Am fost surprins plăcut să constat că, în preferinţele viitorilor studenţi, programele de licenţă şi masterat, oferite de Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii Spiru Haret, se află în vârful topului, după cum indică pre-înscrierile online organizate de universitate în perioada 11 februarie – 28 iunie 2019.
I-am solicitat decanului facultăţii, lector universitar doctor Simona Marica, detalii despre climatul în care viitorii studenţi îşi vor petrece următoarea perioadă din viaţă, chiar cea mai frumoasă perioadă a vieţii de adult. Anii studenţiei! De ce Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei este atractivă pentru absolvenţii de liceu care doresc să profeseze ca viitori psihologi şi pedagogi?
Lector univ. dr. Simona Marica nu mi-a spus „vorbe”, mi-a dat argumente, dincolo de activitatea instructiv-educativă implicită din amfiteatre: Ca mai toţi anii, anul universitar 2018-2019 a fost complicat, dar şi plin de realizări, de satisfacţii. Pe întreg parcursul său s-au desfăşurat o serie de manifestări ştiinţifice în facultate. Este vorba despre acţiunile derulate prin Programul Atelier, coordonat de doamna lect. univ. dr. Corina Pantelimon, iar acţiunile s-au materializat începând imediat după deschiderea anului universitar, adică din 4 octombrie, cu Dezbaterea Referendumului – pro şi contra. Vă amintiţi că în toamnă era o întreagă discuţie pe ideea de referendum pentru familie! În 17 octombrie am avut o prezentare a Fundaţiei Inocenti, Romanian Children’s Relief. Adică o ofertă de practică şi voluntariat pentru studenţii specializării Psihologie. Apoi, în 14 noiembrie, un colocviu pe tema: Transmiterea ereditară şi transgeneraţională între mamă şi făt. La colocviu au participat, printre mulţi alţii: psihologul Florin Oneţiu şi psihologul lector universitar doctor Claudia Rusu. În decembrie, înainte de vacanţa de iarnă, am organizat un workshop cu tema Psihologia şi psihoterapia copilului, coordonat de psihoterapeutul Oana Irina Roşca. În acelaşi timp, la specializarea Ştiinţele Educaţiei s-a desfăşurat Cercul de Pedagogie al facultăţii, în cadrul căruia s-au abordat numeroase subiecte precum: Învăţământul special în România. Legislaţie şi abordări practice, Natalitate şi copilărie, Femeie, feminitate, feminism – şi pedagogia ca vocaţie, Şcoala, copiii şi educaţia pentru viaţă.
Cu alte cuvinte, anul universitar 2018-2019 a însemnat continuarea proiectelor noastre ştiinţifice şi un loc de frunte l-a ocupat Săptămâna creierului. Acest eveniment a fost gândit, ca program, de către domnul conferenţiar universitar doctor Dragoş Cîrneci, director al Centrului de Cercetări în Sănătate Mintală şi Dezvoltare Umană „Florin Tudose”, din cadrul facultăţii noastre. Directorul centrului a deschis seria de prelegeri cu Efectul terapeutic al reamintirii – ce face bine şi cui? Este important de reţinut faptul că Săptămâna creierului a devenit o tradiţie a noastră, fiind al patrulea an consecutiv în care suntem preocupaţi de organizarea acestui eveniment. Tot în martie, l-am avut invitat pe domnul profesor Roger Ideishi, director în cadrul Universităţii Temple din Philadelphia, Statele Unite ale Americii. Domnia sa a vorbit despre cum putem accesibiliza activităţile culturale pentru persoanele cu dizabilităţi. Apoi am mai avut o conferinţă despre Dinamicile actuale ale realităţii individuale şi sociale şi, imediat după aceea, Sesiunea de comunicări ştiinţifice. În cadrul acesteia, m-a bucurat foarte mult faptul că studenţii noştri au participat în număr foarte mare, că se strâng în jurul profesorilor pe diferite proiecte de cercetare şi că îi preocupă cu adevărat învăţătura.
Vă pot împărtăşi un secret pentru că sunteţi interesat de ceea ce îi atrage pe absolvenţii de liceu la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii Spiru Haret. Aici, noi suntem o mare familie. Iar cel mai recent motiv de bucurie al nostru este că la master ne-am ocupat la acest moment toate locurile dintr-un total de aproape 150 de locuri la specializările pe care le avem. Evident vorbim de faza de pre-înscrieri.
În ceea ce priveşte viitorul, ca proiecte dorim să continuăm seria de manifestări ştiinţifice. Noi ne consultăm permanent cu specialişti de pe piaţa muncii, cu Colegiul psihologilor din România şi, în urma consultărilor, intervenim în direcţia, în care considerăm că aceasta va fi benefică pentru cariera viitorilor specialişti. În acelaşi timp, avem multe parteneriate. Organizaţiile non-guvernamentale iau studenţi în practică şi de foarte multe ori, fiind mulţumiţi de ei, îi opresc să lucreze împreună. În urma consultaţilor despre care vă vorbeam, am introdus de anul acesta un master în Terapie ABA pe probleme de spectru autist. Poate o să creăm şi o formare complementară în Terapia ABA, dar la acest moment este doar un deziderat. Avem parteneriate şi cu spitale de psihiatrie, două la acest moment; ultimul a fost încheiat recent cu Spitalul de Psihiatrie de la Voila, pentru că partea clinică pentru masterul de Psihologie clinică este esenţial.
Am ajuns la finele anului universitar, care nu se putea încheia fără mult aşteptatul moment al Festivităţii de absolvire. Este, într-adevăr, un moment ce ne umple sufletele de bucurie şi ne emoţionează şi pe noi, profesorii, fiindcă, imediat după momentul absolvirii, celor pe care i-am avut atâţia ani ca studenţi le dăm drumul în viaţa profesională. Sperăm ca nu puţin, din ceea ce le-am pus studenţilor în bagaj, adică profesionalism, valori, atitudine, să se vadă în felul în care vor lucra, iar raportarea lor la oameni să fie în aşa fel încât, şi ei, şi noi, profesorii lor, să fim apreciaţi şi respectaţi, să fim…bine văzuţi! (Ciprian C. VASILESCU)