• Impresii de la Târgul de Carte Gaudeamus, 2018
România se vindecă. Lent, uşor împotmolit, aşa cum se întâmplă lucrurile în această parte de lume, pe care istoricul Răzvan Theodorescu o numeşte, atât de frumos, Europa zăbavei.
Este pentru prima oară în ultimii 30 de ani când pavilionul central Romexpo a părut prea mic, meschin aproape, pentru zecile de mii de oameni care s-au îmbulzit să vadă, să studieze, să atingă, să cumpere carte. Şi o altă premieră: oameni înghesuindu-se la standuri, punând întrebări, umplând literalmente rucsacuri cu cărţi. De toate genurile, din toate domeniile. Pe de altă parte, amfitrioni bine informaţi, zâmbitori, gata să ofere informaţii. Şi mulţi, mulţi tineri. Preocupaţi, veseli, cu liste de priorităţi aşternute pe hârtie, cuminte, de acasă. Polemici cordiale, discuţii aprinse, dezbateri, o atmosferă calmă, departe de tonul beligerant din societatea românească măcinată de contradicţii, ură, dezbinare, lipsa dialogului şi a comunicării. O ediţie care a bătut, cu siguranţă, recordurile de până acum la vânzarea de carte (cu 39% mai mare faţă de anul trecut), realizând însă ceva mult mai important pentru societatea noastră frământată de nelinişti şi frământări sterile: abandonarea telecomenzii şi revenirea la lectură. Aceasta este, în opinia mea, marea reuşită a acestui eveniment. Politicul, pălăvrăgeala, dezbaterea ineptă au început să plictisească, să obosească. Oamenii se ghemuiesc, ca odinioară, în fotoliu şi deschid o carte. Ce victorie minunată împotriva superficialului, ce superbă (re)trezire la viaţă a societăţii româneşti, în cele mai profunde resorturi şi trăiri ale sale!
Standul Editurii Fundaţiei România de Mâine a arătat, la această ediţie, un pic altfel. Titluri noi, autori de prestigiu, lansări bine gândite şi organizate, o atmosferă plăcută la stand. Pe parcursul evenimentului au fost lansate câteva lucrări semnate de nume cu vastă rezonanţă culturală.
Cartea Viaţa şi opera unui poet exilat: Aron Cotruş, precum şi ediţia revăzută şi adăugită a volumului Octavian Goga – monografie, semnate de regretatul profesor Ion Dodu Bălan, au fost prezentate publicului prezent la manifestare, care a primit cu multă căldură cele două volume, constituind un nou prilej de valorizare a unor teme controversate ale literaturii române.
Domnul prof. univ. dr. Ioan N. Roşca continuă seria provocărilor materializate prin analiza şi interpretarea operei marilor gânditori ai planetei, care, prin opera lor, au schimbat şi continuă să schimbe lumea în care trăim. Noul volum, Istoria în oglinda spiritului filosofic modern şi contemporan, selectează şi comentează cele mai importante orientări şi curente moderne şi contemporane de filosofia istoriei, propunând o reconstituire a sistemelor filosofice care au abordat problematica evoluţiei societăţii umane şi istoria acesteia, alături de o originală încercare sistematică în filosofia istoriei.
Pentru foarte mulţi cititori ai lucrărilor domnului profesor Mircea Coşea, orice apariţie editorială sub semnătura distinsului economist este un eveniment aşteptat cu sporită nerăbdare generată de originalitatea şi sinceritatea discursului. Lansarea volumului Economia şi societatea românească în anul Centenarului – studii şi interviuri a justificat pe deplin această stare de lucruri. Cărţile domnului Mircea Coşea nu sunt simple discursuri de economie sau de politică economică, nu sunt înşiruiri de cifre şi tabele, ci metafore ale sistemelor economice, distilate printr-un umor inconfundabil, care transformă totul într-o lectură agreabilă, atât pentru profani, cât şi pentru cei familiarizaţi cu domeniul. De altfel, chiar volumul menţionat în rândurile de mai sus, este o analiză economică, calmă, echidistantă şi lucidă a perspectivelor economiei româneşti, pornind de la o cunoscută fabulă, pe care nu o voi dezvălui, lăsându-le cititorilor bucuria descoperirii unei lecţii de realitate.
Noutatea absolută a acestui an a fost, cu siguranţă conceperea, realizarea şi lansarea unei colecţii de carte pentru cei mici. Copilărie fericită se anunţă, încă de acum, judecând după numărul şi interesul participanţilor la eveniment, un demers de viitor. Primele două cărţi ale colecţiei, ambele semnate de Aniela Ariton, în dublă calitate de autor şi ilustrator, Prinţesa şi bobul de mazăre şi Tabăra de benzi desenate, s-au bucurat de o primire entuziastă şi de un succes de moment, care, sperăm, va deveni o permanenţă a titlurilor apărute sub această siglă.
Târgul Gaudeamus 2018, ediţie jubiliară, şi-a închis porţile, dar ecoul sonor şi vizual, amintirea atmosferei prietenoase, căldura din ochii celor care au trăit aceste frumoase zile de toamnă nu se vor topi prea grabnic. (Dragoş CIOCĂZAN)
Copilărie fericită
Ediţia aniversară a Târgului de carte Gaudeamus 2018 a marcat, pentru Editura Fundaţiei România de Mâine, lansarea unei noi colecţii de carte, care va fi dedicată copilăriei. În faţa unei săli pline, am avut bucuria să deschidem drumul cărţilor şi al personajelor lor în minunata întâlnire pe care o vor avea cu micii cititori luminoşi şi senini, pregătiţi să creadă în minuni şi, mai mult, să le şi înfăptuiască.
De ce o colecţie de carte pentru copii?
Nu poţi să iubeşti cărţile decât dacă le cunoşti de când eşti foarte mic. De la vârsta când nici nu ştii ce reprezintă acele semne negre, dar stai lângă mama, lângă tata sau lângă bunici şi vezi cum ei, doar uitându-se la filele din faţa lor, îţi dezvăluie un tărâm fermecat. Apoi înveţi să citeşti şi cărţile nu îţi mai pot ascunde nici un secret. Iar tu eşti deja îndrăgostit de ele. Acesta este motivul pentru care o editură, mai ales una dedicată educaţiei, cum este Editura Fundaţiei România de Mâine, trebuie să aibă în portofoliu cărţi pentru copii. Ei sunt cititorii de mâine, de poimâine, din timpurile ce urmează şi numai noi purtăm responsabilitatea pentru ataşamentul lor, prezent şi viitor, faţă de slovele scrise. Numai aşa ei vor primi în dar, cu adevărat, o COPILĂRIE FERICITĂ, titlul care ni s-a părut cel mai potrivit pentru prezenta colecţie. Cărţile lansate – Prinţesa şi bobul de mazăre (adaptare după basmul lui Hans Christian Andersen) şi Tabăra de benzi desenate – sunt semnate de Aniela Ariton (text şi grafică). (Odilia ROŞIANU)
Lansare de carte la Gaudeamus, la standul Editurii Tracus Arte, integrala Shakespeare – volumul XIII – Romeo şi Julieta (trad. Anca Ignat şi Alexandru M. Călin, prefaţa Pia Brînzeu), Totu-i bine când se sfârşeşte bine (trad. Lucia Verona, prefaţa Dana Percec), Coriolanus (trad. şi prefaţă Horia Gârbea şi George Volceanov) şi volumul XIV – Regele Lear (ediţia in-cuarto 1608 şi ediţia in-folio 1623) şi Pericle, traduceri şi prefeţe de George Volceanov –, în prezenta traducătorilor Lucia Verona şi George Volceanov, şi volumul de teatru Războiul lui Brighella, al scriitoarei maghiare Thuroczy Katalin, tradus de Vlaicu Susana şi George Volceanov.
„Le mulţumesc studenţilor de la Universitatea Spiru Haret, care sunt mereu alături de profesorul lor, aşa cum şi eu încerc să fiu alături de ei. Mulţumiri şi susţinătorilor mai vechi sau mai noi ai proiectului (Coca Popescu, Silvia Amza, Peter Sragher, Mihok Tamas), care şi-au rupt din timp să fie astăzi alături de mine, şi distinsei şi simpaticei mele colege Lucia Verona!” (George Volceanov)