Societatea Academică din România (SAR) a lansat prima analiză comparativă a programelor de guvernare dedicate învăţământului preuniversitar, aferente guvernării 2021-2024. În cadrul analizei, alegătorii pot regăsi cele mai relevante informaţii cu privire la conţinutul acestor programe de guvernare dedicate educaţiei româneşti, prezentate într-o manieră analitică, un exerciţiu necesar pentru orice alegător care doreşte să îşi exercite dreptul de vot informat.
Informaţiile sunt prezentate într-un mod structurat: partidele au primit bile albe, bile negre, în funcţie de propunerile asumate; totodată, în raport au fost incluse cele mai trăsnite promisiuni ale partidelor în domeniul educaţiei, în pragul alegerilor parlamentare.
Cele mai importante aspecte ale acestei analize sunt:
• Niciun partid nu şi-a asumat un procent din PIB garantat pentru educaţie începând cu anul 2021, însă toate formaţiunile politice cu un program de guvernare consistent pe educaţie (PSD, PNL, USRPLUS, PMP) îşi asumă o creştere etapizată a finanţării, fără a oferi indicaţii cu privire la ce înseamnă, de fapt, o creştere etapizată conform viziunii partidului. Această abordare trădează, în opinia noastră, un populism deşănţat. Degeaba toate partidele concurente în alegeri îşi asumă modificări structural ale şcolii româneşti, dacă niciunul nu vine cu propuneri şi măsuri concrete în vederea finanţării acestora.
• Integritatea academică se cultivă încă din clasa a I-a, iar doctoratele plagiate îşi au sursa răului în copiatul de pe băncile şcolii. Deşi PSD promovează un discurs prin care doreşte să marcheze, în faţa electoratului, un moment de reformă internă pentru formaţiunea politică, PSD nu îşi asumă toleranţă zero faţă de plagiate şi impostura academică, un element fundamental din punctul nostru de vedere, dacă vrem să vorbim despre şcoală pe bune.
Pe de altă parte, principalii săi competitori, USR-PLUS şi PNL, îşi asumă angajamente în acest sens.
• Primele trei competitoare (USR-PLUS, PSD, PNL) au avut curajul de a îşi asuma în programul de guvernare o temă tehnică, dar vitală: costul standard per elev. Toate cele trei afirmă că vor lua măsuri pentru ca finanţarea de bază (alocată de la bugetul de stat pe cap de elev, pentru funcţionarea efectivă a şcolilor) să ţină de nevoile reale ale elevilor, finanţând suplimentar unităţile de învăţământ aflate în medii cu risc de abandon şcolar, însuşindu-şi astfel propunerea făcută de SAR în 2019 prin Raportul alternativ privind starea învăţământului. În cazul PSD subliniem, totuşi, că ar fi fost necesară respectarea rigorilor de citare, existând o similaritudine substanţială între paragraful din raportul SAR şi cel din programul PSD.
• Majoritatea formaţiunilor politice apreciază ca fiind necesară o digitalizare echitabilă a educaţiei. Totuşi, deşi partidele concurează pentru o guvernare în vremuri critice pentru educaţie (o reală criză conturată pe fondul pan-demiei), niciun partid nu expune sunt primele măsuri pe care şi le vor asuma pentru finalizarea cu brio a anului şcolar curent, de exemplu.
• Partidul Naţional Liberal îşi asumă viziunea România Educată ca fiind centrală în viitoarea guvernare, promiţând o serie de programe naţionale în vederea asigurării incluziunii educaţionale pentru toţi copiii, programe care urmează să fie finanţate prin fonduri europene (spre exemplu, programul „Masă caldă în şcoli”). De asemenea, PNL are o viziune consistentă privind dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic, un sector care nu a fost atât de explorat de către alte partide, nici în trecut, nici în prezent;
• Partidul Social-Democrat şi-a asumat că va acorda burse şcolare elevilor, în concordanţă cu cuantumurile minime propuse de SAR în Raportul special privind acordarea burselor elevilor în anul 2019-2020, precum şi de SAR şi alte 20 de organizaţii din domeniul educaţiei într-o recentă scrisoare deschisă. PSD îşi asumă că, în cazul în care va ajunge la guvernare, va aloca resurse financiare în vederea garantării următoarelor cuantumuri minime pentru bursele elevilor: bursa social – 550 lei/lună; bursa de studio – 450 lei/lună; bursa de merit – 470 lei/lună; bursa de performanţă – 500 lei/lună. De asemenea, propune acordarea unui nou tip de bursă, în valoare de 1000 RON, pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie socială a statului român;
• Alianţa USR-PLUS îşi propune prin programul său de guvernare eliminarea din conducerea şcolilor, Consiliul de administraţie, a reprezentanţilor elevilor şi autorităţilor locale – propuneri pe care le condamnăm şi le includem în categoria bilelelor negre. Elevii şi-au câştigat în 2015 dreptul de a avea un reprezentant în CA, iar colaborarea dintre unităţile de învăţământ şi autorităţile locale este vitală pentru bunul mers al serviciului public de educaţie (aflat, în urma descentralizării din 2006, în coordonarea consiliilor locale).
• O altă bilă neagră este prezentă în programul de guvernare al PMP, şi anume îmbrăţişarea mitului programei şcolare. Urmând linia de acţiune falimentară mai puţin = mai bun, PMP îşi propune dezvoltarea unei programe şcolare simplificate. Paradoxal, PMP invocă numărul de ore petrecute de elevi pentru a învăţa, dar propune introducerea unor noi discipline, precum educaţia antreprenorială (existentă), educaţia financiară (existent ca opţional la clasele gimnaziale) şi educaţia în domeniul media. Această propunere este în sine un paradox, întrucât chiar un fost ministru al Educaţiei din guvernarea Băsescu-Boc, Daniel Funeriu (arhitectul formei iniţiale a Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011), a avut o serie de poziţii publice în care condamna acest mit nefondat al programei şcolare.
Indiferent de rezultatele alegerilor de pe 6 decembrie, avem speranţa că toate partidele vor pune pe primul plan interesele României de mâine şi vor lăsa deoparte orgoliile inutile, iar în acest sens vor prelua unul de la celălalt cele mai bunei idei în domeniul educaţiei, semnalate de noi drept „bile albe”, pentru a le include în programul de guvernare al viitorului Cabinet, care va fi supus aprobării Parlamentului.
*Pentru mai multe detalii: Constantin-Alexandru Manda,
coordonator programe – Societatea Academică din România – 0732 094 664
Raportul integral poate fi vizualizat la următoarea adresă: https://publicatii.romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2020/12/Planurile-partidelor-pentru-%C8%99coala-rom%C3%A2neasc%C4%83-1.pdf