De câte ori văd lucrări de artă realizate de artişti din judeţul Mureş, mă gândesc cu mare nostalgie la călătoriile mele din Ardeal. Aşa se întâmplă şi azi, când invitata noastră este profesoara Natalia Hărşan. Pentru început vă rog să vă prezentaţi.
– Sunt Natalia Hărşan. După absolvirea Liceului Pedagogic „Mihai Eminescu” din Târgu-Mureş, am început profesia de dascăl, pregătindu-mă în paralel să îmi urmez şi vocaţia de artist plastic. Am urmat cursurile Şcolii Populare de Arte, clasa doamnei profesoare Maria Gliga şi a doamnei profesoare Lucia Călinescu din Târgu-Mureş. Apoi am urmat Facultatea de Arte Decorative şi Design din Cluj-Napoca, secţia Design Vestimentar, clasa doamnei profesoare Elena Basso-Stănescu. După terminarea facultăţii am ales să mă specializez în „Artă sacră” şi am urmat Şcoala de pictori bisericeşti a Patriarhiei Române, sub îndrumarea pictorului Grigore Popescu-Muscel, şi un Master în „Artă Sacră”.
– Cum a fost anul 2025 pentru arta dumneavoastră?
– Anul 2025 a fost un an plin de provocări şi de acomodare la noul statut, acela de profesor Educaţie plastică la clasele gimnaziale. Ca profesor, am datoria de a-i învăţa pe elevi bazele desenului, elemente de teoria culorilor, dar aş vrea ca elevii să înţeleagă faptul că arta începe dincolo de aceste lecţii, dincolo de raţiune, pe tărâmul sentimentelor şi al spontaneităţii. Anul 2025 a fost şi un an rodnic, deoarece am organizat la Casa de Cultură „Eugen Nicoară” din Reghin expoziţia personală de artă, intitulată sugestiv „În căutarea Luminii”, care prezintă lucrări diverse ca gen şi tehnică, de la design vestimentar, la peisaje, portrete şi artă sacră, lucrări din diferite perioade ale pregătirii mele ca artist plastic. De asemenea, la vernisaj, am lansat şi cartea „ Artă şi design minimalistîn creaţia vestimentară contemporană”, în care prezint demersul de realizare a colecţiei de absolvire.
– Ce visaţi la finalul lui 2025? Dar pentru următorii ani?
– Îmi doresc să îmi continui parcursul artistic, să creez cât mai multe lucrări de artă sacră prin care oamenii să se apropie de credinţă, să redescopere frumuseţea, profunzimea, bogăţia şi diversitatea artei sacre. Am în plan şi dezvoltarea unor colecţii de picturi moderne, dar inspirate tot din arta religioasă, deoarece, pentru a fi creativ, un artist are nevoie să se inspire din domeniul cu care rezonează sufleteşte.
– Cum vreţi să se desfăşoare lumea dumneavoastră, lumea artei, lumea în general?
– Lumea artei contemporane stă sub semnul libertăţii totale de exprimare şi mă bucur că este aşa, apreciez arta artiştilor contemporani, ea ne oferă momente de reflecţie asupra problemelor cu care se confruntă societatea actuală, are uneori caracter de protest, ne şochează adesea şi s-a desprins de formele tradiţionale de exprimare. Dar, pentru mine, într-o eră în care digitalizarea oferă o abundenţă de imagini ce se derulează cu rapiditate sub ochii noştri, icoana este un popas pentru ochi şi suflet, o punte între trecut, prezent şi eternitate. Arta bizantină, monumentele istorice medievale, icoanele vechi pot deveni surse de inspiraţie şi mijloace de a readuce la viaţă o artă cu un puternic potenţial artistic şi spiritual. „Frumuseţea va salva lumea” spunea Dostoievski. Artistul, însă, se sacrifică pentru un ideal, pentru nevoia de a crea.
– Felicitări, pentru tot ce aţi spus atât de frumos!
CONCLUZIA? Impresionant tot ce am văzut. Am descoperit un om special, un creator aparte, un om dedicat credinţei, ceea ce este cel mai important în viaţa unei persoane. Felicitări din toată inima pentru ceea ce aţi realizat şi mult succes în anii următori, pe toate planurile: pictură, cărţi, călătorii, expoziţii, alte subiecte interesante.
Aristotel BUNESCU
https://agentiadepresaculturalasisportiva.wordpress.com

