• La sfârşitul lunii ianuarie 2021, Comisia Europeană şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor au publicat rezultatele unei verificări minuţioase a site-urilor web, un exerciţiu care se efectuează în fiecare an pentru a se identifica încălcări ale legislaţiei UE în materie de protecţie a consumatorilor pe pieţele online. Anul acesta, pentru prima dată, verificarea s-a axat pe dezinformarea ecologică, denumită şi „greenwashing”, practică prin care întreprinderile susţin că fac mai mult pentru mediu decât fac în realitate.
În cadrul acestei verificări s-a analizat folosirea menţiunii „ecologic” în diverse sectoare de activitate, cum ar fi confecţiile, produsele cosmetice şi echipamentele de uz casnic. Autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor au avut motive să creadă că, în 42 % din cazuri, afirmaţiile în acest sens au fost exagerate, false sau înşelătoare, acestea putând fi calificate drept practici comerciale neloiale în temeiul normelor UE. Amploarea dezinformării ecologice a crescut, pe fondul tendinţei consumatorilor de a alege produse ecologice.
Principalele constatări
După o verificare mai amplă, Comisia şi autorităţile de protecţie a consumatorilor s-au oprit asupra unui număr de 344 de afirmaţii aparent îndoielnice, pe care le-au analizat în detaliu, şi au constatat că:
• În mai mult de jumătate din cazuri, comerciantul nu a furnizat suficiente informaţii astfel încât consumatorii să poată aprecia exactitatea afirmaţiilor.
• În 37 % din cazuri s-au folosit afirmaţii vagi şi generale, cum ar fi „eco-responsabil”, „ecologic”, „durabil”, care urmăreau să le ofere consumatorilor impresia nefondată că un produs nu are impact negativ asupra mediului.
• În plus, în 59 % din cazuri, comerciantul nu a furnizat dovezi uşor de verificat în sprijinul afirmaţiei făcute.
În cadrul evaluărilor globale efectuate de autorităţi, s-a constatat că, luând în considerare diverşi factori, în 42 % din cazuri au existat motive să se creadă că afirmaţiile ar putea fi false sau înşelătoare şi, prin urmare, că ar putea constitui o practică comercială neloială în temeiul Directivei privind practicile comerciale neloiale.
Context
Acţiunea de verificare minuţioasă presupune efectuarea simultană a unui set de verificări pe diferite site-uri web pentru a identifica încălcări ale legislaţiei UE în materie de protecţie a consumatorilor într-un anumit sector. În acest an, acţiunea s-a axat pe întreprinderile care pretind că vând produse ecologice. Acest tip de verificări sunt coordonate de Comisia Europeană şi sunt efectuate anual de autorităţile naţionale de asigurare a respectării legii din UE, care formează Reţeaua de cooperare pentru protecţia consumatorilor.
Verificarea site-urilor web cu accent pe dezinformarea ecologică este una dintre iniţiativele pe care Comisia le întreprinde pentru a le permite consumatorilor să facă alegeri mai durabile. O altă iniţiativă este angajamentul privind consumul verde (Green Consumption Pledge), pe care comisarul Reynders a lansat-o la 25 ianuarie 2021, precum şi o propunere legislativă menită să responsabilizeze consumatorii în tranziţia ecologică printr-o mai bună informare cu privire la durabilitatea produselor şi o mai bună protecţie împotriva anumitor practici, cum ar fi dezinformarea ecologică şi obsolescenţa timpurie. Va urma şi o propunere legislativă privind folosirea menţiunii „ecologic” utilizând metodele care se bazează pe amprenta de mediu.
Ca parte a strategiei sale De la fermă la consumator, Comisia va propune un model obligatoriu armonizat de etichetare nutriţională pe partea frontală a ambalajelor produselor alimentare, astfel încât consumatorii să aleagă în cunoştinţă de cauză alimente sănătoase şi durabile. Pentru unele aparate de uz casnic, eticheta energetică a UE oferă deja o indicaţie clară şi simplă a eficienţei energetice a produselor, ceea ce ajută consumatorii să facă economii la factura de energie şi reduce în acelaşi timp emisiile de gaze cu efect de seră în întreaga UE.
Potrivit unei recente anchete de monitorizare a pieţei de consum, 78 % dintre consumatori au considerat că impactul probabil asupra mediului al aparatelor de uz casnic este un criteriu foarte important sau destul de important atunci când aleg un produs.