• Evenimentele din iulie pentru identificarea nevoilor copiilor din judeţul Sibiu cu părinţi plecaţi în străinătate în vederea dezvoltării socio-comunitare.
Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură” implementează în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Judeţului Sibiu proiectul EduAcces POCU/784/6/24/139601 care are ca obiectiv general facilitarea accesului preşcolarilor şi elevilor din judeţul Sibiu la o societate bazată pe un sistem educaţional inovator şi de calitate. Proiectul a fost lansat în luna mai 2021, se desfăşoară pe 31 de luni şi are ca grup ţintă 270 de elevi din judeţul Sibiu cu părinţi plecaţi în străinătate, dintre care 10 preşcolari, 100 de copii din învăţământul primar, 130 de elevi din învăţământul gimnazial şi 30 de liceeni cu vârste cuprinse între 14 şi 16 ani.
Axa prioritară a proiectului este Educaţie şi competenţe, în cadrul proiectului urmând să se organizeze pentru elevii din grupul ţintă şi reprezentanţii acestora: • activităţi de suport educaţional, sub formă de ore suplimentare de Matematică/ Informatică; • activităţi de suport psiho-social – consiliere psihologică, consiliere vocaţională, dezvoltare abilităţi emoţionale, sociale, interpersonale; • activităţi de educaţie parentală/ consiliere socială pentru 200 de reprezentanţi ai copiilor – părintele care locuieşte cu acesta sau aparţinătorul, în cazul în care ambii părinţi sunt plecaţi în străinătate.
Pentru asigurarea sustenabilităţii proiectului din punct de vedere operaţional, se realizează • activităţi de Dezvoltare socio-comunitară, care au ca scop dezvoltarea unei reţele parteneriale între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate. Reţeaua, la nivel judeţean, va fi o punte între şcoală, familie şi comunitate, care va facilita dialogul şi va crea un cadru pe termen lung pentru soluţionarea problemelor copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate. În cadrul activităţii Dezvoltare socio-comunitară – Dezvoltare de parteneriate între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate se vor organiza lunar întâlniri tematice pentru analiza situaţiei copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate, precum şi pentru identificarea resurselor, posibilităţilor şi/ sau oportunităţilor instituţionale şi financiare necesare pentru sprijinirea acestora.
Luna iulie a reprezentat debutul întâlnirilor EduAcces pentru Dezvoltare socio-comunitară; au fost organizate două evenimentele pentru identificarea nevoilor copiilor din judeţul Sibiu cu părinţi plecaţi în străinătate. Acestea au avut ca scop prezentarea proiectului EduAcces şi ceea ce îşi propune să realizeze reţeaua partenerială a acestuia – dezvoltarea unei structuri comunitare la nivelul judeţului Sibiu care să contribuie la o mai bună identificare, protecţie şi monitorizare a copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate. În realizarea acesteia, la nivel de grup de lucru, s-a hotărât organizarea unei serii de evenimente pentru analiza nevoilor copiilor din grupul ţintă, pe categorii de vârstă şi cicluri de învăţământ, şi cu invitaţi din şcolile care lucrează cu aceşti elevi..
Luni, 12.07.2021, a avut loc primul eveniment EduAcces cu tema: Nevoile emergente ale adolescenţilor, realizat cu participarea a cinci licee din judeţul Sibiu: • Colegiul Naţional Pedagogic A. Şaguna, Sibiu • Liceul Teoretic Gustav Gündisch, Cisnădie • Colegiul Tehnic A.T. Laurian, Agnita • Liceul Tehnologic Nicolae Teclu, Copşa Mică • Liceul Timotei Cipariu, Dumbrăveni.
Evenimentele EduAcces au început cu analiza nevoilor adolescenţilor, deoarece adolescenţa este o perioadă plină de conflicte interioare, sprijinul unui adult fiind esenţial în dezvoltarea armonioasă a acestora.
Adolescenţa, ca stadiu al dezvoltării individului, este o perioadă de dezvoltare cognitivă, afectivă şi voliţională a personalităţii, în care se şlefuieşte concepţia despre lume şi viaţă. Este o perioadă cu profunde schimbări biologice, fizice, psihice şi morale, caracterizată prin estomparea trăsăturilor copilăriei care sunt înlocuite cu manifestări psihice individuale specifice. În plan psihologic, adolescenţa este un stadiu cu transformări rapide şi de maximă complexitate, care generează conduite şi noi modalităţi de relaţionare cu cei din jur şi forme proprii de înţelegere şi adaptare. Transformările, de multe ori tensionate şi însoţite de conflicte, trăiri dramatice şi multe frământări interne, schimbă elevul într-un nonconformist şi un combatant original în ceea ce priveşte adaptarea la lumea interioară şi îndeplinirea dorinţelor proprii. Astfel, absenţa unui părinte poate avea impact emoţional important şi se poate finaliza cu aderarea la grupuri sociale cu influenţă negativă asupra dezvoltării elevului. Adolescenţii au deseori tendinţa să opereze în sfera imaginarului îndepărtându-se de realitate, fapt pentru care apar dezamăgiri care pot conduce la scăderea stimei de sine şi a motivaţiei de a participa la activităţi educaţionale.
Un alt aspect important de precizat îl reprezintă integrarea în grupuri sociale diverse, ceea ce implică exercitarea de roluri diferite: acceptă regulile părinţilor şi profesorilor, colaborează sau rivalizează cu colegii de la şcoală sau din alte activităţi etc. Unele roluri sunt contradictorii, astfel, este important ca adolescenţii să aibă în jur modele umane în care să se ancoreze pentru ca să poată integra şi sintetiza însuşirile solicitate de aceste roluri. Lipsa modelelor poate duce la confuzia de roluri, însoţită de neîncredere în sine, sentimente de inferioritate, comportamente opoziţioniste şi alte atitudini sociale nedorite. Dezvoltarea morală, aspect esenţial al socializării, se realizează prin interiorizarea normelor morale ale societăţii în care elevul trăieşte, unde îşi însuşeşte ce este corect şi ce este greşit.
Putem spune că cele mai importante trăsături ale adolescenţei sunt dezvoltarea conştiinţei de sine, afirmarea propriei personalităţi şi integrarea treptată în valorile vieţii. De aici putem extrage următoarele nevoi ale adolescentului: nevoia de a-şi dezvolta propria personalitate, de a se separa progresiv de părinţi şi nevoia de a dezvolta relaţii semnificative cu alte grupuri sociale. Particular, putem extrapola următoarele nevoi: nevoia de a se simţi încrezători în ei şi abilităţile pe care le au, nevoia de a fi înţeleşi şi susţinuţi de părinţi şi nevoia de dezvoltare a deprinderilor de relaţionare cu sexul opus.
La dezbaterea din cadrul evenimentului pentru identificarea nevoilor copiilor din judeţul Sibiu cu părinţi plecaţi în străinătate în vederea dezvoltării socio-comunitare cu tema Nevoile emergente ale adolescenţilor, au fost prezenţi directorii liceelor invitate, profesori din instituţiile de învăţământ şi consilieri şcolari. În cadrul evenimentului s-au analizat nevoile elevilor din liceu cu accent pe cele emergente mediului în care aceştia locuiesc. Nevoile emergente sunt nevoi noi care provin din mediul elevilor şi se referă la situaţii complexe în care se pot afla elevii şi care au influenţă asupra vieţii şi dezvoltării acestora. Astfel, în cazul copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, lipsa părintelui, pentru o perioadă scurtă sau lungă de timp, generează dezechilibre în familie şi în dezvoltarea adolescenţilor.
Dezbaterea a scos la iveală următoarele probleme cu care se confruntă adolescenţii: dezvoltare emoţională scăzută, traume ca urmare a lipsei unui părinte sau a ambilor în unele cazuri, probleme de comunicare cu elevii, probleme de comportament, lipsa modelelor în viaţa elevilor care provoacă probleme de comunicare şi afilierea la grupuri cu influenţă negativă, conflict de generaţii atunci când copiii sunt în grija bunicilor şi imposibilitatea acestora de a găsi soluţii la problemele cu care se confruntă copiii. Printre nevoile nesatisfăcute identificate în cadrul întâlnirii sunt nevoile de împărtăşire a experienţelor personale şi nevoile de consiliere psihologică şi orientare în carieră. Tot în cadrul evenimentului s-au identificat soluţii care pot fi implementate la nivelul clasei de elevi, instituţiei de învăţământ şi a comunităţii locale pentru acordarea de ajutor elevilor. Realizarea de consiliere de grup şi personală pentru elevii care au nevoie de sprijin precum şi intervenţii specializate pentru gestiunea situaţiilor de criză şi consiliere pe termen lung au fost listate printre propunerile cadrelor didactice. La nivelul unităţii de învăţământ s-a constatat că sunt necesare programe de dezvoltare personală pentru elevi şi pentru profesorii care simt nevoia de pregătire suplimentară în consilierea elevilor referitor la aceste noi nevoi. La nivel local s-a constatat că sunt necesare soluţii şi oportunităţi de dezvoltare, mai ales în oraşele mici, care să conducă la crearea de locuri de muncă astfel încât părinţii să nu mai fie nevoiţi plece în străinătate în căutarea unui trai mai bun. Pe lângă acţiuni punctuale pentru dezvoltarea parteneriatului Şcoală – Familie – Comunitate, implicarea autorităţilor locale se poate realiza prin deschiderea de centre de sprijin pentru copiii aflaţi în dificultate şi prin lansarea de proiecte de incluziune socială .
Evenimentele EduAcces din luna iulie au continuat vineri, 16.07.2021, cu o nouă întâlnire, care a avut tema Nevoile emergente ale elevilor din gimnaziu. La eveniment au participat reprezentanţi ai: • Şcolii Gimnaziale Vurpăr, Vurpăr; • Şcolii Gimnaziale Ioan Slavici, Sibiu; • Şcolii Gimnaziale Radu Selejan, Sibiu; • Şcolii Gimnaziale Georg Daniel Teutsch, Agnita; • Şcolii Gimnaziale nr. 23, Sibiu.
Tema evenimentului a pus sub lupă nevoile preadolescenţei, a elevilor din gimnaziu, cei care în grupul ţintă al proiectului sunt reprezentaţi de copii cu vârste cuprinse între 11 şi 14 ani. În perioada preadolescenţei au loc multiple transformări fizice şi fiziologice alături de dezvoltarea intereselor, aptitudinilor şi concepţiei morale ale copiilor. Începe perioada de dezvoltare a conştiinţei de sine, iar procesele de autoreflectare se intensifică şi duc la acţiuni de afirmare a propriei personalităţi însoţite de tendinţa afirmării de sine. Elevul aflat în perioada pubertăţii doreşte să fie văzut, apreciat, atât de adulţi, cât şi de colegi şi membrii grupurilor sociale cărora le aparţine şi tinde să atragă atenţia asupra sa în dorinţa de a se afirma şi a fi luat în seamă. Toate aceste acţiuni sunt realizate cu scopul de a se integra social dezvoltând ataşament faţă de grupul de apartenenţă, în parcursul de formare dezvoltându-şi concepţii despre lume şi viaţă.
În gimnaziu au loc multiple transformări psihice deoarece cresc posibilităţile intelectuale, se dezvoltă abstractizarea, percepţiile şi spiritul de observaţie devin foarte vii, fiind prezentă din ce în ce mai des observaţia analitică. Preadolescenţii observă pentru a verifica, pentru a înţelege ceea ce-i interesează, iar funcţiile atenţiei se dezvoltă deoarece creşte capacitatea de concentrare, mai ales în domeniile de interes.
Maturizarea fizică şi intelectuală este însoţită de dezvoltarea afectivă a preadolescentului care se diversifică şi în acelaşi timp se complică, el simte, admiră, iubeşte, ştie că are idealuri afective şi amploarea emoţiilor depinde de semnificaţia pe care o au pentru preadolescent diverse fenomene, obiecte şi persoane. În luarea deciziilor, preadolescentul este prompt, dar în ceea ce priveşte acţiunea acesta nu trece totdeauna imediat la execuţia ei, ci adesea amână îndeplinirea celor propuse. Astfel, în această perioadă, este important ca elevul fie înconjuraţi de adulţi care să îi servească drept model şi care să îl asculte, sfătuiască. În preadolescenţă, experienţa este limitată şi astfel există nevoia constantă de consiliere şi îndrumare discretă în încercarea elevului de formare a idealului de viaţă şi creşterea nivelului conştiinţei şi al conduitei morale. Astfel, lipsa unui părinte din viaţa copilului la vârsta pubertăţii poate lăsa lacune în dezvoltare şi copilul fără sprijinul fundamental al familiei unite se găseşte fără repere la începutul intrării în viaţa independentă.
Toate aceste modificări fizice, psihice şi sociale duc la apariţia unor nevoi specifice, dintre care amintim: nevoia de interacţiuni sociale pozitive, nevoia de descoperire a propriei identităţi din perspective multiple, nevoia de autodefinire, nevoia de limite şi structuri clare, nevoia de intimitate, nevoia de exprimare creatoare, nevoia de comunicare a experienţelor trăite, nevoia de activitate fizică şi cunoaştere a schimbărilor fizice, nevoia de competenţă şi realizări.
Tema evenimentului EduAcces – Nevoile emergente ale elevilor din gimnaziu a adus în mediul online directori, profesori şi consilieri din cinci şcoli gimnaziale care lucrează cu copii din judeţul Sibiu care au părinţii plecaţi la lucru în străinătate. Dezbaterea referitoare la situaţia copiilor a scos la iveală următoarele nevoi nesatisfăcute: emoţionale, sociale, de comunicare şi exprimare şi consiliere vocaţională. Lipsa suportului emoţional a fost prezentată de participanţi ca foarte importantă mai ales în perioada examenelor. Lipsa suportului emoţional şi implicarea scăzută a părinţilor în activitatea şcolară a elevilor duce la lipsa motivaţiei de învăţare, scăderea interesului pentru actul educaţional, făcând elevii vulnerabili şi ducând la angrenarea în activităţi cu anturaje nepotrivite. Fragilitatea mentală şi emoţională poate duce la performanţe scăzute, comportamente sociale agresive şi tendinţe crescute în ceea ce priveşte consumul de alcool, de droguri şi chiar la riscul racolării fetelor în reţele de trafic de persoane.
Evenimentul pentru identificarea nevoilor copiilor din judeţul Sibiu cu părinţi plecaţi în străinătate în vederea dezvoltării socio-comunitare a continuat cu identificarea de soluţii la problemele semnalate: existenţa unui psiholog la care să poată apela diriginţii, realizarea la nivel de clasă de grupuri de susţinere pentru elevii cu părinţi plecaţi în străinătate, crearea de anturaje pozitive formate din colegi şi adulţi care pot oferi copilului suport în momentele cheie şi care să îi încurajeze în momentele esenţiale ale dezvoltării lor. Tot la nivel de instituţii de învăţământ se pot organiza proiecte pentru dezvoltarea personală şi emoţională, menite să crească încrederea copiilor în forţele proprii şi motivaţia de participare la actul educaţional. Nu în ultimul rând, dezvoltarea de parteneriate la nivel local şi desfăşurarea de activităţi care încurajează dialogul între şcoală, familie şi comunitate pot fi modalităţi eficiente de susţinere a şcolilor în efortul lor de a integra elevii cu risc de excluziune socială.
La finalul ambelor evenimente pentru identificarea nevoilor copiilor din judeţul Sibiu cu părinţi plecaţi în străinătate, s-a discutat despre posibilii parteneri relevanţi care ar putea fi atraşi în cadrul reţelei EduAcces. Au fost astfel identificate instituţii judeţene precum şi locale care au printre atribuţii protecţia copilului, precum şi organizaţii nonguvernamentale, companii, membri ai comunităţii etc. care pot deveni parteneri activi în soluţionarea problemelor cu care se confruntă copiii. Activitatea din cadrul proiectului EduAcces care are ca scop Dezvoltarea socio-comunitară – Dezvoltare de parteneriate între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate va continua şi în luna august cu analiza nevoilor preşcolarilor şi elevilor din şcoala primară care au părinţi plecaţi la muncă în străinătate. Ulterior analizei din luna august se vor realiza evenimente în comunităţi, cu participarea membrilor acesteia pentru a dezvolta parteneriate pe termen lung cu autorităţile locale.
Informaţii suplimentare despre evenimentele EduAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului: http://eduacces.snsh.ro/ şi pe reţelele de socializare: Facebook: https://www.facebook.com/EduAcces-111786574472081 şi Twitter: https://twitter.com/AccesEdu.
*Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Irina Elena ANDRONIE
Expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate EduAcces