În data de 14 mai a.c. Asociaţia INTER-BIO, asociaţie interprofesională pentru produse agroalimentare ecologice, a organizat împreună cu USH Pro Business, BIOTERRA, Asociaţia Bioagricultorilor din România şi clusterul Bio Danubius, membri fondatori ai asociaţiei, un seminar digital dedicat domeniului produselor ecologice, în contextul actual, în care se menţin perfomanţele modeste ale domeniului în România.
Au fost prezenţi membrii asociaţiei, fermieri şi structuri asociative, cercetători, reprezentanţi ai mediului academic, organizatori de târguri şi evenimente digitale (Dubai, EAU şi Biofach Germania), firme din domeniul agriculturii de precizie.
O concluzie importantă a fost aceea că, dacă ne dorim o reducere a decalajelor privind adoptarea agriculturii bio, ar trebui, pe plan naţional, o strategie cu implicare activă a autorităţilor statului pentru stimularea consumului
de produse ecologice, stimularea procesării de produse ecologice şi a legăturilor pe filiera de produs, promovarea produselor ecologice pe piaţa internă şi la export, cercetare şi inovare, inclusiv digitală, în domeniu.
„Deşi România are importante atuuri în domeniul ecologic, performanţele ei continuă să fie modeste, iar modelul agroalimentar românesc pare să evolueze contrar celui european care se bazează din ce în ce mai mult pe ecologic. Mediul de afaceri din domeniu este împovărat şi puţin sprijinit, filierele nu sunt consistente, iar confuzia ecologic-convenţional persistă în detrimentul celor care investesc în alimente sănătoase, fără pesticide şi alte ingrediente chimice, toxice. Recenta pandemie va accelera adoptarea agriculturii ecologice în UE şi la nivel global” – a declarat Costin Lianu, preşedintele Inter-Bio.
„Biodiversitatea, calitatea solului şi a apelor, în România, sunt permanent ameninţate şi pierdem aceste atuuri şi în Delta Dunării, şi în zonele protejate, şi în restul zonelor agricole unde se ştie prea puţin gradul de ameninţare şi de contaminare. Dacă vom practica agricultura ecologică vom avea garanţia unor standarde private pentru care Bio Danubius şi Inter-Bio luptă constant”, a declarat Petrişor Petrescu, vicepreşedinte Inter-Bio şi preşedinte al clusterului Bio Danubius.
Aurel Petruş, fermier în regim ecologic, susţine că există multe reglementări care îi descurajează pe fermieri, care ar putea fi regândite, precum: sancţiunile multianuale, perioada de angajare în regim ecologic, permisivitatea controalelor pentru cei care declară că practică agricultura ecologică sau separarea în cadrul declaraţiei pe suprafaţă a subvenţiei, astfel încât agricultorul ecologic să nu fie tratat la fel ca un agricultor din convenţional privind subvenţia.
„Programul de Cooperare Elveţiano – Român. Servicii Integrate de Export pentru IMM-urile din România, de susţinere a producătorilor ecologici, a fost o realizare notabilă, dar care nu a ajuns decât la un număr mic de producători. Ideea Inter-Bio s-a născut prin acest pro-gram. Fermierii au nevoie de sprijin consistent şi voinţă politică clară, pentru că trebuie să valorificăm acest mare potenţial ecologic pe care altfel îl irosim.” a declarat Albert Imre, vicepreşedinte Inter-Bio.
Au fost prezentate în continuare posibilităţile participării firmelor româneşti la târgul internaţional MENOPE, Dubai, într-un format mixt, digital şi ca prezenţă fizică, în luna decembrie a.c. Astfel, din lună în lună, până în sepembrie, organizatorii pun la dispoziţie o platformă de matching care se axează pe câte un subiect din domeniul Bio.
Digital Trade Week creează contacte reale. Dacă, de exemplu, o firmă producătoare şi distribuitoare de miere intră pe această platformă, se conectează direct cu importatorii de miere, toate produsele realizate de producător sunt încărcate pe Arabian Organics şi sunt promovate acolo. La începutul fiecărei săptămâni, se organizează un webinar cu importatorii de pe piaţa arabă, din diverse domenii, care informează care sunt cererile şi schimbările din piaţă. Înscrierea este gratuită şi face parte din pachetul de înscriere la expoziţie.
Concluzia prezentării Organic Digital Trade Week este că pe platforma creată se poate face matching. Acest lucru oferă un avantaj firmelor atunci când vor participa la târg, în decembrie (deja exportatorul şi importatorul se cunosc, pentru că au discutat, exportatorul a prezentat deja produsele, cataloagele, importatorul urmând să le agreeze şi astfel se poate merge mai departe în direcţia semnării de contracte). Este un pas mare înainte, pentru a folosi participarea la târguri şi expoziţii, nu ca un expozant novice care, la finalul evenimentului, observă că nu s-a ales cu nimic, lucru care se întâmplă des multor expozanţi. Această nouă posibilitate nu oferă neapărat o garanţie că se vor concretiza afaceri, dar îi apropie pe producători, mai consistent, de piaţă.
Dezbaterea s-a încheiat cu prezentarea perspectivelor de finanţare prin viitorul program UE de cercetare aplicată, Horizon Europe. Au fost arătate liniile directoare ale programului şi ariile tematice pentru care se vor organiza call-uri, începând cu anul 2021.
Pentru informaţii suplimentare, ne puteţi contacta la tel: 0740 521 967, +40 216 500 014; e-mail: office@ushprobusiness.ro sau accesând www.ushprobusiness.ro, www.inter-bio.ro.