În perioada 1 septembrie 2022 – 31 august 2024, Şcoala Gimnazială Grigore Moisil din Ploieşti implementează parteneriatul de cooperare Erasmus +, parteneriat finanţat de Comisia Europeană, prin intermediul Agenţiei Naţionale Erasmus Franţa – „Pour un college inclusif”, având numărul de referinţă FR01-KA220-SCH-000085014.
Parteneriatul de cooperare va fi implementat în şcoli din Franţa, Polonia, Grecia, Suedia, Portugalia şi România. Şcoala coordonatoare a proiectului este College de l’Alaric din Capendu, care, alături de Institutul Medico-Educativ Capendu – unitate de educare şi de formare a elevilor în situaţie de handicap din Franţa, având ca scop incluziunea elevilor în diversitatea lor şi îmbunătăţirea nivelului lor de competenţe, şi-a propus să dezvolte practicile incluzive ale cadrelor didactice, prin observarea activităţilor diferenţiate din şcolile partenere şi schimbul de bune practici dintre acestea, prin împărtăşirea cunoştinţelor în ştiinţe cognitive pentru a îmbunătăţi practicile de predare şi formarea elevilor în metacogniţie, precum şi pe memorie şi atenţie.
Obiectivele proiectului sunt: formarea cadrelor didactice prin schimbul de bune practici, îmbunătăţirea abilităţilor participanţilor având ca rezultat îmbunătăţirea calităţii predării, a activităţilor desfăşurate cu elevii, punerea în aplicare a practicilor inovatoare şi transdisciplinare pentru a iniţia o dinamică generală a instituţiei, prin întărirea spiritul de iniţiativă şi întreprindere, formarea elevilor şi profesorilor care nu participă la proiect cu sprijinul directorilor de şcoală. Scopul este să-i ajute pe elevi să fie actori ai propriei învăţări (metacogniţie) şi ai progresului lor. Un alt obiectiv îl constituie construirea unui instrument pentru punerea în comun şi diseminarea rezultatelor sub forma unui site web (Genially). Pe acest web site se vor încărca fişe didactice, însoţite imagini şi videoclipuri. Acest instrument va sprijini formatorii şi directorii pentru a construi un curs de formare pentru profesioniştii din domeniul educaţiei.
Fiecare unitate parteneră este responsabilă să abordeze una dintre cele cinci teme: învăţarea prin joc (ştiinţe cognitive); organizarea spaţiului şcolar; mediul înconjurător, arta şi cultura; multidisciplinaritatea; educaţia digitală şi formarea şi profesionalizarea actorilor din educaţie.
Acest proiect ambiţios a început cu dreptul, odată cu desfăşurarea primei mobilităţi, în Franţa, în perioada 28.11 – 3.12.2022. Trei cadre didactice din şcoala noastră, alături de echipe de profesori din Portugalia (3), Suedia (2), Grecia (3), Polonia (2) şi, bineînţeles, partenerii din Franţa s-au familiarizat cu sistemul educativ francez şi cu politicile incluzive din Franţa, au asistat la activităţi didactice susţinute de partenerii francezi, au analizat prin comparaţie practicile inclusive din toate ţările implicate în parteneriat, au avut parte de o formare în domeniul ştiinţelor neurolingvistice, în cadrul unei conferinţe susţinute de un formator naţional de la Universitatea din Paris şi, nu în ultimul rând, au cunoscut oameni frumoşi, serioşi, profesionişti cu care au legat prietenii.
Profesorii de la şcoala gimnazială din Capendu şi cei de la IME Capendu au deschis larg uşile claselor în care predau, pentru toţi ceilalţi parteneri, care au asistat la activităţile didactice, timp de două zile. Apoi, în următoarea zi, s-au aşezat la masă pentru a analiza activităţile la care au asistat. Activitatea de predare – învăţare este diferită în cele două unităţi de învăţământ, una dintre ele fiind o şcoala de masă care integrează în clasele obişnuite copii cu deficiente de învăţare, cu cerinţe educaţionale speciale, în a doua unitate de învăţământ, activitatea didactică se bazează pe integrarea şi incluziunea persoanele cu CES, care nu pot fi incluse în învăţământul obişnuit,
Acestea sunt asistate de personal didactic şi nedidactic specializat, stimulat să stabilească relaţii afective pozitive cu membrii grupului şcolar (grup/clasă) şi să participe la activităţile şcolare care să le asigure integrarea cu succes în societate după vârsta şcolarităţii.
Participanţii la mobilitate au remarcat şi au apreciat serviciile oferite de cele două unităţi de învăţământ, care includ în procesul de educaţie tineri cu CES, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultăţile lor. Curriculumul predat este accesibilizat în funcţie de nevoile/cerinţele pedagogice particulare ale elevilor (de la adaptarea contextului fizic, a metodelor de predare până la adaptarea conţinuturilor şi cerinţelor curriculare) şi se diferenţiază pe diferitele niveluri de competenţă, chiar pentru elevii din aceeaşi clasă. Toţi participanţii au apreciat pregătirea profesională, empatia, seriozitatea şi răbdarea profesorilor francezi, dragostea pentru copiii aflaţi în dificultate şi pasiunea pentru profesia de dascăl.
O altă zi a fost dedicată formării profesorilor participanţi, coordonatorul proiectului, dl. Jerôme Cavarroc, iniţiindu-şi partenerii în tainele aplicaţiei şi platformei digitale Genially.
O activitatea deosebită a fost conferinţa organizată la şcoala coordonatoare cu implicarea Academiei Montpellier. Conferenţiarul, un reputat profesor – formator francez, dl. Frédéric Guilleray, a susţinut o prezentare pe tema ştiinţelor cognitive. Această zi de pregătire s-a învârtit în jurul a trei axe fundamentale pentru învăţare: atenţie, memorare, înţelegere. Frédéric Guilleray a abordat teme fundamentale pentru procesul de învăţare: controlul atenţiei, angajament activ, feedback, memorare, uitare, transfer de cunoştinţe / deprinderi, baze ale înţelegerii, neuromituri etc.
Nu au lipsit nici vizitele culturale, participanţii având ocazia să viziteze oraşele Carcassone şi Narbonne, vechi fortăreţe romane, şi să facă o incursiune în istoria şi gloria Franţei. Tot un cadru didactic de la una dintre şcolile franceze, dna Sophie, profesoara de istorie-geografie, a fost şi ghidul grupului de turişti care au admirat castelul medieval din Carcassone şi Catedrala Saint-Just din Narbonne.
Am reţinut din această experienţă că este necesar ca şcolile să devină responsabile de rezultatele elevilor şi că această schimbare necesită un mare efort şi dedicaţie, atât colectiv, cât şi individual. Pentru aceasta trebuie să credem că fiecare copil în parte poate învăţa şi reuşi, că diversitatea ne este utilă tuturor şi că elevii expuşi diferitelor riscuri le pot depăşi prin atenţie şi implicare din partea cadrelor didactice şi a comunităţii, în general. (prof. Cristina STAN, Şcoala Gimnazială Grigore Moisil Ploieşti)