Predau educaţie media -Laboratorul de educaţie
şi cultură media
Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) anunţă parteneriatul prin care elevii de liceu din România vor dobândi competenţe media, indispensabile într-un context în care interacţiunea cu informaţia, şi, implicit, cu dezinformarea, a devenit parte dominantă a vieţii de zi cu zi şi a procesului de învăţare.
Un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului Predau educaţie media – Laboratorul de educaţie şi cultură media, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competenţe, conţinuturi şi metode de învăţare, în cadrul unităţilor de învăţământ liceal cu statut de şcoală-pilot, proiect ce va deveni operaţional din anul 2021.
Concret, protocolul presupune: • implementarea unui modul de învăţare extracurricular în domeniul educaţiei media pentru copii şi tineri; • minimum 480 de cadre didactice de Limba şi literatura română, care predau la nivel liceal, vor fi formate şi certificate printr-un program conceput în acest scop; • instruirea în domeniul media a inspectorilor şcolari pentru Limba şi literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil; • operaţionalizarea unei platforme de educaţie media pentru profesori şi elevi, care să includă instrumente de formare, asistenţă, monitorizare/raportare şi evaluare în sistem online; • un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educaţiei media.
Prin programul Predau educaţie media – Laboratorul de educaţie şi cultură media, elevii dobândesc abilităţi de gândire critică, în virtutea cărora vor putea să distingă faptele de opinii, să deconstruiască mesajele media şi să interacţioneze într-un mod responsabil cu reţelele sociale. Programul se înscrie în aria generală Media and Information Literacy (MIL), aşa cum este descrisă de UNESCO, şi în priorităţile Comisiei Europene, aşa cum sunt ele formulate în DIRECTIVA (UE) 2018/1808 – Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.
Strategia de digitalizare a educaţiei – SMART-Edu
• Ministerul Educaţiei şi Cercetării a lansat pe 4 decembrie seria dezbaterilor publice pe cele opt domenii de acţiune incluse în Strategia de digitalizare a educaţiei din România – SMART-Edu.
În luna octombrie, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a demarat procesul de consultare publică privind Strategia de digitalizare a educaţiei şi a propus un apel la acţiune pentru o cooperare mai strânsă a tuturor factorilor interesaţi, pornind de la următoarele priorităţi: conectivitate, comunitate, ecosistem educaţional digital, accesibilitate, inovare şi sustenabilitate.
Direcţiile de acţiune propuse în Strategia privind digitalizarea educaţiei din România vizează următoarele componente:
• Dezvoltarea de competenţe digitale la toate nivelurile de învăţământ cross-curricular, prin discipline de specialitate, prin activităţi formale şi non-formale
• Susţinerea formării digitale iniţiale şi continue a cadrelor didactice
• Îmbunătăţirea infrastructurii digitale pentru reducerea decalajelor de conectivitate (conectare la internet, creare de reţele interne, dotare cu echipamente, asigurare suport tehnic)
• Stimularea unităţilor şi instituţiilor de învăţământ pentru oferte educaţionale cu specializări şi calificări digitale adecvate meseriilor viitorului
• Realizarea de instrumente educaţionale digitale, încurajarea inovării pentru adaptarea unor soluţii educaţionale creative, interactive, centrate pe elevi
• Crearea de Resurse Educaţionale Deschise atractive
• Dezvoltarea şi multiplicarea parteneriatelor public-private prin participarea la reţele digitale, inclusiv cu organisme europene şi internaţionale
• Schimb de bune practici pe platforme educaţionale locale, naţionale de e-learning, respectiv pe platforme internaţionale, de tip SELFIE etc.;
• Încurajarea şi promovarea iniţiativelor privind siguranţa online, protecţia datelor, igiena cibernetică, etica IT;
• Dezvoltarea cadrului de previziune strategică pentru economia verde şi adaptarea la meseriile viitorului.
După dezbaterile centrate pe Resurse educaţionale deschise, coordonator: Răzvan Orăşanu (4 decembrie, ora 18:00) şi Infrastructură şi resurse tehnologice digitale, coordonator: Andreea Paul ( 7 decembrie, ora 18:00), vor putea fi urmărite, tot pe pagina de Facebook a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, următoarele dezbateri:
• 8 decembrie, ora 18:00 – Conectivitate, coordonator: Raluca Negulescu Balaci;
• 9 decembrie, ora 18:00 – Educaţia digitală pe întreg parcursul vieţii, coordonator: Cristian Ducu;
• 10 decembrie, ora 18:00 – Competenţe digitale pentru elevi şi studenţi, coordonator: Mihaela Nabăr;
• 11 decembrie, ora 18:00 – Formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice pentru educaţie digitală, coordonator: Daniela Vişoianu;
• 14 decembrie, ora 18:00 – Securitate cibernetică, protecţia datelor, siguranţa online şi etica IT, coordonator: Alexandra Tămaş;
• 15 decembrie, ora 18:00: Curriculum şcolar pentru meserii emergente, coordonator: Madlen Serban.
La jumătatea lunii decembrie, draftul documentului strategic ce va rezulta în urma celor 8 evenimente, va fi pus în dezbatere publică.