Duminică 5 iunie 2022 a avut loc la Târgul de carte BOOKFEST lansarea căţii Vitralii. Are dreptate tovarăşii! Scrisă de Dragoş Ciocăzan. Lansarea a făcut parte din seria de evenimente organizate de Editura Fundaţiei România de Mâine la această manifestare a dorinţei de cultură pe care o reprezintă orice târg de carte.
Despre autor
Domnul Dragoș Ciocăzan este directorul Editurii Fundației România de Mâine și colaborator al publicației Opina Națională. Printr-un efort intens a reușit să păstreze toate aparițiile Editurii Fundației România de Mâine la parametri înalți de calitate. Are o rubrică specială în Opinia Națională începând cu anul 2018. În această perioadă, toţi cititorii pasionaţi de literatură ai publicaţiei Opinia Naţională au parcurs sigur textele scrise de Dragoș Ciocăzan. Astfel, publicația noastră de suflet, pe lângă informațiile utile pe care le-a oferit și alături de materiale documentare solide, a avut în cuprinsul ei eseuri de înaltă valoare artistică.
Putem spune că, pe lângă mult talent, Dragoş Ciocăzan are încă o calitate specifică unui mare scriitor, curajul. Acesta se manifestă într-o dublă ipostază: tematica subiectelor abordate şi consecvenţa cu stilul clasic de a scrie eseuri. Într-adevăr, într-o lume cu multe excese spre anormalitate este un mare curaj să păstrezi normalitatea în creaţia literară românească.
Context şi importanţă
De la început trebuie să spun că lucrarea Vitralii. Are dreptate tovarășii! a fost dedicată de autorul ei, Dragoș Ciocăzan, împlinirii a treizeci de ani de existență a publicaţiei Opinia Națională, inclusiv pentru apariția numărului 1000 al acesteia.
În cadrul unui bogat set de informaţii valoroase, de documentare şi de recomandări utile, publicaţia Opinia Naţională a prezentat în ultimii ani, în fiecare număr, o imagine artistică a societăţii în care trăim, un fragment din lumea în care trăim văzut prin prisma unui cetăţean care nu doreşte să fie indiferent. Este un fel de opinie scrisă în stil literar standard și cu instrumente ale prozei scurte (eseul) despre realitatea noastră.
Despre carte
Cartea domnului Dragoș Ciocăzan reia în ordine cronologică comentariile publicate în Opinia Națională în perioada 2018-2022. Ca stil se încadrează în proza scurtă, cu referire la realități din jurul nostru. Îl putem încadra astfel în sfera realismului. Foarte rar identificăm din conținut momentul în care sunt scrise textele. Întâlnim acel mister atemporal relativ, în sensul că faptele la care face referire sunt repetitive, nu ceva singular. Am spus că este o atemporalitate relativă, în sensul că uneori nu se raportează la evenimente concrete singulare. Identificăm însă ușor că inspirația autorului vine din <timpurile actuale>.
Unele eseuri au o componentă morală sau civică puternică. Apare astfel o diferență între instrumentele stilistice utilizate, care converg către literatura neangajată social, și motivul literar din spatele lor, care rămâne angrenat cu socialul în care ne mișcăm.
Dacă forțăm puțin lucrurile putem spune că avem în fața ochilor câteva fresce de realitate urbană a României de astăzi. Frescele sunt viziuni subiective ale realității. Autorul nu intenționează să facă o radiografie obiectivă a faptelor de care a luat cunoștință. Din acest motiv îi putem încadra această creație intelectuală la categoria literatură, nu la cea de jurnal sau consemnare socială. Fiind o abordare subiectivă, dar artistică, vom avea curajul, dar și plăcerea să parcurgem în întregime textul, chiar dacă, fie subiectul, fie poza pe care o arată nu ne place.
Găsim, uneori, la Dragoș Ciocăzan un tip de detașare parțială de subiect care lasă pe autorul creației literare în poziția de observator, nu de participant. Detașarea este parțială pentru că, dacă autorul nu este implicat direct și personal în realitățile descrise, lasă fereastra deschisă prin care ne sugerează că atât noi, cititorii, cât și domnia sa suntem în conexiune cu realitatea zugrăvită. În alte texte găsim elementul de contemplare care nu lasă locul la nicio intenție de activism, dar generează multă melancolie. În multe eseuri putem identifica ușor ironia ascunsă prin care noi toți sau fiecare dintre noi suntem parte la ce se întâmplă. Găsim de foarte multe ori reacţia afectivă nedisimulată faţă de realităţi crude ale zilelor noastre. Suntem avertizaţi printr-un limbaj metaforic de înaltă clasă că suntem, chiar fără să vrem, parte la evenimente, deci suntem sigur dintre cei care vor deconta consecința realităților negative.
Aşa cum îi stă frumos unui autor, acesta găseşte un „spaţiu literar” inclusiv pentru a-şi defini crezul artistic şi metoda preferată pentru creaţia sa. În eseul Rupte din viaţă. Cu dinţii, Dragoş Ciocăzan explică simplu şi clar stilul artistic utilizat pentru a reda realitatea. Astfel decriptarea textelor devine mult mai uşoară. Ne spune că unele fapte, întâmplări, lucruri, poveşti sunt atât de greu de crezut, încât părând ireale, simte nevoia să le îmbrace într-o mantie căptuşită cu figuri de stil.
Recomandări pentru viitor
Mă aliniez celor care au vorbit la lansare şi îi recomand domului Dragoş Ciocăzan să scrie în continuare, în acelaşi stil propriu. Poate să încerce, aşa cum i s-a recomandat, inclusiv poezia. Poate de asemenea să încerce şi romanul. Dar cu eseul sigur va avea succes!
Recomand cu multă căldură cartea Vitralii. Are dreptate tovarășii!, de Dragoș Ciocăzan. (Conf.univ.dr. Aurelian Virgil BĂLUȚĂ)