Există viaţă dincolo de coronavirus! Sâmbătă, 14 martie, a fost amplasată în Bucureşti, pe Bulevardul Dacia, între Piaţa Romană şi Calea Victoriei, o statuie, replică a unei statui antice romane ce reprezintă un nobil dac. Originalul se găseşte în Grădinile Boboli din Florenţa (Italia). Proiectul de realizare a acestei statui aparţine Asociaţiei Identitate Culturală Contemporană, în colaborare cu istoricul Leonard Velcescu. Într-o primă etapă, statuia a fost dezvelită pe 25 iunie 2019, în incinta Muzeului Naţional de Istorie al României, unde a fost găzduită până pe 14 martie 2020. Acum, după parcurgerea tuturor etapelor necesare aprobării, a fost amplasată în stradă Are 2,30 metri, este o reproducere 3D cu un grad de fidelitate de aproape sută la sută, realizată la o celebră galerie de artă din Florenţa; a fost plătită cu 200 de mii de euro, sumă adunată prin colectă publică (preţul e corespunzător unei replici). Pornind de la lucrarea lui Leonard Velcescu – Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică, premiată de Academia Română, în care sunt inventariate toate statuile dacilor realizate de romani, echipa AICC, împreună cu academicianul Alexandru Vulpe, a ales să realizeze această copie a unui monument antic reprezentativ pentru istoria noastră. În studiile mele am susţinut ca o ipoteză plauzibilă că este posibil ca această reprezentare să fie Regele Decebal. De ce? Nu este o idee chiar superficială. Capul antic al acestei statui (…), se mai găseşte în Muzeul Vatican, acelaşi cap identic. Deci această statuie împreună cu altele au fost făcute în perioada romană, în perioada lui Traian, perioada de apogeu a artei romane. Artiştii romani nu se amuzau să reproducă de două ori acelaşi cap de nobil numai dacă ar fi fost o reprezentare a unui personaj important de rang înalt de dac şi, bineînţeles, logic, este posibil să fie Decebal. Realizarea concretă a statuii a fost făcută la Carrara, unde sunt cariere de marmură albă de Carrara. Originalul este din porfir roşu adus din Egipt, iar capul şi mâinile din marmură albă de Carrara. (…) Această statuie a făcut parte din Forul lui Traian ca multe altele, în jur de 100 de statui, care împodobeau curtea interioară la înălţimea nivelelor porticurilor. – a declarat istoricul Leonard Velcescu.
Între timp, în anul 2017, în Aeroportul Otopeni, cel mai mare al ţării, pe culoarul care leagă terminalele Plecări şi Sosiri, Asociaţia Identitate Culturală Contemporană a mai dezvelit o statuie: bustul unui nobil dac. De fapt, este portretul lui Decebal şi este aşezat într-un colţ, înconjurat de nişte panouri cu imagini cu daci celebri (Burebista, Decebal), pe care sunt menţionate câteva momente importante din istoria acestei civilizaţii. Lucrarea este realizată în ipsos şi marmură şi este inspirată după o lucrare omonimă, realizată în anii 106-112 de către un artist roman, aflată la Vatican. Tot astfel, mai avem în clisura Dunării, basorelieful cu Chipul regelui dac Decebal, o statuie înaltă de 55 m, aflată pe malul stâncos al Dunării, între localităţile Eşelnia şi Dubova, în apropiere de oraşul Orşova, sculptată într-o stâncă de către sculptorul Florin Cotarcea, ajutat de 11 alpinişti. Este cea mai înaltă sculptură în piatră din Europa şi a doua din lume. O statuie turnată în bronz, realizată de sculptorul Alexandru Papuc (numai capul unui dac, de această dată), a fost inaugurată pe 23 ianuarie 2019, în Bucureşti, lângă Piaţa de Flori, la intersecţia dintre Calea Rahovei şi str. Uranus.
Gestul nobil al Asociaţiei Identitate Culturală Contemporană, în colaborare cu istoricul Leonard Velcescu, de a aduce din Italia şi a amplasa copia unei statui de nobil dac (Decebal) în Bucureşti este unul de recuperare identitară şi istorică. Sperăm că astfel cetăţenii capitalei şi nu numai ei să se aplece asupra istoriei adevărate a acestei ţări şi să fie mândri de trecutul nostru cândva glorios. (George V. GRIGORE)