Instituţia şcolară este mediul de transmitere a acestor cunoştinţe, abordând, prelucrând şi implementând conţinuturile programului, formând competenţe utile în viaţa de zi cu zi, dar şi pentru o mai bună abordare şi înţelegere a conţinutului disciplinelor de învăţământ, pentru desăvârşirea personalităţii umane a elevilor şi studenţilor şi pregătirea lor pentru viitor.
Parteneriatele educaţionale tind să devină un concept central pentru abordarea de tip curricular flexibilă şi deschisă a problemelor educative. În abordarea curriculară a educaţiei se identifică nevoia cunoaşterii, respectării şi valorizării diversităţii. Este vorba despre o diversitate care presupune unicitatea fiecărei fiinţe umane şi multiculturalitatea. Amprenta culturală este importantă pentru că determină bogăţia diversităţii la nivelul grupului social. Parteneriatul educaţional se desfăşoară împreună cu actul educaţional propriu-zis. El se referă la cerinţa ca proiectarea, decizia, acţiunea şi colaborarea dintre agenţi educaţionali.
Parteneriatul educaţional urmăreşte transformarea reală a elevilor în actori principali ai demersului educaţional, urmărindu-se atingerea unor obiective de natură formală, informală, socio-comportamentală.
Plecând de la premisa Şcolile să fie nimic altceva decât ateliere pline de activitate. Numai astfel vor putea să probeze toţi, în propria lor practică, adevărul că: învăţând pe alţii ne învăţăm pe noi înşine a lui Jan Amos Comenius, Parteneriatul internaţional multidisciplinar ICM 2018, care se derulează din luna martie 2018, are în vedere crearea unei reţele de parteneri între care să funcţioneze schimbul de bune practici din domeniul educaţional şi în urma cărora şcolile să pună accent pe aspectele esenţiale în dezvoltarea elevilor, precum: promovarea consecventă a triadei elev – şcoală – familie, conturarea identităţii proprii prin valorificarea potenţialului fizic şi psihic, sprijinirea pentru a dobândi cunoştinţe, capacităţi şi atitudini necesare activităţii şi vieţii şcolare, extinderea orizonturilor creative şi interacţiunea cu o multitudine de domenii educaţionale, culturale şi artistice.
În societatea europeană, „instruirea şi formarea profesională continuă deţin un rol primordial în cadrul direcţiilor de bază aferente dezvoltării economico-sociale (Conform Presidency Conclusion -Lisbon European Council, Lisbon, 23-24 martie 2000, http://www.europarl. europa.eu/summits/lis1_en.htm?textMode= on#navigation_links) ţinând cont de faptul că în Memorandumului dedicat învăţării pe întreg parcursul vieţii de Comisia Europeană (http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_ Lifelong_ Learning.pdf) se are în vedere: • O garantare a accesului universal la învăţare, învăţare ce se realizează în mod continuu, în vederea formării, ca şi al îmbunătăţirii diverselor competenţe • Realizarea investiţiilor superioare ce privesc îndeosebi domeniul resurselor umane • Încurajarea constantă a inovaţiei în domeniul învăţării, ca şi în cel al predării • Imprimarea valorizării la nivelul învăţării de tip non-formal,ca şi al învăţăturii de tip formal • O regândire constantă a consilierii, ca şi a orientării, cu accentul asupra accesului la informaţiile de o calitate superioară, ca şi asupra consilierii privind diversele oportunităţi ale învăţării, pe întreaga perioadă a vieţii.
La acest parteneriat iniţiat de Asociaţia Cadrelor Didactice Dăscălimea Română şi Centrul de Cercetări şi Resurse Educaţionale a Asociaţiei Europene pentru Promovarea Excelenţei în Educaţie şi Cercetare s-au alăturat Şehit Sait Erturk Ortaokulu College of Istanbul (Turcia), Institutul Virtual pentru Educaţie Multidisciplinară din Bulgaria, Şcoala Doctorală a Universităţii Valahia din Târgovişte şi, din partea Universităţii Spiru Haret, au primit invitaţia de colaborare şi participare Colegiul Universitar Spiru Haret, Grădiniţa Prietenii Mei şi International Premium School of Bucharest.
Ca o primă activitate, de la începutul anul şcolar şi universitar, la propunerea partenerilor din străinătate, a fost organizată, la Istanbul, între 26 şi 31 octombrie, a doua ediţie a conferinţei ICM2018, cuprinzând o secţiune plenară (în care invitaţi din partea universităţii noastre au participat, direct sau prin teleparticipare, colegi de la Facultatea de Litere, de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei sau de la Facultatea de Ştiinţe Economice: prof. univ. dr. Laura Goran, prof. univ. dr. Eduard Ionescu, conf.univ.dr. Sebastian Chirimbu, conf.univ.dr. Bogdan Danciu, conf. univ. dr. Tamara Ceban, conf. univ. dr. Maria Osiac, conf.univ.dr. Silvia Raşcu Pistol, lect. univ. dr. Mihaela Barbu-Chirimbu), urmată de secţiuni diferite, plecând de la tendinţele în educaţia actuală, şcoala în comunitate şi comunitatea în şcoală, provocări ale interdisciplinarităţii în ştiinţă şi educaţie şi o secţiune dedicată doctoranzilor pentru care educaţia şi managementul educaţional constituie subiecte de interes.
Lucrările conferinţei au fost deschide de prof. Samet Yumak, director general la Şehit Sait Erturk Ortaokulu College of Istanbul, urmat de conf.univ.dr. Sebastian Chirimbu (Universitatea Spiru Haret), prof. Manuela Zainea, inspector şcolar general (Inspectoratul Şcolar Judeţean Ialomiţa) şi de prof. Victoriana Gălbenuş, preşedintele AGCDR Dăscălimea Română.
Conf.univ.dr. Svilen Stanchev împreună cu prof. univ. dr. Constanţa Popescu (în calitate de manageri de proiecte europene) au evidenţiat faptul că Uniunea Europeană doreşte în continuare dezvoltarea unui spaţiu european al cercetării ştiinţifice.
Printre vorbitorii în plen şi moderatorii pe secţiuni, prin teleparticipare, prof.univ.dr. Laura Goran, în calitate de manager al International Premium School of Bucharest şi al Grădiniţei Prietenii Mei, şi prof. Teofil Vultur, în calitate de director al Colegiului Universitar Spiru Haret, au prezentat şi transmis sprijinul instituţiei noastre în derularea de parteneriate active în domeniul educaţiei şi cercetării cu alte instituţii de învăţământ din România, Turcia şi Bulgaria.
De un real interes pentru cei 108 participanţi au fost cele două programe de formare, pe teme precum: Managementului cercetării şi QUALITY, COMPETENCE and MOTIVATION in the MANAGEMENT of EDUCATIONAL SYSTEMS, în care au fost subliniate noile tendinţe în vizibilitatea cercetărilor ştiinţifice şi numărul crescut de cadre didactice care decid să urmeze cursurile unei şcoli doctorale pentru continuarea studiilor în domeniu.
Prin amabilitatea Inspectoratului Şcolar Judeţean Ialomiţa (inspector şcolar general prof. Manuela Zainea) şi a Casei Corpului Didactic Ialomiţa şi a Casei Corpului Didactic Arad, o analiză pertinentă a sistemului educaţional a fost realizată şi prezentată. Introducerea unor concepte (inovaţie, creativitate, performanţă, eficienţă) care să ducă, în final, la realizarea unei calităţi controlabile, măsurabile şi repetitive a procesului educativ presupune reanalizarea şi punerea pe alte baze a întregului sistem de organizare internă a unităţilor de învăţământ.
În încheierea manifestării, concluziile au fost următoarele: • şcoala se află într-o continuă transformare impusă de nevoile societăţii contemporane, în contextul european; • abordarea inovatoare de tip european va valorifica inteligenţele multiple şi va dezvolta inteligenţa emoţională şi dezvoltarea competenţelor transdisciplinare. (Conf.univ.dr. Sebastian CHIRIMBU, Şef lucrări/director educaţional Colegiul Universitar Spiru Haret, Facultatea de Litere, Universitatea Spiru Haret)