Recenzie
„TEME ŞI PERSPECTIVE PENTRU PSIHOLOGIA MANAGEMENTULUI”
Volumul „Teme şi perspective pentru psihologia managementului”, coordonat de Stefano Amodio şi Massimiliano Barattucci, este o lucrare indispensabilă în literatura de specialitate, oferind o perspectivă de ansamblu asupra intersecţiei dintre psihologie şi management. Printr-o abordare analitică şi un stil accesibil, autorii oferă o lucrare atotcuprinzătoare şi amănunţită, dar totodată uşor şi plăcut de parcurs, ce reprezintă un reper esenţial pentru oricine este interesat de dinamica organizaţională şi de leadership-ul eficient în lumea de azi.
Pe parcursul a 11 capitole, autorii explorează o tematică fundamentală pentru înţelegerea managementului modern şi a psihologiei organizaţionale, fiecare capitol prezentând cele mai recente teorii din domeniu pentru a oferi perspective noi şi provocatoare pentru profesioniştii interesaţi. Aceste capitole, prin profunzimea şi claritatea analizei lor, demonstrează nu doar măiestria academică a autorilor, ci şi aplicabilitatea practică a conceptelor psihologice în managementul modern, acestea oferind o perspectivă valoroasă pentru orice lider sau manager care caută să îşi îmbunătăţească abilităţile şi să răspundă eficient provocărilor dinamice ale mediului de afaceri de astăzi.
În egală măsură, cartea se distinge totodată şi printr-o analiză exhaustivă a fiecărei teme abordate, în cadrul căreia teoriile psihologice se îmbină cu practica managerială, demonstrând o înţelegere profundă a complexităţii comportamentului uman în cadrul organizaţiilor, autorii oferind în felul acesta un text care nu este doar informativ, ci şi extrem de accesibil şi aplicabil în scenariile reale de management.
După ce oferă o istorie detaliată şi o analiză profundă a evoluţiei psihologiei organizaţionale, ambele necesare pentru înţelegerea caracteristicilor mediilor de lucru contemporane, lucrarea trece în revistă o serie de concepte esenţiale pentru aprofundarea managementul modern.
În analiza performanţei în muncă din perspectiva relaţiei dintre competenţă şi motivaţie, autorii abordează un model bidimensional inovator pentru management şi dezvoltarea resurselor umane, oferind consideraţii relevante asupra modului în care performanţa la locul de muncă poate fi maximizată, de un real ajutor pentru orice specialist în domeniu.
În secţiunea dedicată relaţiei dintre stima de sine, autoeficacitate şi managementul schimbării, autorii oferă strategii practice de navigare cu succes a unui imprevizibil mediu de afaceri şi a schimbărilor organizaţionale determinate de acesta prin înţelegerea rolului pe care stima de sine şi sentimentul de autoeficacitate îl au în gestionarea acestor schimbări. Argumentând în favoarea ideii că abilităţile membrilor unei organizaţii de a se adapta şi de a reacţiona pozitiv la schimbare sunt strâns legate de percepţia propriei lor competenţe şi valori, autorii subliniază importanţa dezvoltării stimei de sine şi a autoeficacităţii în facilitarea unei abordări proactive şi reziliente faţă de schimbările organizaţionale.
Capitolul dedicat analizei grupurilor de lucru în cadrul organizaţiilor oferă o perspectivă clară şi aprofundată asupra dinamicii acestora, dar şi a importanţei colaborării eficiente în gestionarea cu succes a echipelor de lucru din structurile organizaţionale.
Relaţia dintre lideri şi angajaţi este analizată într-o secţiune separată care prezintă dinamica puterii şi influenţei în cadrul organizaţiilor, oferind un portret ideal al liderului de succes care se află într-o relaţie reciproc avantajoasă cu toţi membrii organizaţiei pe care o conduce.
O altă temă cu largă arie de aplicabilitate abordată în lucrare este legată de rezolvarea problemelor, autorii propunând metode inovatoare de gestionare a provocărilor complexe din mediul de afaceri şi oferind totodată informaţii cu relevanţă practică pentru managerii care se confruntă cu decizii dificile.
O temă de o importanţă crucială pentru orice organizaţie care urmăreşte gestionarea strategică a sănătăţii şi securităţii la locul de muncă, capitolul dedicat conceptelor de siguranţă, riscuri şi ergonomie propune gestionarea judicioasă a resurselor umane din perspectiva stării de bine la locul de muncă, oferind informaţii esenţiale pentru managerii oricărei organizaţii care doreşte să-şi îmbunătăţească condiţiile de lucru şi să-şi minimizeze riscurile.
În lumina recentelor evenimente globale, autorii au considerat oportun să pună în discuţie efectele pandemiei asupra managementului carierei şi a bunăstării angajaţilor, analizând scenariile pandemice care au remodelat profund peisajul profesional (de la relaţia familie-muncă la munca în echipă virtuală), impunând o reevaluare a modului în care carierele sunt gestionate şi promovate. O temă actuală, cu o relevanţă deosebită, ce evidenţiază modul în care pandemia a schimbat paradigmele tradiţionale ale managementului carierei şi care oferă informaţii valoroase pentru liderii organizaţiilor, lideri care trebuie să înţeleagă necesitatea unui nivel crescut de flexibilitate în relaţia cu angajaţii şi o mai profundă înţelegere a nevoilor şi a aşteptărilor acestora.
Tot ca urmare a schimbărilor profunde aduse de pandemie în toate aspectele vieţii de zi cu zi, dar şi în mediul de afaceri, autorii au considerat utilă introducerea unei secţiuni dedicate modalităţilor prin care tehnologia digitală poate fi utilizată pentru a optimiza gestionarea resurselor umane. De la ajustările progresive în contextele de lucru până la dispariţia birourilor de recrutare şi înlocuirea acestora cu inteligenţa artificială (Tengai Unbiased), autorii prezintă o perspectivă nouă şi incitantă asupra schimbărilor pe care tehnologia le aduce în mediul organizaţional. Cu o deosebită valoare practică, informaţiile oferite se constituie într-un ghid indispensabil de navigare a mediului de afaceri în era digitală.
Prin explorarea conceptului de primal leadership, autorii evidenţiază importanţa inteligenţei emoţionale, respectiv a celor patru dimensiuni fundamentale ale sale în leadership, argumentând ideea că abilitatea liderilor de a se conecta emoţional cu echipa lor este esenţială pentru a inspira şi a motiva angajaţii să colaboreze pentru un ţel comun.
Nu în ultimul rând, capitolul dedicat managementului relaţiilor instituţionale explorează complexităţile relaţiilor interorganizaţionale şi oferă strategii pentru dezvoltare durabilă, un material esenţial pentru orice lider de organizaţie orientat către rezultate.
Fiecare capitol sau temă abordată în această lucrare de anvergură este o sursă valoroasă de informaţii, oferind perspective unice şi strategii aplicabile care pot transforma orice organizaţie.
Un aspect care distinge această lucrare de altele din acelaşi domeniu este abordarea managementului ca un proces dinamic şi în continuă evoluţie, subliniind importanţa unui stil de conducere adaptabil şi centrat pe oameni, căci, aşa cum sugerează autorii „în această nouă eră, nucleul organizaţional al managementului va trebui să accepte provocarea şi să se orienteze către oameni mai degrabă decât către activităţi”.
O lucrare de referinţă, un ghid indispensabil pentru managerii de azi şi de mâine şi un instrument practic pentru toţi cei care doresc să navigheze cu succes complexităţile organizaţiilor moderne, această carte nu este doar o lectură esenţială, ci un adevărat reper în peisajul dinamic al managementului contemporan. (Prof. univ. dr. emerit habilitat Doru Vlad POPOVICI)