Opinia Națională

Săptămânal de opinie, informație și idei de larg interes național

  • Home
     
  • Publicații
     
  • Editorial
     
  • Universitaria
     
  • Despre noi
     
  • Contact
     
Back to top

Prima pagină > Ce citim > Stefano Amodio: LEADER…SHIP. Să fii un lider creativ în afaceri

Stefano Amodio: LEADER…SHIP. Să fii un lider creativ în afaceri

icon-calendarData: 3 iunie 2025

Tendinţe ale ştiinţei managementului internaţional într-o nouă apariţie la Editura Fundaţiei România de Mâine.

LEADER…SHIP. Să fii un lider creativ în afaceri de Stefano Amodio

Traducere din limba italiană

Editura Fundaţiei „România de Mâine”, consecventă cu misiunea sa de a susţine pregătirea profesională a studenţilor de la Universitatea „Spiru Haret” la standarde înalte, va lansa la Salonul internaţional de carte BOOKFEST din perioada 28 mai – 1 iunie 2025 o nouă apariţie valoroasă: traducerea din limba italiană a cărţii „LEADER…SHIP. Să fii un lider creativ în afaceri” de Stefano AMODIO. Cartea a beneficiat de o traducere excepţională din partea doamnei Alexandra RADU.

Contextul în care apare cartea

La Universitatea „Spiru Haret” a fost formulată încă de la început, prin actele fondatoare, intenţia de racordare a pregătirii studenţilor la standardele existente pe plan internaţional. Tendinţa de a extinde aria de relevanţă a pregătirii studenţilor haretişti a fost intensificată pe măsură ce tot mai mulţi absolvenţi au intrat pe piaţa globală a muncii, cea bazată pe reguli şi practici cu valabilitate extinsă la nivel mondial. În acest context, unul dintre instrumentele prin care aducem acasă expertiza internaţională este traducerea unor lucrări de mare valoare apărute în alte ţări.

Între Institutul TESEO din Italia şi Universitatea „Spiru Haret” există un parteneriat care a acumulat deja o tradiţie de peste cinci ani. În cadrul acestuia există acces reciproc la cărţile de valoare ale partenerilor. Consiliul Ştiinţific al Editurii Fundaţiei „România de Mâine”, consultând atât programele de studii ale Universităţii „Spiru Haret”, cât şi apariţiile recente ale Institutului TESEO, a ales cartea profesorului Stefano Amodio „LEADER…SHIP . Să fii un lider creativ în afaceri”.

Elemente de noutate ştiinţifică aduse de cartea „LEADER…SHIP . Să fii un lider creativ în afaceri”

Pe plan ştiinţific este consemnată o dinamică rapidă a importanţei conceptului de leadership în domeniul managementului. În cartea selectată şi prezentată cititorilor Editurii Fundaţiei România de Mâine este dezvoltat acest concept în complexitatea sa interdisciplinară, pornind de la psihologie, la biologie, la ştiinţele comunicării şi la paradigmele managementului organizaţional sau comportamental. Liderul ca atare şi rolul său în organizaţie este un subiect important în structura cărţii, inclusiv factorii determinanţi ai performanţelor acestuia.

O evoluţie spectaculoasă a avut loc în ultima perioadă în ceea ce priveşte rezultatele cercetărilor din domeniul psihologiei. Cartea valorifică cercetări pe plan european în aria psihologiei aplicative în managementul organizaţiilor, al afacerilor în special. Autorul este un specialist de înaltă clasă în acest domeniu. Sunt puse în circulaţie idei noi privind implicaţiile factorilor psihologici în atitudinea liderilor şi a grupurilor conduse de aceştia. Profesorul Stefano Amodio are contacte strânse cu lumea afacerilor din Italia şi din alte ţări. A selectat pentru a include în carte acele aspecte teoretice care au intrat deja în practica unor companii occidentale, în special din Italia.

Este plăcut să parcurgi o carte cum este „LEADER…SHIP . Să fii un lider creativ în afaceri” în care cercetările din management conţin atât aspectele teoretice şi conceptuale, unele cu generalizări spectaculoase, cât şi rezultatul unor studii de caz bine conectate la problematica tratată, dar şi adecvate contextului în care sunt realizate. Autorul, Stefano Amodio, are un mecanism propriu de validare a studiilor empirice, astfel încât generalizarea concluziilor să nu fie extrapolată nejustificat şi fără acoperire pe arii nevalidate.

Cartea, fiind scrisă într-un limbaj accesibil persoanelor având cultură corporatistă minimă, are capacitatea de a convinge asupra ideilor formulate datorită unei argumentaţii concise şi bine structurate. Este de consemnat faptul că traducerea, fiind efectuată de un cunoscător al domeniului, a asigurat concordanţa de limbaj cu cel folosit în manualele şi studiile de specialitate din România.

Un element important îl reprezintă interdisciplinaritatea multivalentă pe baza căreia au fost efectuate studiile. Suntem deja obişnuiţi cu cercetările interdisciplinare în care intervin de regulă două discipline. În „LEADER…SHIP. Să fii un lider creativ în afaceri” intervin rezultate ale cercetărilor din cel puţin trei domenii. Pe lângă management, psihologie şi biologie, aflate într-o bine fundamentată conexiune, apar frecvent trimiteri la ştiinţa comunicării, comportament organizaţional, eficienţa generală a acţiunii umane. Probabil în perioada următoare va trebui să ne obişnuim cu acest mod de abordare aflat acum, prin cartea profesorului Stefano Amodio, în faza de pionierat.

Despre conţinutul cărţii

Cartea „LEADER…SHIP. Să fii un lider creativ în afaceri” are organizat conţinutul în două părţi. Printre temele abordate în prima parte se află: definirea conceptului de lider corporativ, profilul personal al unui lider, decalogul liderului experimentat, leadership, teoria Marelui Om, stiluri de conducere, modele de leadership, funcţiile de conducere.

Partea a doua are ca teme de analiză, printre altele: creativitatea în cadrul întreprinderii, cercetările recente privind stimularea creativităţii, fazele creative, principiul emoţionalităţii inerente, gândirea laterală, principii pentru luarea deciziilor, riscurile creativităţii.

Câteva idei merită să fie redate pentru a stimula interesul cititorilor publicaţiei „Opinia Naţională”. Conceptul de „lider” nu este legat de ce face o persoană, ci de modul cum face. Se impune generalizarea termenului de lider de la afaceri şi organizaţii către toate domeniile de activitate. Este o deosebire între şef şi lider.

Literatura şi practica managerială recomandă stilul de management specific liderului carismatic. Un „leadership carismatic” este cel care face mai mult decât o legătură, o fuziune între inimă şi minte sau între intelect şi emoţii. Astfel este îndeplinită cerinţa de bază din arta conducerii rezonante.

Capacitatea de a optimiza procesele decizionale prin combinarea inteligentă a activităţilor de prelucrare imaginativă şi cele de analiză raţională este o parte importantă a competenţelor cerute unui lider creativ. Practic, tocmai „creativitatea”este cea care le asigură un avantaj competitiv faţă de liderii care se bazează exclusiv pe facultăţile raţionale.

Experienţa anterioară poate fi sursă de inspiraţie pentru imaginaţia liderilor. Astfel, pentru a fi creativ, un lider trebuie să dispună de o arhivă mentală bine aprovizionată. Probabil că din acest motiv este important pentru un lider nu numai CV-ul său, ci şi programul propriu de perfecţionare asumat, astfel încât arhiva sa mentală să-i susţină creativitatea în ceea ce are de făcut în activitatea sa principală.

Printre cerinţele creativităţii la lideri se află capacitatea de a se pune în locul interlocutorului. În acelaşi timp, pentru un lider este important să menţină mereu moralul ridicat al colaboratorilor şi să stimuleze motivaţia acestora.

Recomandări pentru cititori

Cartea este utilă în pregătirea studenţilor de la profilul Management, dar şi a celor de la alte specializări, care, în urma evoluţiei profesionale, urmăresc să devină lideri de organizaţii. Cartea poate fi folosită şi de studenţii sau masteranzii programelor de la profilul Psihologie care doresc specializarea în această zonă. În acelaşi timp, volumul „LEADER…SHIP . Să fii un lider creativ în afaceri” poate fi citit atent de absolvenţii de la orice profil al Universităţii „Spiru Haret”, dar şi de cititorii apariţiilor de la Editura Fundaţiei „România de Mâine” care doresc să fie la curent cu evoluţiile recente pe plan internaţional în domeniul managementului. Este un instrument de lucru util pentru toţi cei care, având rol de lider într-o organizaţie, în special într-o afacere, doresc să-şi îmbunătăţească performanţele lor şi ale organizaţiei în ansamblu.

Recomand cartea în special acelor tineri care ocupă funcţii de execuţie şi urmează în evoluţia firească a carierei să deţină atribuţii de conducere. Vor putea aplica încă de la început cele mai noi tehnici de management utilizate pe plan internaţional, având astfel şanse mai mari de reuşită.

Îi aşteptăm pe toţi cei interesaţi de tendinţele actuale din managementul internaţional la lansarea cărţii. Vor avea ocazia să pună întrebări direct autorului, reputatul profesor Stefano Amodio, rectorul Institutului TESO din Italia. Cu această ocazie vor putea afla şi de alte lansări ale Editurii Fundaţiei „România de Mâine” şi vor identifica titluri de cărţi valoroase aflate în oferta sa.

Lectură plăcută!!! (Conf.univ. dr. Aurelian Virgil BĂLUŢĂ, Membru în Consiliul Ştiinţific al Editurii Fundaţiei „România de Mâine”)

Online

  • Bucuresti, dragostea mea (10)
  • Ce citim (62)
  • Centenar (30)
  • Cetăţean european (93)
  • Chipuri ale succesului (7)
  • Civilizaţia străzii (21)
  • Cultura la zi (133)
  • Destine (3)
  • Editorial (318)
  • Educaţie financiară (28)
  • Estetica străzii (30)
  • Ferestrele Istoriei (46)
  • Ferestrele trecutului (25)
  • Implicaţi (313)
  • Interviu (24)
  • Invitaţie la drumeţie (8)
  • Invitaţii în lumea artelor plastice (258)
  • Istorie abandonata (14)
  • Istorie recuperată (20)
  • Locuri (11)
  • Mari români (15)
  • Memorator (1)
  • Pasiuni (2)
  • Popasuri culturale (73)
  • Povești adevărate (2)
  • Preuniversitaria (259)
  • Puncte de vedere (28)
  • Romania de top (16)
  • Romania Spectaculoasa (41)
  • Studenție (2)
  • Tradiții (18)
  • Unde ne sunt absolvenţii (12)
  • Universitaria (941)
  • Vacanţă deşteaptă (9)
  • Valori româneşti (115)
  • Vitralii (294)
  • Vorbe altfel (4)

Numărul 808

Copyright Opinia Națională 2012