Şcoala contemporană este centrată pe elev. În procesul instructiv-educativ nu se urmăreşte doar atingerea unor obiective, ci şi dezvoltarea personalităţii elevului. Tocmai de aceea, în Proiectul PROFORM, de profesionalizare şi formare continuă a cadrelor didactice, întâlnirea experţilor pe diverse activităţi cu profesorii Şcolii Gimnaziale nr. 1 din comuna Herăşti, judeţul Giurgiu, a încercat să dea răspunsuri acestei probleme, prin prezentarea unor soluţii, prin metode clasice, dar şi prin… „joc”.
Astfel, lect. univ. dr. Simona MARICA – expert pe probleme de mentorat şi coaching, în cadrul Proiectului PROFORM, a prezentat o serie de materiale prin care a evidenţiat faptul că pedagogia abordează problema personalităţii sub aspectul dezvoltării şi al educaţiei, cu scopul de a identifica, pe această bază, cele mai eficace căi, metode, mijloace şi procedee de orientare şi formare a personalităţii. În acelaşi timp, dezvoltarea este un proces complex care se realizează printr-o succesiune de etape, de stadii, fiecare etapă reprezentând o unitate funcţională mai mult sau mai puţin închegată, cu un specific calitativ propriu.
Lect. univ. dr. Simona MARICA – expert activităţi de mentorat şi coaching – Proiect PROFORM: Dezvoltarea personalităţii se manifestă prin încorporarea şi constituirea de noi conduite şi atitudini care permit adaptarea activă la cerinţele mediului natural şi social-cultural. Dezvoltarea permite şi facilitează constituirea unor relaţii umane cu mediul în care trăieşte şi se formează. În primii doi-trei ani de şcoală, învăţătorul mai mult corectează, remodelează, concomitent cu realizarea programului său prestabilit. Rezultatele şcolare ale elevilor din clasele primare, dar şi din următoarele trepte de şcolaritate vor depinde în măsură hotărâtoare de educaţia copiilor din primii ani de viaţă şi, în bună măsură, de educarea/reeducarea părinţilor.
Consilierea părinţilor, dar şi a profesorilor, constă în oferirea de informaţii, modele, exemple pentru o mai bună relaţionare părinte-copil în relaţia cu profesorul. Pe lângă aceasta, consilierul şcolar mai oferă sugestii sau informaţii profesorilor în găsirea celor mai bune modalităţi de rezolvare a conflictelor care apar în anumite momente ale procesului educaţional. Când spunem conflicte, ne gândim la cele de idei, care pot apărea şi pot fi rezultatul diferenţelor de pregătire educaţională.
La rândul său, Adrian Trifan – expert pe probleme de bune practici – Proiect PROFORM – a completat ideea formării profesorilor, dar şi a elevilor, prin programele puse la dispoziţie, şi a făcut ca această întâlnire să fie şi un fel de joc al ideilor, dar şi al situaţiilor cu care se pot confrunta cadrele didactice.
Fiecare activitate a proiectului urmăreşte profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calităţii educaţiei prin formarea profesională continuă şi asigurarea unei educaţii incluzive de calitate. Acest proiect de formare continuă este finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, care urmăreşte integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor şi politicilor publice ale României şi are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvoltarea profesională a personalului din învăţământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Botoşani şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Giurgiu. (Lect. univ. dr. Sorin BEJAN, Expert media – Proiect PROFORM)