La adresa din bulevardul Basarabia numărul 256 Bucureşti, sunt două corpuri de clădiri. Cea din dreapta este a Facultăţii de Medicină Veterinară din cadrul Universităţii Spiru Haret, iar cea din stânga, mai nouă, este a Colegiului Universitar Spiru Haret. Colegiul Universitar Spiru Haret Bucureşti, domeniul Sanitar, parte a Universităţii Spiru Haret oferă calificări profesionale de nivel 5 în domeniul sănătate şi asistenţă pedagogică.
Colegiul se mândreşte cu cadre didactice şi auxiliare competente, specializate, medici de prestigiu care asigură cea mai bună pregătire profesională. În prezent, aici sunt organizate cursuri pentru calificările profesionale Asistent medical generalist şi Asistent medical balneofiziokinetoterapie şi recuperare. În mare măsură, cursanţii colegiului sunt implicaţi în stagii de practică la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii M.S. Currie, Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Grigore Alexandrescu, Spitalul Clinic Colentina, Clinica Medicală Stefarimed Bucureşti, Centrul de Cercetare, Recuperare şi Terapie Ocupaţională AEPEEC (Asociaţia Europeană pentru Promovarea Excelenţei în Educaţiei şi Cercetare), Centrul de Mediere şi recuperare Şcolară – Şcoala Gimnazială nr. 32. Am intrat într-un frumos şi modern amfiteatru unde profesorul Gheorghe Cojocariu le preda cursanţilor din anul I, specializarea Asistent medical generalist, Psihologie. După încheierea interesantului curs de psihologie, profesorul a avut amabilitatea să îmi facă unele precizări.
Gheorghe Cojocariu: În primul rând, trebuie să remarcăm un lucru. Că această idee vine pe o piaţă a muncii, în care există concurenţă mare. Am remarcat că, după trei ani, am avut o evaluare, iar toţi absolvenţii primei promoţii, care au susţinut evaluarea, au trecut cu note foarte mari. Aşadar, având un standard ridicat pe piaţa muncii, în privinţa serviciilor din Sănătate, constatăm că sunt tot mai mulţi tineri sau chiar persoane adulte, trecute de vârsta de 30, 40 de ani, care îşi doresc să intre în această lume. În lumea medicinei. Sunt cursanţi care au facultate, alţii doar bacalaureat, dar toţi au în comun faptul că s-au orientat către acest domeniu. Aici au găsit o deschidere formidabilă. Ne bucurăm că avem opinii pozitive cu privire la ce se întâmplă aici şi o să vă rog chiar să îi întrebaţi pe ei, care sunt motivele pentru care au ales Colegiul Universitar Spiru Haret, domeniul Sanitar. Înainte să îi ascultaţi pe ei, vă mai spun doar că, la fel ca prima promoţie, care a susţinut evaluarea la nivel naţional în acest an, şi actualii cursanţi de la specializările: Asistent medical generalist şi Asistent medical balneofiziokinetoterapie şi recuperare sunt foarte deschişi şi motivaţi să facă o carieră în domeniul medicinei.
Reporter: Vă rog să îmi spuneţi câteva lucruri despre cursul de Psihologie.
Gheorghe Cojocariu: Este un curs de fundamente ale psihologiei în care fixăm, conform tematicii Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, conform documentelor existente în baza cărora noi lucrăm, atât noţiunile, cât şi procesele, astfel încât, cursanţii, respectiv cei care vor finaliza colegiul, să aibă în bagajul de cunoştinţe un pachet cât mai complet de informaţii şi, în funcţie de domeniul şi de specializarea medicală pe care le vor urma, să poată utiliza noţiunile respective cât mai bine.
Am stat de vorbă cu câteva cursante din anul I, specializarea Asistent medical generalist.
Cristina Munteanu: De ce am ales Colegiul Universitar Spiru Haret Bucureşti? Pentru o carieră de viitor, în speranţa de a acumula cât mai multe lucruri noi şi utile.
Reporter: Ce puteţi să îmi spuneţi despre profesori şi despre colegi?
Cristina Munteanu: Profesorii sunt foarte deschişi şi receptivi la problemele noastre şi ne ajută să înţelegem foarte bine materia. Cât despre colegi, pot spune că suntem ca o familie. Sper ca practica pe care o s-o facem în spitale, după vacanţa de iarnă, să ne ajute să trecem mai uşor de acel prag psihologic, fiindcă a fi asistent medical nu este chiar cea mai uşoară meserie din lume. Este nevoie să ne sprijinim unii pe alţii şi să învingem emoţiile provocate de suferinţa umană. Pentru asta ne pregătim.
Elena Tatiana Marin: Îmi place că totul este tratat de profesori cu foarte mare seriozitate. Aştept practica şi anticipez ce va urma, fiindcă în trecut am fost studentă la Facultatea de Medicină Veterinară şi am făcut multă practică la un cabinet veterinar. Este adevărat că nu lucram cu oameni în suferinţă, dar suferinţa poate fi mare, indiferent dacă lucrăm cu oameni sau cu animale. În esenţă, nu trebuie să te laşi copleşit! Cred că empatia cu pacientul este esenţială şi, evident, nivelul tău de pregătire. Ştiu să recoltez sânge, să pun branule.
Andreea Mădălina Martalogus: Sunt şefa de an. Am venit la Colegiul Universitar Spiru Haret din dorinţa de a mă dezvolta personal. Mama este medic pediatru. Eu am şi copii. Trebuia, probabil, să fac pasul acesta mai devreme, dar cred cu tărie că timpul nu este pierdut. Sunt foarte interesată de Terapia Bowen. Eu sunt şi terapeut şi mă gândesc că partea teoretică de aici, de la colegiul sanitar, mă va ajuta foarte mult. Mă interesează psihologia şi felul în care trebuie interacţionat cu pacientul aflat în suferinţă.
Cursanţii vor învăţa în cei trei ani de studiu să ofere îngrijire medicală bolnavilor, să monitorizeze aspectele îngrijirii medicale, inclusiv dieta şi activitatea fizică (observarea bolnavilor, înregistrarea simptomelor, notarea şi înregistrarea progreselor etc.), să administreze tratamente şi medicamente la indicaţiile medicilor, să pregătească bolnavii pentru examinare, să dezvolte şi să coordoneze planuri de îngrijire medicală, dar şi să instruiască bolnavii şi infirmierii etc.
Prin obţinerea acestei calificări profesionale, asistenţii medicali generalişti pot profesa în cadrul unităţilor medicale din sistemul de sănătate public şi privat: spitale, policlinici, dispensare locale, cabinete medicale particulare, cabinete medicale din cadrul instituţiilor de învăţământ, cabinete medicale din cadrul unităţilor de producţie, cabinete medicale individuale ale companiilor etc. (Cosmin OBOREANU)