Există în Bucureşti licee bilingve unde accentul se pune pe studierea limbilor moderne, respectiv, engleză, franceză, germană. O astfel de şcoală este Liceul Teoretic Bilingv Miguel de Cervantes (Calea Plevnei nr 38-40, sector 1, Bucureşti,
tel: 021 314 93 11, e-mail: liceulcervantes@gmail.com), unde se studiază la nivel intensiv limba spaniolă. Pentru a afla cât mai multe despre specificul acestui liceu, am stat de vorbă cu doamna director Camelia Rădulescu, profesor de limba spaniolă.
tel: 021 314 93 11, e-mail: liceulcervantes@gmail.com), unde se studiază la nivel intensiv limba spaniolă. Pentru a afla cât mai multe despre specificul acestui liceu, am stat de vorbă cu doamna director Camelia Rădulescu, profesor de limba spaniolă.
Profesor Camelia Rădulescu: Liceul Teoretic Bilingv Miguel de Cervantes este unul dintre liceele în care se predă spaniolă în regim intensiv în clasele de gimnaziu şi în regim bilingv pentru clasele de liceu. Acum, la nivelul ţării, există şi alte licee bilingve română-spaniolă, dar această unitate şcolară a fost prima din ţară. Liceul a fost creat în 1990 în această clădire selectată dintre mai multe opţiuni, în primul rând datorită poziţiei centrale; acest lucru ne avantajează. Elevii noştri, de la clasa pregătitoare până la a XII-a, vin din tot oraşul Bucureşti. Sigur, avem o circumscripţie şcolară, dar, dat fiind specificul liceului şi prestigiul pe care liceul l-a câştigat în decursul anilor, primim elevi din foarte multe zone ale Capitalei. A fost creat, aşa cum am spus mai devreme, în 1990, când deschiderea către un învăţământ modern ne-a permis să ne integrăm într-un statut identic cu al celorlalte licee unde se studiau limbi moderne. La acel moment erau considerate importante şi se studiau în învăţământul românesc: engleza, franceza şi rusa. Şcoala care funcţiona aici s-a transformat în liceu. Începutul a fost greu. Neîncrederea elevilor şi a părinţilor cu privire la limba spaniolă, ideea de bilingv română – spaniolă suna exotic şi atât… Cu timpul, decizia luată s-a dovedit a fi una foarte bună, pentru că s-au creat un colectiv de profesori şi un colectiv de elevi care au crescut în fiecare an şi performanţele se văd astăzi foarte bine. Avem un corp profesoral, în care 85% dintre profesori sunt titulari. Mai mult, o parte dintre aceştia sunt autori de manuale şcolare, auxiliare sau de programe şcolare, profesori cu grad ştiinţific de doctor şi grad didactic I.
Revenind la începuturi, tot atunci, liceul a fost recunoscut şi de Ministerul Educaţiei din Spania, care avea şi are un program adresat liceelor bilingve din Centrul şi Sud-Estul Europei. Noi suntem parte a acestui program şi ne bucurăm de sprijinul şi avantajele acestuia. Unul dintre avantaje este acela că în fiecare an şcolar elevii noştri de liceu beneficiază de un profesor spaniol nativ, care face cu ei orele de geografia şi istoria Spaniei, dar şi pe cele de cultură şi civilizaţie spaniolă. Numele lui este Javier Fernandez şi este un absolvent de istorie foarte apreciat de elevi. Profesorul spaniol se ocupă şi de trupa de teatru a liceului.
Reporter: Aţi amintit mai devreme despre ciclul primar, gimnazial şi liceal, câte clase există pe fiecare nivel şi cum se pune accentul pe limba spaniolă, în funcţie de grupa de vârstă?
Profesor Camelia Rădulescu: Avem la ciclul primar 14 clase care, evident, fac limba spaniolă. La gimnaziu, 10 clase, spaniola se face la nivel intensiv, iar la liceu avem 16 clase. Dintre cei care termină ciclul primar şi gimnazial, 75% rămân să continue liceul aici. În ultimii ani, în afară de clasele de bilingv română-spaniolă, care sunt două pe nivel, am creat şi clase de liceu cu spaniolă începător şi toate aceste clase sunt constituite din elevi de la alte licee sau care vin din şcoli generale obişnuite. Avem, la profilul uman, secţie de filologie, iar, la real, matematică-informatică. O singură clasă de matematică-informatică, spaniolă bilingv. Menţionez că este şi singura din întreaga ţară. Celelalte sunt la secţia filologie. Cei care aplică pentru clasele de bilingv dau obligatoriu examen de spaniolă; nivelul solicitat de noi este A2. Avem o mare deschidere în Spania, prin acordul încheiat între cele două ministere ale Educaţiei, precum şi o serie de alte avantaje. Elevii noştri beneficiază de posibilitatea susţinerii examenului de bacalaureat în sistem spaniol. Adică, cei care provin de la secţiile bilingve, în afară de diploma eliberată de MEC, pot obţine, pe baza unei probe, şi diplomă a Ministerului Educaţiei din Spania. Un lucru foarte important, pentru că pot aplica la anumite universităţi din Spania sau îşi pot găsi destul de uşor locuri de muncă la ei. Alt avantaj: Ministerul Educaţiei din Spania promovează foarte intens Festivalul naţional şi internaţional de teatru în limba spaniolă. Anul acesta urmează să se desfăşoare în luna februarie, pe 14 şi pe 15, la Palatul Naţional al Copiilor; primele două trupe se vor califica pentru faza europeană a acestui festival.
Profesor Camelia Rădulescu: Avem la ciclul primar 14 clase care, evident, fac limba spaniolă. La gimnaziu, 10 clase, spaniola se face la nivel intensiv, iar la liceu avem 16 clase. Dintre cei care termină ciclul primar şi gimnazial, 75% rămân să continue liceul aici. În ultimii ani, în afară de clasele de bilingv română-spaniolă, care sunt două pe nivel, am creat şi clase de liceu cu spaniolă începător şi toate aceste clase sunt constituite din elevi de la alte licee sau care vin din şcoli generale obişnuite. Avem, la profilul uman, secţie de filologie, iar, la real, matematică-informatică. O singură clasă de matematică-informatică, spaniolă bilingv. Menţionez că este şi singura din întreaga ţară. Celelalte sunt la secţia filologie. Cei care aplică pentru clasele de bilingv dau obligatoriu examen de spaniolă; nivelul solicitat de noi este A2. Avem o mare deschidere în Spania, prin acordul încheiat între cele două ministere ale Educaţiei, precum şi o serie de alte avantaje. Elevii noştri beneficiază de posibilitatea susţinerii examenului de bacalaureat în sistem spaniol. Adică, cei care provin de la secţiile bilingve, în afară de diploma eliberată de MEC, pot obţine, pe baza unei probe, şi diplomă a Ministerului Educaţiei din Spania. Un lucru foarte important, pentru că pot aplica la anumite universităţi din Spania sau îşi pot găsi destul de uşor locuri de muncă la ei. Alt avantaj: Ministerul Educaţiei din Spania promovează foarte intens Festivalul naţional şi internaţional de teatru în limba spaniolă. Anul acesta urmează să se desfăşoare în luna februarie, pe 14 şi pe 15, la Palatul Naţional al Copiilor; primele două trupe se vor califica pentru faza europeană a acestui festival.
Profesorii noştri de limba spaniolă beneficiază de bursă în cadrului aceluiaşi acord, o bursă de formare la mari universităţi din Spania. Trebuie să ne menţinem nivelul de limbă şi metodologia de actualitate. Dincolo de această colaborare instituţională, avem şi proiecte europene, anul acesta, trei proiecte Erasmus +. Dintre parteneri sunt şi instituţii din Spania. Avem şi parteneriate directe cu şcoli din zona Valenciei. Am avut şi până acum şi vom primi şi anul acesta un grup de profesori din Sevilla. Urmează ca în toamnă să facem primul schimb de elevi cu ei, mai exact, un număr de 25 de elevi ai liceului vor pleca acolo să înveţe.
Desfăşurăm şi alte activităţi extraşcolare. Revista liceului, Don Quijote, este o publicaţie susţinută de colegii de la catedra de Limba română şi cei de la Desen. Apare de două ori pe semestru. Costă destul de mult şi nu ne permitem mai des. Se publică însă de zece ani şi am luat cu ea locul I de câteva ori, în cadrul competiţiilor organizate de ISMB. Elevii fac, prin PROEDUS, voluntariat, dar şi la nivel individual. Organizăm târgul de prăjituri sau de alte produse, iar ceea ce obţinem, în urma vânzărilor, oferim caselor de copii sau azilelor de bătrâni, prin diferite asociaţii, precum Salvaţi Copiii, care ştiu exact situaţia de acolo. Pe 23 aprilie este Ziua Liceului. În Spania este foarte cunoscută, o mare sărbătoare este ziua lui Cervantes! La noi, de fiecare dată, este organizată altfel. Pot fi ateliere ale diferitelor clase sau o serbare colectivă în sala de festivităţi.
Elevii noştri sunt foarte deschişi către nou şi către Occident. Îi promovăm în acest spirit liber, dar le dezvoltăm şi gândirea critică, mai ales prin cluburile de debate, unde se implică profesorii de Română şi de Logică. Astfel, au posibilitatea să îşi susţină punctul de vedere cu argumente. (Text şi foto: Ciprian C. VASILESCU)