A apărut al cincilea şi ultimul newsletter al proiectului Facilitate-AI. În această ediţie finală veţi afla despre recomandările de politică ale proiectului, precum şi despre evenimentele multiplicatoare desfăşurate în fiecare ţară parteneră!
Proiectul FACILITATE – AI „Ghid de bune practici pentru facilitarea învăţării inteligenţei artificiale (IA) de către elevii claselor 7- 12”, un proiect european cofinanţat de Comisia Europeană în cadrul programului Erasmus+ KA220-SCH, cu o perioadă de implementare de doi ani (1 februarie 2022 – 31 ianuarie 2024), a luat sfârşit.
Scopul FACILITATE – IA, este de a sprijini profesorii din şcoli în dezvoltarea unei baze de anchetă şi a unei înţelegeri bazate pe dovezi a complexităţilor şi principiilor IA şi, de asemenea, stimularea gândirii creative algoritmice care urmează să fie implementată în programa de învăţare a elevilor din clasele 7-12. În plus, rezultatele vor fi aplicate folosind STEAME în scopul de a dezvolta AI-STEAME pentru a fi utilizate de către profesori. Obiectivul final al proiectului este de a ajuta generaţiile viitoare să-şi dezvolte competenţele şi disponibilitatea pentru transformarea digitală, cu accent pe utilizarea şi aplicaţiile IA. Evoluţia educaţiei IA în şcolile moderne va ajuta generaţiile actuale şi viitoare să înlocuiască sistemele tradiţionale de învăţare şi să intre în noua generaţie de sisteme de învăţare digitală, care sunt îmbunătăţite continuu cu elemente de inteligenţă artificială. Principalele rezultate planificate ale proiectului sunt: • R1. Ghid de predare AI pentru profesori care facilitează învăţarea elevilor din clasele 7-12 • R2. Curs de instruire pentru facilitatorii învăţării în educaţia AI-STEAME • R3. Mediu dinamic de învăţare online cu OER privind IA în discipline şcolare STEAME interdisciplinare, cu un set de recomandări de politici Rezultatele vor contribui la crearea de AI-STEAME, metode de predare şi învăţare prin abordări inovatoare şi tehnologice. Rezultatele vor include un ghid de predare pentru profesori, un curs de formare pentru facilitatori şi un mediu dinamic de învăţare online. În afară de coordonator, Cyprus Mathematical Society – Cyprus, consorţiul include opt parteneri: Plovdivski Universitet Paisiy Hilendarski, Bulgaria, Instituto Politecnico do porto, Portugalia, Universitatea Spiru Haret, România, Prof. Ivan Apostolov Private English Language School, Bulgaria, ITC Pacle Morante Limbiate, Italia, Institutul de Sisteme şi Aplicaţii de Accelerare, Grecia, Douka Ekpaideftirai AE – Palladion Lykeion Ekpaideuthria Douka, Grecia, Universitatea din Cipru, Cipru.
POLITICI RECOMANDATE – rezumat:
Proiectul „Facilitate-AI: Guidelines for facilitating learning of Artificial Intelligence (IA) by School Students of Classes 7-12” a fost dezvoltat şi implementat de nouă parteneri europeni între februarie 2022 şi ianuarie 2024: • Cyprus Mathematical Society – Cyprus (Instituţie coordonatoare) • University of Plovdiv PaisiiHilendarski – Bulgaria • Instituto Politécnico Do Porto – Portugal • Universitatea Spiru Haret – România • Prof Ivan Apostolov Private English Language School – Bulgaria • ITC PacleMoranteLimbiate – Italy • Institute of Accelerating Systems and Application – Greece • DoukaEkpaideftiria AE-PalladionLykeion-Doukas School – Greece • University of Cyprus – Cyprus
Proiectul Facilitate-IA s-a concretizat în următoarele rezultate:
– R1. Ghid de predare a Inteligenţei artificiale (IA) pentru profesori care coordonează învăţarea elevilor din clasele 7-12
– R2. Curs de formare pentru coordonatorii învăţării în programele educaţionale AISTEAME
– R3. Mediu dinamic de învăţare online cu RED bazat pe IA în materiile/subiectele şcolare interdisciplinare STEAME cu un set de recomandări de politici de implementare IA în educaţie.
Proiectul propune recomandări în 6 domenii principale:
1. Competenţele necesare şi for-marea profesorului • Recunoaşterea distincţiei dintre folosirea instrumentelor IA şi dezvoltarea activă a IA pentru a oferi o înţelegere fundamentală şi pentru a facilita procesul de dezvoltarea abilităţilor practice. • Formarea profesorilor cu competenţe cheie şi cunoştinţe tehnice, cum ar fi adaptabilitatea, inovaţia şi gândirea strategică. • Crearea de strategii pentru formarea continuă a profesorilor pentru a se asigura că educatorii au competenţe în predarea IA şi se pot adapta la evoluţia tehnologiilor IA.
2. Niveluri şi domenii de predare • Stabilirea unei vârste minime pentru introducerea IA pentru a asigura o integrare atentă şi adecvată vârstei în curriculum. • Iniţierea introducerii conceptelor IA de la preşcolar până la liceu pentru a oferi o bază solidă şi pentru a sprijini o progresie fără întreruperi a înţelegerii. • Stabilirea unei abordări pe niveluri, care să acopere învăţarea despre IA, proiectarea cu IA şi, eventual, proiectarea pentru IA, pentru a asigura o înţelegere cuprinzătoare şi evolutiva.
3. Integrarea IA printre discipline • Adaptarea învăţării IA la diferite niveluri pentru a se alinia cu diferitele abilităţi şi trasee curriculare ale elevilor, asigurând incluziunea şi relevanţa. • Promovarea colaborării între profesori pentru implementarea eficientă a studiului IA, promovarea schimbului de idei, strategii şi bune practici. • Angajarea în parteneriate cu întreprinderi şi alte organizaţii pentru a îmbogăţi educaţia în domeniul IA, oferind perspective, resurse şi oportunităţi din lumea reală care reduc decalajul dintre învăţarea academică şi aplicaţiile practice.
4. Sprijin din partea autorităţilor naţionale şi locale • Modificarea programelor curriculare pentru a încorpora predarea IA, asigurându-se că aceasta este integrată perfect în cadrul educaţional. • Asigurarea unui sprijin puternic din partea autorităţilor publice pentru a stimula dezvoltarea politicilor şi alocarea resurselor. • Susţinerea conştientizării IA în rândul educatorilor şi administratorilor şcolilor pentru a înţelege impactul pozitiv al IA asupra educaţiei.
5. Procesul de predare şi învăţare • Învăţarea din iniţiative de succes, cum ar fi implementarea gândirii matematice în grădiniţă, chiar şi în absenţa instrumentelor digitale, care a demonstrate rezultate pozitive în educaţia timpurie. • Utilizare IA pentru a obţine informaţii rapide, aşa cum a demonstrat un colegiu care a folosit „analiza învăţării”, pentru a identifica şi sprijini elevii care se confruntă cu provocări. • Implicarea elevilor în discuţii despre considerentele etice, aspectele de reglementare şi responsabilităţile asociate cu instrumentele IA pentru a-i provoca să gândească critic şi să creeze o înţelegere a impactului său social.
6. Cerinţe de infrastructură • Accesul la internet de mare viteză, conectivitate rapidă şi o infrastructură de reţea stabilă şi sigură pentru accesarea resurselor online şi facilitarea colaborării în timp real. • Implementarea măsurilor de securitate cibernetică şi aplicarea unor politici clare de confidenţialitate pentru a proteja datele sensibile şi pentru a crea un mediu de învăţare sigur. • Integrarea unor platforme online de renume, cum ar fi Coursera sau Khan Academy, pentru a oferi cursuri şi resurse educaţionale valoroase în domeniul IA.