O dimineaţă neaşteptat de luminoasă, învăluind în raze alb-roze operele de artă ce se întrezăreau pe aleile Parcului dintre Flori din oraşul Buftea. Oamenii ce urcau aleile principale şi le căutau din priviri aveau numai cuvinte de laudă. În surdină, susurul celor două fântâni arteziene ce completează peisajul. Început pe 21 septembrie 2022, Simpozionul Naţional de Sculptură Monumentală din Parcul dintre Flori s-a încheiat pe 29 octombrie 2022, oferindu-ne şansa de a vedea în premieră operele finisate ale celor şase artişti. La eveniment, alături de sculptori, au fost prezente autorităţi locale şi judeţene, dar şi un număr impresionant de elevi însoţiţi de profesori şi părinţi, care au dorit să cunoască arta sculpturii.
Organizat de către Consiliul Judeţean Ilfov prin Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Ilfov, în colaborare cu Primăria Buftea, simpozionul a fost deschis tuturor doritorilor pentru a vedea modul în care şase sculptori îşi desfăşoară procesul de creaţie, transformând blocuri de marmură în opere de artă. Numele sculpturilor reflectă simbolistica şi esenţa mesajului ce trebuie transmis pe mai departe, către viitor. Şase opere nemuritoare, ce ne vor încânta privirile şi gândurile de acum încolo, oferind şanse de meditaţie şi relaxare.
Sculptorul Corneliu Tache a spus că lucrarea sa „Mecanism” este „o compoziţie geometrică, dinamică, cu multe oblice, diagonale, unghiuri, prin care îmi doresc să exprim stabilitate, masivitate, duritate.” Sculptorul Adrian Curcan a realizat lucrarea „Evoluţie – Scări spirituale”, cu dimensiunea de 4,4 metri, fiind necesară foarte multă muncă şi atenţie. Tehnic, lucrarea este compusă din două bucăţi care se montează cu o îmbinare de oţel. Procesul de creaţie a început de la un bloc de marmură de circa 9 tone. Artistul spune despre lucrarea sa că „va reprezenta o metaforă a evoluţiei spirituale, definită, ca formă, de structura ADN-ului, esenţa vieţii şi a progresului uman.” Sculptorul Dinu Câmpeanu, realizatorul lucrării „Ştergar”, afirmă că lucrarea sa „reprezintă o continuare a unei teme personale, într-o formulă de exprimare plastică. Elementele componente, zidul casei, un volum rigid, geometric, pe care se desfăşoară dramatic, în forme mai moi, ştergarul, care, pentru mine, reprezintă cel mai important element în gospodărie. Ştergarul însoţeşte omul de la naştere până la moarte, este un obiect util, dar şi decorativ – el îmbracă icoanele. La ţară, unde am copilărit eu, pâinea, mămăliga şi bucatele ce le mâncam la câmp erau învelite în ştergar. Când umblam prin mărăcini şi mă înţepam, bunica mă spăla şi mă ştergea cu un ştergar”. Sculptorul Carmen Tepşan a realizat lucrarea „Turn Cardinal” şi ne-a declarat că locul în care a sculptat este foarte bun de lucru, parcul este foarte frumos, are spaţii generoase, nu este sufocat de vegetaţie, iar vremea a ţinut cu artiştii. Lucrarea sa „face referire la esenţă, fundamental, principal. M-am inspirat din arhitectura locului, intenţionând să exprim în opera mea prin forme sistematizate, duse la esenţă, arcele şi ancadramentele ferestrelor, specifice zonei. De aici şi denumirea de „Turn Cardinal”, turnul esenţă al acestor idei.” Sculptorul Cristian Pantelescu, autorul lucrării „Clepsidra”, ne-a declarat că s-a simţit minunat la Buftea, pentru că a avut ocazia să desfăşoare munca ce îi face atât de multă plăcere: „Am ciclul de lucrări numite clepsidră, ceea ce spune multe. Am ales varianta aceasta de a transpune o lucrare mică de atelier la dimensiuni monumentale. Timpul ne marchează pe toţi”. Panaite Chifu a sculptat „Templul Gândurilor” şi ne-a mărturisit că tema sa „pleacă de la un concept filosofic legat de ideea de maniheism, de situarea a omului între bine şi rău, într-o luptă continuă, pur şi simplu pe toată existenţa lui.”
Expoziţia „dintre flori” din oraşul Buftea poate fi vizitată fără bilet de intrare, atât de locuitorii oraşului, dar şi de iubitorii de artă din întreg judeţul, de turişti aflaţi în trecere. Le urăm clipe de meditaţie plăcute! (George V. GRIGORE)