Universităţi fără ziduri – O viziune pentru 2030
• Conferinţa anuală EUA 2021 – Universităţi 2030: De la viziune la realitate va avea loc online în perioada 22-23 aprilie
European University Association (EUA) este organizaţia reprezentativă a universităţilor şi a conferinţelor naţionale ale rectorilor din 48 de ţări europene. EUA joacă un rol crucial în procesul de la Bologna şi în influenţarea politicilor UE în domeniul învăţământului superior, cercetării şi inovării. Datorită interacţiunii sale cu o serie de alte organizaţii europene şi internaţionale, EUA se asigură că vocea universităţilor europene este auzită oriunde se iau decizii care le vor afecta activităţile. Asociaţia oferă expertiză unică în învăţământul superior şi cercetare, precum şi un forum pentru schimb de idei şi bune practici între universităţi. Rezultatele activităţii EUA sunt puse la dispoziţia membrilor şi părţilor interesate prin conferinţe, seminarii, site-uri web şi publicaţii.
„Pe fondul crizei climatice în curs, progresele tehnologice fundamentale, schimbările pieţei forţei de muncă şi presiunea pe care o întâmpină sistemele politice europene în prezent, pentru a da doar câteva exemple, este necesară o dezbatere onestă şi ambiţioasă cu privire la calea pe care ar trebui să o urmeze universităţile pentru a rămâne rezistente şi relevante. Pentru a contribui la această dezbatere, EUA a dezvoltat o viziune a universităţilor europene deschise, angajate şi autonome, prezentată în lucrarea Universităţi fără ziduri – O viziune pentru 2030, iar Conferinţa anuală EUA 2021 oferă un forum pentru discuţii pe unele dintre acţiunile cheie necesare realizării acestei viziuni. Conferinţa va avea sesiuni în mai multe formate, cu o bogată varietate de difuzare live şi mesaje video de la personalităţi de nivel înalt, cum ar fi preşedintele Consiliului European, Charles Michel. În plus, veţi putea să faceţi reţea cu colegii dvs. şi să accesaţi standuri virtuale care prezintă diverse proiecte şi activităţi EUA. Cel mai recent program şi informaţii suplimentare despre conferinţă sunt disponibile pe pagina web a Conferinţei anuale EUA 2021”, comunică Michael Murphy, preşedintele EUA, şi Amanda Crowfoot, secretar general EUA.
Lucrarea Universităţi fără ziduri – O viziune pentru 2030 este rezultatul unor ample consultări şi deliberări cu membri şi parteneri EUA pe o perioadă de şase luni în 2020. Acesta stabileşte o viziune a universităţilor puternice şi eficiente, care servesc societăţile europene către un viitor mai bun.
Viziunea EUA, ce se concentrează în special, pe durabilitate, importanţa deschiderii, rolul misiunilor universitare şi modul de transformare a acestei viziuni într-o realitate, va sprijini dezvoltarea Spaţiului Educaţional European şi a Spaţiului European de Cercetare şi va oferi îndrumări utile pe măsură ce universităţile îşi reîmprospătează strategiile instituţionale în contextul învăţământului superior european într-o lume în schimbare rapidă.
Documentul abordează în cuprinsul său: • Provocări şi tendinţe • Universităţi în 2030 • Deschis, transformator şi transnaţional • Durabil, divers şi angajat • Puternic, autonom şi responsabil • Misiuni universitare în 2030 • Învăţare şi predare • Cercetare • Inovaţie • Cultura • Transformarea acestei viziuni în realitate • Factori pentru succes • Activarea cadrelor • Investiţii adecvate • Conducere puternică • Priorităţi de acţiune • Reforma carierelor academice • Promovarea interdisciplinarităţii • Consolidarea angajamentului civic.
În cuvântul înainte al lucrării, autorii, Michael Murphy, preşedintele EUA, şi Amanda Crowfoot, secretar general EUA, scriu: „Rolul principal al unui lider universitar este de a se asigura că instituţia are un plan strategic adecvat scopului şi că acesta este pus în aplicare în mod eficient. Această responsabilitate nu a fost niciodată mai importantă şi nici mai provocatoare. Evoluţia noastră în „societăţi ale cunoaşterii” a plasat universităţile în epicentrul creativităţii şi învăţării umane, esenţial pentru supravieţuirea şi prosperarea planetei noastre. Între timp, forţele care acţionează asupra universităţilor au crescut în complexitate şi se accelerează continuu. Părţile interesate pe care instituţiile le servesc şi se bazează pentru a le permite succesul se extind continuu în număr şi diversitate şi au mai multe aşteptări. Planul strategic al fiecărei instituţii trebuie să înceapă cu o viziune a ceea ce aspiră să fie, ceea ce trebuie să devină, pentru a-şi îndeplini misiunea în societate. Această viziune se bazează pe scanarea extinsă a orizontului, multe presupuneri şi multe consultări. „Universităţile fără ziduri” este oferit ca un sprijin, pentru a ghida liderii universităţilor şi comunităţile lor academice în planificarea lor instituţională. Este o distilare a punctelor de vedere ale multor experţi şi părţi interesate despre modul în care universităţile europene ar putea servi cel mai bine societatea în următorii ani.
De ce o viziune de zece ani acum? În primul rând, există un sentiment din ce în ce mai mare de a fi într-un moment de basculare, un moment de transformare determinat de multiple presiuni economice, politice şi de mediu.
În al doilea rând, pandemia în curs se adaugă la urgenţa abordării a ceea ce ar trebui şi va fi viitorul societăţilor şi planetei noastre.
În al treilea rând, există evoluţii interesante în condiţiile-cadru pentru sectorul nostru la nivel european, odată cu apariţia Spaţiului european de educaţie şi a spaţiului european de cercetare revitalizat, care încearcă să modeleze o direcţie politică comună.
Este nevoie de o viziune clară pentru şi de către universităţi, cum vor să se dezvolte, să modeleze şi să răspundă acestor provocări în deceniul acesta. În timp ce acest ghid vizează să ofere inspiraţie şi sprijin pentru universităţile europene, este, de asemenea, o invitaţie pentru partenerii din alte părţi ale societăţii de a-şi uni forţele pentru un viitor mai bun şi pentru factorii de decizie politică de a asigura condiţiile cadru potrivite. Nu este un răspuns la criză; sectorul nostru este puternic şi dinamic. Aşteptăm cu nerăbdare să reflectăm şi să facem lucrurile mai bine. Cheia succesului va fi universităţile deschise, care impun viziunea universităţilor fără ziduri, care se angajează profund cu alte părţi ale societăţii, în timp ce sunt înrădăcinate în valorile lor.
Dorim să le mulţumim cu căldură tuturor celor care au contribuit la dezvoltarea acestei viziuni; peste 100 de experţi din membrii noştri, Consiliul EUA, cele 33 de conferinţe naţionale ale rectorilor care sunt membre ale EUA şi o gamă largă de părţi interesate externe şi non-universitare au oferit sfaturi şi contribuţii de nepreţuit. Le suntem extrem de recunoscători tuturor. De asemenea, suntem recunoscători personalului de la EUA, în special Thomas Jørgensen şi Anna-Lena Claeys-Kulik, care au reuşit acest proces, distilând cu succes numeroase conversaţii şi contribuţii şi modelând documentul.
Această viziune se bazează pe munca EUA cu membrii săi din ultimii 20 de ani. Acesta a fost aprobat de toate conferinţele naţionale ale rectorilor la Consiliul EUA din 29 ianuarie 2021.”
Aducem în atenţie câteva dintre ideile cuprinse în documentul ce va sta la baza Conferinţei anuale a EUA.
Provocări şi tendinţe
Europa şi lumea se confruntă cu provocări imense; găsirea unui echilibru durabil între preocupările ecologice, economice şi sociale, tranziţia digitală şi evoluţiile politice majore vor fi unii dintre principalii factori de schimbare pentru noul deceniu. (…)
Universităţi în 2030
Când privim spre viitor, ne imaginăm universităţi fără ziduri; acestea sunt universităţi deschise şi implicate în societate, păstrându-şi în acelaşi timp valorile de bază. Toate universităţile europene vor fi responsabile, autonome şi libere, cu profiluri instituţionale diferite, dar unite în misiunile lor de învăţare şi predare, cercetare, inovare şi cultură în serviciul societăţii. În acest deceniu, universităţile îşi vor dezvolta capacitatea de a evolua şi vor deveni motoare ale schimbărilor sociale. Ele vor oferi un spaţiu deschis, transformator, pentru producerea de cunoştinţe comune prin cercetare, educaţie, inovare şi cultură. Împreună cu alte părţi interesate din societate, ele vor forma viitorul unei societăţi bazate pe cunoaştere. (…)
Misiuni universitare în 2030
Combinaţia unică a misiunilor de învăţare şi predare, cercetare, inovare şi cultură – şi relaţiile lor fructuoase – vor rămâne caracteristica cheie a universităţilor europene. Aceste misiuni vor fi la fel de importante şi se vor îmbunătăţi reciproc, iar o abordare integrată va fi benefică pentru valorificarea sinergiilor. Prin aceste misiuni, universităţile vor sprijini societăţile deschise, pluraliste şi democratice din Europa. (…)
(…) Pentru a face faţă provocărilor din acest deceniu şi a conduce la schimbări pozitive, este esenţial ca universităţile europene să fie echipate să ia decizii în conformitate cu profilurile lor instituţionale cu privire la căile pe care doresc să le urmeze pentru a-şi îndeplini cel mai bine misiunile în serviciul societăţii. Europa este şi rămâne un loc al diversităţii, ceea ce înseamnă că universităţile de pe continent lucrează în contexte diferite şi au puncte de plecare diferite. Pentru unii, mesajele de mai jos sunt un apel pentru îmbunătăţirea structurilor deja existente, pentru alţii oferă inspiraţie pentru noi iniţiative.
Factori pentru succes.
Realizarea acestei viziuni va depinde de trei factori: cadru de reglementare favorabil, investiţii adecvate şi leadership puternic. (…)
Universităţile fără ziduri – o viziune pentru 2030
Pentru a realiza pe deplin această viziune a universităţilor fără ziduri, este nevoie de o abordare coordonată şi de proprietate în rândul principalilor actori. Acestea includ conducerea universităţii, studenţi şi personal, finanţatori şi decidenţi politici.
REFORMAREA CARIERELOR ACADEMICE
Această viziune pentru universităţile europene în 2030 necesită o reformă a carierelor academice. Acest lucru ar trebui să fie recunoscut şi susţinut de toate părţile interesate prin următoarele acţiuni:
• utilizarea unui set mai larg de practici de evaluare pentru carierele academice, care includ o definiţie largă a impactului, dincolo de indicatorii bibliometrici tradiţionali;
• promovarea unei parităţi suplimentare de stimă între diferitele cariere, inclusiv a unei parităţi de stimă între cercetare şi predare;
• activarea şi valorificarea ştiinţei deschise în evaluarea carierei şi cercetării;
• stimularea activităţilor cu diferite forme de impact, inclusiv inovarea sau ştiinţa cetăţenească, diseminarea, supravegherea şi mentoratul, păstrând în acelaşi timp obiectivul principal al activităţilor de cercetare, care este extinderea cunoştinţelor umane;
• făcând carierele academice mai puţin precare şi mai atractive ca alegeri de viaţă pentru a dezvolta şi păstra talentul;
• oferind mai multă flexibilitate pentru carierele academice. Trebuie să fie mai uşor să schimbaţi locul de muncă între mediul academic şi alte sectoare, cum ar fi start-up-urile, industria sau administraţia publică. Cercetătorii cu experienţă profesională în afara mediului academic trebuie să aibă acces la cariere universitare.
PROMOVAREA INTERDISCIPLINARITĂŢII
Abordările interdisciplinare trebuie utilizate mai bine pentru a face faţă provocărilor societale din misiunile universitare. În timp ce disciplinele trebuie să rămână importante pentru a organiza şi extinde producţia de cunoştinţe la universităţi, abordările interdisciplinare trebuie promovate de:
• recunoaşterea angajamentului interdisciplinar în evaluarea academică şi schemele de recompense;
• implementarea acreditării instituţionale pentru a completa acreditarea programelor bazate pe disciplină şi pentru a facilita învăţarea interdisciplinară;
• transformarea predării interdisciplinare în dezvoltarea profesională a personalului academic şi sprijinirea personalului academic din diferite discipline în colaborarea.
ÎNTĂRIREA ANGAJAMENTULUI CIVIC
Întrucât societăţile pluraliste sunt ameninţate, universităţile trebuie să sprijine valorile civice printr-un angajament activ. Ei pot face acest lucru prin:
• sprijinirea membrilor comunităţii academice în utilizarea libertăţii lor academice pentru a contribui la dezbaterile publice, încurajarea discuţiilor deschise şi bazate pe dovezi, combaterea dezinformării şi a falsurilor şi explicarea lipsei de finalitate a judecăţilor ştiinţifice;
• promovarea oportunităţilor pentru elevi de a se angaja activ în proiecte şi dezbateri sociale care construiesc punţi şi încurajează înţelegerea în întreaga societate;
• promovarea angajamentului civic în cadrul misiunilor universitare, dezvoltarea participării, respectului pentru diversitate şi dezbaterii deschise ca valoare comună în întreaga instituţie;
• furnizarea unei reflecţii continue asupra identităţii şi culturii europene, precum şi a contribuţiei lor la o lume globală. (https://www.eua.eu/resources/publications/957:universities-without-walls-eua-vision-for-europe-universities-in-2030.html)