Opinia Națională

Săptămânal de opinie, informație și idei de larg interes național

  • Home
     
  • Publicații
     
  • Editorial
     
  • Universitaria
     
  • Despre noi
     
  • Contact
     
Back to top

Prima pagină > Ce citim > Melina ALLEGRO. UMORUL CA INSTRUMENT PEDAGOGIC

Melina ALLEGRO. UMORUL CA INSTRUMENT PEDAGOGIC

icon-calendarData: 2 decembrie 2025

Educaţia la standarde internaţionale la Editura Fundaţiei „România de Mâine” 
Recenzia cărţii

UMORUL CA INSTRUMENT PEDAGOGIC
Căi educaţionale pentru dezvoltare cognitivă, lingvistică, emoţională şi socială

Autor Melina ALLEGRO

Context şi importanţă

Editura Fundaţiei „România de Mâine”, fidelă principiilor sale, continuă drumul spre validarea statutului său internaţional. La Târgul de carte „Gaudeamus” din 3-7 decembrie 2025 are loc lansarea cărţii „Umorul ca instrument pedagogic. Căi educaţionale pentru dezvoltare cognitivă,lingvistică, emoţională şi socială” având ca autor pe doamna Melina Allegro, prorector al Institutului TESEO din Italia. Cartea apare (în prima ediţie) în limba italiană. Prin această lansare Editura Fundaţiei „România de Mâine” atinge concomitent mai multe obiective.

În primul rând, este pus la dispoziţia cititorilor un instrument pedagogic de mare rafinament, în concordanţă cu standardele educaţionale ale zilelor noastre. Este vorba de asimilarea într-un document unic, o carte, a studiilor pedagogice internaţionale cu aplicabilitate în principal în educaţia copiilor dar cu interferenţe importante şi către adulţi. În acest fel metodele actuale pedagogice devin accesibile unui mare număr de utilizatori din toate categoriile: profesori, părinţi, bunici, cercetători, personal administrativ având atribuţii de managementul educaţiei.

În al doilea rând, este consolidată poziţia internaţională a Editurii Fundaţiei „România de Mâine” prin includerea în portofoliu a unei cărţi în prima ediţie într-o limbă de circulaţie în Uniunea Europeană şi de mare cultură, aşa cum este limba italiană. Este o mândrie pentru noi toţi cei implicaţi în activitatea Editurii Fundaţiei „România de Mâine” să reuşim un astfel de progres pe piaţa editorială internaţională. Mulţumim pe această cale Doamnei Melina Allegro pentru că a cesionat drepturile de autor pentru această ediţie a cărţii „Umorul ca instrument pedagogic. Căi educaţionale pentru dezvoltare cognitivă,lingvistică, emoţională şi socială” către editura noastră.

 În al treilea rând, este pus la dispoziţia cunoscătorilor limbii italiene, care nu sunt puţini în România, a unui instrument pedagogic în curs de validare în Italia şi în alte ţări europene. Ne aducem aminte de sloganul <Vrem o ţară ca afară!>. Cu sprijinul Editurii Fundaţiei „România de Mâine” avem ocazia să aducem în ţară elemente din educaţia de excelenţă din alte ţări europene, aşa cum este metoda umorului sintetizată excepţional de Doamna Melina Allegro.

În al patrulea rând, doresc să amintesc faptul că în cadrul Fundaţiei „România de Mâine” se află şi Grădiniţa „Prietenii Mei” şi International Premium School of Bucharest, instituţii de învăţământ preuniversitar centrate pe o pregătire de excelenţă pentru noile generaţii. Acestea sunt locuri ideale în care să fie aplicate metode pedagogice de ultimă generaţie, aşa cum sunt şi cele prezentate de Melina Allegro în „Umorul ca instrument pedagogic. Căi educaţionale pentru dezvoltare cognitivă,lingvistică, emoţională şi socială”.

Câteva repere despre conţinutul cărţii

Cartea Doamnei Melina Allegro „Umorul ca instrument pedagogic. Căi educaţionale pentru dezvoltare cognitivă,lingvistică, emoţională şi socială” are textul împărţit în două părţi. Prima parte are titlul „Fundamentele teoretico-metodologice ale umorului educaţional” şi conţine opt capitole. Partea a doua are titlul „Trasee educaţionale de umor şi ateliere educaţionale”.

Dintre capitolele părţii întâi menţionez „Umorul şi dezvoltarea gândirii”, „Umorul şi dezvoltarea cognitivă, lingvistică şi emoţională în grupa de vârstă 8–12 ani”, „Umorul ca dispozitiv pedagogic incluziv”, „Umorul şi funcţia narativă a învăţării”, „Umorul şi competenţa europeană în învăţarea pe tot parcursul vieţii”.

Dintre ideile incuse în capitolul 1 „Umorul şi dezvoltarea gândirii” pot fi remarcate: umorul ca arhitectură mentală integrată: mintea care râde şi gândeşte, spre o pedagogie a inteligenţelor umoristice, latura comică a cunoaşterii şi pedagogia limitei, umorul şi dezvoltarea neurocognitivă a gândirii educaţionale.

În capitolul 2 Umorul şi dezvoltarea cognitivă, lingvistică şi emoţională în grupa de vârstă 8–12 ani sunt de menţionat subiecte cum ar fi caracteristicile de dezvoltare ale grupei de vârstă 8–12 ani, dezvoltarea gândirii şi limbajului umoristic, umorul ca resursă emoţională, socială şi metacognitivă, implicaţii educaţionale şi perspective didactice pentru şcolile primare şi secundare inferioare.

În capitolul 3 Umorul ca dispozitiv pedagogic incluziv aflăm despre climatul socio-afectiv în grupul de clasă, umorul ca instrument pentru incluziune şi împuternicire, rolul profesorului-animator umoristic, umorul şi inteligenţa emoţională: recunoaşterea şi reglarea emoţiilor.

În loc de concluzii

Pentru acei profesori, părinţi, bunici, cunoscători ai limbii italiene, cartea „Umorul ca instrument pedagogic. Căi educaţionale pentru dezvoltare cognitivă,lingvistică, emoţională şi socială scrisă de Melina Allegro este utilă. Sunt convins că multe dintre ideile incluse în această carte vor fi aplicate rapid în educaţia celor mici şi dragi din jurul nostru, copiii, adevăratul nostru viitor.

Lectură plăcută! (Conf.univ.dr. Aurelian Virgil BĂLUŢĂ. Membru al Consiliului Ştiinţific al Editurii Fundaţiei România de Mâine)

Online

  • Bucuresti, dragostea mea (10)
  • Ce citim (67)
  • Centenar (30)
  • Cetăţean european (96)
  • Chipuri ale succesului (7)
  • Civilizaţia străzii (21)
  • Cultura la zi (149)
  • Destine (3)
  • Editorial (339)
  • Educaţie financiară (28)
  • Estetica străzii (30)
  • Ferestrele Istoriei (51)
  • Ferestrele trecutului (26)
  • Implicaţi (313)
  • Interviu (24)
  • Invitaţie la drumeţie (9)
  • Invitaţii în lumea artelor plastice (280)
  • Istorie abandonata (14)
  • Istorie recuperată (20)
  • Locuri (11)
  • Mari români (16)
  • Memorator (1)
  • Pasiuni (2)
  • Popasuri culturale (77)
  • Povești adevărate (4)
  • Preuniversitaria (277)
  • Puncte de vedere (28)
  • Romania de top (18)
  • Romania Spectaculoasa (46)
  • Studenție (2)
  • Tradiții (18)
  • Unde ne sunt absolvenţii (12)
  • Universitaria (1.061)
  • Vacanţă deşteaptă (13)
  • Valori româneşti (122)
  • Vitralii (316)
  • Vorbe altfel (4)

Numărul 808

Copyright Opinia Națională 2012