De curând, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a atras atenția asupra faptului că există posibilitatea renunțării la folosirea testelor non-invazive pe bază de salivă în unitățile de învățământ, în cazul în care specialiștii constată că acestea sunt ineficiente. Ca răspuns la aceste afirmații, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a menționat faptul că aceste informații nu ar fi ajuns în atenția Ministerului Educației.
În plină evoluție a valului cinci al pandemiei de COVID-19, suntem din nou martorii lipsei de coerență din declarațiile guvernanților, care la aproape doi ani de la debutul pandemiei par că încă nu au înțeles faptul că una din cele mai mari priorități pe care ar trebui să le aibă la acest moment este menținerea unui dialog constant, atât la nivel instituțional, cu autoritățile responsabile de implementarea măsurilor de prevenție împotriva Coronavirusului, cât și cu partenerii de dialog social, care să fie axat pe identificarea unor soluții la problemele care sunt din ce în ce mai des semnalate din teritoriu. Astfel, impredictibilitatea din sistem și lipsa de asumare a unor decizii ferme și adaptate contextului în care ne aflăm nu fac altceva decât să degradeze calitatea învățământului, dar și să expună elevii și personalul din învățământ la riscuri deosebit de crescute din punct de vedere epidemiologic.
Consiliul Național al Elevilor consideră testarea un act indispensabil pentru menținerea școlilor deschise cu prezență fizică pentru cât mai multă vreme. La acest moment, atragem atenția asupra faptului că menținerea procesului de testare a elevilor și profesorilor reprezintă, poate, unica metodă prin care autoritățile pot asigura un minimum de siguranță pentru elevi și profesori, testele reprezentând, în fond, un mijloc prin care putem preveni apariția unor forme severe de boală în rândul celor implicați în actul didactic.
Cu toate acestea, trebuie subliniat faptul că lipsa unor măsuri complementare, care să reducă semnificativ riscurile de infectare din comunitățile școlare, precum descentralizarea deciziei de suspendare a cursurilor fizice, prin adoptarea unei matrici de calcul a riscului epidemiologic dintr-o unitate de învățământ, introducerea obligativității testării bisăptămânale pentru elevii și personalul didactic, nedidactic și auxiliar, modificarea pragului de infectări la care se decide suspendarea cursurilor cu prezență fizică a unei clase/a unei școli sau stabilirea unui prag de incidență de la care să se dispună trecerea la cursuri exclusiv online, ne aduce în poziția în care suntem obligați să privim cum clasele din România ajung să își închidă, rând pe rând, ușile, sau cum numărul de elevi și profesori infectați crește de la o zi la altă într-un ritm îngrijorător.
Mai mult decât atât, Consiliul Național al Elevilor își exprimă dezacordul cu privire la abordarea Ministerului Educației și a Ministerului Sănătății, care, până la acest moment, nu au răspuns solicitării venite din partea elevilor reprezentanți de a organiza o întâlnire de lucru, în cadrul căreia să fie aduși la aceeași masă decidenți, experți în epidemiologie și reprezentanți ai membrilor comunității școlare, în așa fel încât să fie identificate soluții la problemele întâmpinate în teritoriu și să fie discutate.
„Din nou, stânga nu știe ce face dreapta în Guvernul României, motiv pentru care ne putem pune o legitimă întrebare referitoare la importanța pe care autoritățile o acordă măsurilor ce trebuie adoptate în vederea asigurării siguranței pentru milioane de elevi și profesori. Acum, mai mult ca oricând, avem nevoie ca testarea cu teste non-invazive să continue, iar suspendarea acestui proces ar reprezenta o lipsă clară de responsabilitate din partea autorităților, în contextul în care vârful celui de-al cincilea val nici măcar nu a fost atins.”, a declarat Robert Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor.