Rezultatele învăţării prezentate mai jos împreună cu setul de competenţe aferent fiecărui domeniu sunt utilizate în proiectarea modulelor de instruire şi atelierelor de lucru care se desfăşoară în vederea deprinderii modului de abordare STEAME PBL. Un prim atelier a avut loc la Porto în ziua de 5 aprilie 2024, la care au participat 50 de cadre didactice. Următorul atelier se va desfăşura în ianuarie 2025 la Bucureşti şi va fi organizat de Universitatea „Spiru Haret”.
Setul de rezultate ale învăţării pentru proiectul STEAME Teacher Facilitators Academy (Academia profesorilor facilitatori ai învăţământului STEAME) vizează cele două grupuri ţintă ale sale, şi anume grupul studenţilor care se pregătesc pentru cariera didactică (A) şi grupul profesorilor în exerciţiu (B). În ambele situaţii, rezultatele învăţării sunt prezentate de-a lungul aceloraşi patru domenii.
Grupul ţintă al celor care se pregătesc pentru cariera didactică este format din cei care urmează o formare iniţială a cadrelor didactice. Rezultatele învăţării pentru cadrele didactice aflate la început de activitate se bazează pe următoarele ipoteze:
• Accentul se pune pe înţelegerea conceptelor cheie ale învăţării orientată pe proiecte (PBL – Project Based Learning) în context STEAME (integrarea domeniilor Ştiinţe, Tehnologii, Inginerie, Artă, Matematică şi Antreprenoriat).
• Se pune accentul pe proiectarea şi planificarea proiectelor (experimentelor) STEAME care pot fi uşor modificate pentru a răspunde nevoilor contextului în care vor fi aplicate, probabil în viitor.
• Permiterea unei mai bogate creativităţi.
Pe această bază, au fost definite următoarele rezultate ale învăţării (setul A):
Domeniul 1: Activităţi STEAME PBL integrate în sistemul de învăţământ formal
A1.1. Proiectează activităţi de predare şi învăţare STEAME PBL care sunt aliniate la curriculum formal şi la standardele de evaluare la nivel local, regional şi naţional.
A1.2. Înţelege necesitatea de a coordona predarea STEAME PBL cu şcoala ca organizaţie, la nivel de management (identitatea şcolii, planificarea anuală), la nivel de departament (orare, materiale, resurse, alte tematici din cadrul STEAME) şi la nivel de disciplină (obiective, conţinuturi şi metodologia de predare).
A1.3. Ia în considerare modalităţile de implicare a agenţilor educaţionali în activităţile STEAME PBL, inclusiv a altor cadre didactice şi manageri şcolari, precum şi a organizaţiilor şi companiilor non-profit naţionale şi internaţionale, precum şi a familiilor elevilor.
A1.4. Defineşte strategii de planificare şi monitorizare a învăţării elevilor în cadrul activităţilor STEAME PBL, inclusiv extinderi ale planului.
A1.5. Explică modul de utilizare a diferitelor metode de evaluare în activităţile STEAME PBL, inclusiv raportarea şi păstrarea în arhivă a dovezilor de învăţare.
Domeniul 2: Învăţarea semnificativă folosind PBL în toate domeniile STEAME
A2.1. Concepe planuri de învăţare şi creativitate pentru a facilita aplicarea PBL de către elevi în şi între două sau mai multe domenii STEAME.
A2.2. Oferă contexte semnificative şi autentice care au soluţii multiple pentru a fi abordate prin STEAME PBL în clasă.
A2.3. Explică importanţa definirii şi comunicării punctului de plecare şi a rezultatului de învăţare sau a produsului aşteptat (portofoliu, blog, video, poster, serviciu, joc etc.) în activităţile de învăţare STEAME PBL.
A2.4. Identifică strategiile de predare şi învăţare care implică elevii în practici interdisciplinare (acţionând ca oameni de ştiinţă, artişti, ingineri, antreprenori…) ca parte a abordării STEAME PBL.
A2.5. Identifică strategii de gestionare a învăţării elevilor în cadrul activităţilor STEAME PBL care oferă sprijin sau soliditate (eşafodaj) în funcţie de progresul elevilor.
A2.6. Înţelege necesitatea de a comunica sau de a conveni în prealabil un set de criterii pentru evaluarea elevilor în cadrul activităţilor de învăţare STEAME PBL.
A2.7. Defineşte moduri de utilizare productivă a tehnologiilor avansate pentru a facilita învăţarea elevilor în cadrul activităţilor de învăţare STEAME PBL, inclusiv inteligenţa artificială şi mediile de învăţare virtuale şi hibride.
A2.8. Selectează şi adaptează conţinutul digital pentru a sprijini micro-învăţarea, cum ar fi videoclipuri instructive şi infografică.
A2.9. Planifică activităţile de predare şi învăţare STEAME PBL care să echilibreze munca individuală şi de grup a elevilor.
A2.10 Conştientizează necesitatea de a crea un climat în clasă care să încurajeze învăţarea independentă, adresarea de întrebări, schimbul de informaţii, coaching-ul şi empatia.
Domeniul 3: Responsabilizarea elevilor pentru învăţare prin STEAME PBL
A3.1. Numeşte strategii de implicare a elevilor în alegerea contextului pentru activităţile STEAME PBL, pe baza evoluţiilor recente din societate sau a curiozităţii lor interne, printr-o implicare personală sau morală autentică.
A3.2. Defineşte o strategie de promovare a comunicării elevilor în cadrul grupurilor mici şi cu întreaga clasă în timpul activităţilor STEAME PBL.
A3.3. Propune strategii generale de gestionare a emoţiilor elevilor atunci când aceştia sunt implicaţi în STEAME PBL, inclusiv angajamentul şi coaching-ul.
A3.4. Înţelege strategiile de evaluare formativă care pot asigura autoreglementarea elevilor.
A3.5. Recunoaşte importanţa metacogniţiei ca instrument prin care elevii pot integra noile abilităţi / cunoştinţe cu cele pe care le deţin deja în planurile de învăţare şi creativitate STEAME PBL.
A3.6. Identifică strategii pentru promovarea colaborării elevilor în cadrul unui grup, inclusiv pentru organizarea, negocierea şi luarea deciziilor.
Domeniul 4: Sustenabilitatea învăţării prin proiecte în cadrul educaţiei STEAME
A4.1. Enumeră acţiunile care pot promova o cultură a feedback-ului în practica STEAME între elevi, între profesori şi elevi, între colegi sau între diferite niveluri ale ierarhiei şcolare.
A4.2. Înţelege necesitatea de a deveni un co-învăţător şi co-creator, încorporând o viziune creativă, viziunea elevilor sau a altor colegi în activităţile STEAME PBL, în timpul sau după implementarea acestora.
A4.3. Înţelege strategiile de reflecţie critică asupra rolului şi sentimentelor proprii la finalul unei activităţi STEAME PBL, implicând toţi participanţii în procesul de învăţare.
A4.4. Analizează oportunităţile şi riscurile pentru PBL STEAME ca inovaţie în educaţia formală.
A4.5. Explică modul în care creativitatea şi adaptabilitatea la schimbare pot contribui la proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de învăţare prin STEAME PBL.
A4.6. Este conştient/ă de propriile abilităţi care pot facilita desfăşurarea predării STEAME PBL
Profesorii în exerciţiu sunt cei care sunt implicaţi activ în activităţi de predare într-o instituţie de învăţământ formal (şcoală, colegiu, liceu etc.). Rezultatele învăţării pentru cadrele didactice în exerciţiu se bazează pe următoarele ipoteze:
• Profesorii se bazează pe practica la clasă şi pe aplicaţii practice.
• Profesorii sunt orientaţi spre acţiune.
• Profesorul este un profesionist care lucrează într-o instituţie unde se promovează învăţarea pe bază de proiecte în educaţia STEAME.
• Profesorul este focalizat pe înţelegerea nevoilor şi abilităţilor elevilor în a oferi învăţare STEAME PBL într-un mod mai productiv.
Pe această bază, au fost definite următoarele rezultate ale învăţării (setul B):
Domeniul 1: Activităţi STEAME PBL integrate în sistemul de învăţământ formal.
B1.1. Proiectează activităţi STEAME PBL care sunt aliniate la programele învăţământului formal şi standardele de evaluare locale, regionale şi naţionale, precum şi la curriculum specific unei anumite şcoli.
B1.2. Coordonează predarea STEAME PBL cu şcola ca organizaţie, la nivel de management (identitatea şcolii, aspecte etice şi de siguranţă, utilizarea spaţiilor de învăţământ şi a altor facilităţi), la nivel de departament (orare, materiale, resurse, alte discipline din cadrul STEAME) şi la nivel de disciplină (obiective, conţinut şi metodologie de predare).
B1.3. Elaborează o strategie de comunicare cu agenţii educaţionali implicaţi în activităţile STEAME PBL, inclusiv cu colegi şi manageri din interiorul şi din afara şcolii, precum şi cu organizaţiile şi companiile non-profit naţionale şi internaţionale, precum şi cu familiile elevilor.
B1.4. Defineşte o strategie de planificare şi monitorizare a învăţării elevilor în cadrul activităţilor STEAME PBL, inclusiv adaptări ale planului în cazul unei şcoli specifice.
B1.5. Alege în cunoştinţă de cauză cu privire la cea mai adecvată metodă (sau cele mai adecvate metode) de evaluare care urmează să fie utilizată/e într-o activitate de învăţare STEAME PBL într-o anumită şcoală, inclusiv raportarea şi păstrarea dovezilor de învăţare.
Domeniul 2: Învăţarea semnificativă a elevilor folosind PBL în toate domeniile STEAME
B2.1. Utilizează planuri de învăţare şi creativitate pentru a facilita aplicarea PBL de către elevi în şi între două sau mai multe domenii STEAME într-o anumită şcoală.
B2.2. Propune contexte semnificative şi autentice care au soluţii multiple pentru a fi abordate prin intermediul STEAME PBL cu un anumit grup sau grupuri de elevi.
B2.3. Practică definirea şi comunicarea punctului de plecare şi a rezultatului aşteptat (portofoliu, blog, videoclip, poster, serviciu, joc etc.) în activităţile de învăţare STEAME PBL.
B2.4. Identifică strategii de predare şi învăţare care implică un anumit grup de elevi în practici interdisciplinare (acţionând ca oameni de ştiinţă/artişti/ingineri/antreprenori…) în cadrul STEAME PBL.
B2.5. Elaborează strategii de gestionare a învăţării elevilor în activităţile STEAME PBL care să ofere sprijin sau soliditate (eşafodaj) în funcţie de progresul elevilor.
B2.6. Propune modalităţi de a împărtăşi sau de a conveni în prealabil cu elevii criteriile de evaluare pentru activităţile de învăţare STEAME PBL.
B2.7. Demonstrează utilizarea productivă a celor mai recente tehnologii pentru a facilita învăţarea elevilor în activităţile de învăţare STEAME PBL, inclusiv inteligenţa artificială şi mediile de învăţare virtuale şi hibride.
B2.8. Creează, editează şi/sau partajează în mod corespunzător conţinut digital pentru a sprijini micro-învăţarea, cum ar fi videoclipuri instructive şi infografică.
B2.9. Planifică activităţile de predare şi învăţare STEAME PBL care să echilibreze munca individuală şi de grup a elevilor pentru un grup sau grupuri specifice de elevi.
B2.10. Identifică cum poate crea un climat al clasei care să încurajeze învăţarea independentă, punerea de întrebări, împărtăşirea (schimbul de informaţii), coaching-ul şi empatia într-un context specific de predare şi învăţare.
Domeniul 3: Responsabilizarea elevilor pentru învăţare prin STEAME PBL
B3.1. Propune strategii de implicare a unuia sau mai multor grupuri specifice de elevi în alegerea contextului pentru activităţile STEAME PBL, pe baza evoluţiilor recente din societate sau a curiozităţii lor interne, printr-o implicare personală sau morală autentică.
B3.2. Defineşte o strategie de promovare a comunicării cu un grup specific de elevi în cadrul grupurilor mici şi cu întreaga clasă în timpul activităţilor STEAME PBL.
B3.3. Propune strategii de gestionare a emoţiilor unui grup specific de elevi atunci când aceştia sunt implicaţi în STEAME PBL, inclusiv angajamentul şi coaching-ul, dacă sunt necesare.
B3.4. Concepe strategii de evaluare formativă pentru a asigura autoreglementarea elevilor.
B3.5. Argumentează asupra introducerii metacogniţiei în planurile specifice de învăţare şi creativitate ale STEAME PBL, ca instrument ce permite ca elevii să integreze noile abilităţi/cunoştinţe în cele pe care le deţin deja.
B3.6. Elaborează strategii de promovare a colaborării în cadrul unui grup specific de elevi, inclusiv organizarea, negocierea şi luarea deciziilor, în funcţie de abilităţile şi nevoile acestora.
Domeniul 4: Sustenabilitatea învăţării prin STEAME PBL
B4.1. Elaborează un plan pentru a promova o cultură a feedback-ului într-o anumită şcoală cu privire la practica STEAME PBL între elevi, între profesori şi elevi, între colegi sau între membri ai ierarhiei şcolare.
B4.2. Planifică acţiuni pentru a deveni un co-învăţător şi co-creator, încorporând o viziune creativă, viziunea elevilor sau a altor colegi în activităţile STEAME PBL, în timpul sau după implementarea acestora.
B4.3. Dezvoltă abilităţi de reflecţie critică asupra propriului rol şi a propriilor sentimente la finalul unei activităţi STEAME PBL, implicând toţi participanţii în procesul de învăţare.
B4.4. Analizează oportunităţile şi riscurile pentru STEAME PBL atunci când este aplicat ca o inovaţie într-un context educaţional specific.
B4.5. Este creativ şi adaptabil la schimbare atunci când proiectează şi implementează activităţi STEAME PBL.
B4.6. Este conştient de propriile puncte slabe pentru a identifica oportunităţi de dezvoltare profesională în vederea unei mai bune realizări a predării STEAME PBL.
Seturile de mai sus au rezultat din analiza a 24 de proiecte finalizate anterior, printre care şi FACILITATE-AI, în care Universitatea „Spiru Haret” a fost partener. Acestea au fost deja validate de membrii consorţiului şi reprezintă seturile oficiale în vederea proiectării celor 14 module/ateliere care vor ajuta la definirea unui curriculum STEAME adecvat. Mai multe detalii privind procesul de elaborare a celor două seturi, precum şi versiunea în limba engleză a acestora, sunt disponibile pe situl proiectului: https://steame-academy.eu/wp-content/uploads/2024/01/D2.2-STEAME-Teacher-Facilitators-Learning-Outcomes-set.pdf.
Material realizat de
Grigore ALBEANU, Rodica IOAN şi Nadia FLOREA,
cercetători în cadrul proiectului STEAME TEACHER FACILITATORS ACADEMY
Reference number: 101102619