În educaţie continuă reformele, în vederea asigurării unui învăţământ adaptat cerinţelor pieţei muncii şi centrat pe dezvoltare personală şi socială, cu impact pozitiv asupra prevenirii şi combaterii părăsirii timpurii a şcolii. De la aceste premise au plecat discuţiile în cadrul întâlnirii dintre experţii Proiectului PROFORM şi cadrele didactice de la Şcoala Gimnazială nr.1 din comuna Găujani din judeţul Giurgiu.
Astfel, prof. Virginia Renţea – coordonator/partener în cadrul Proiectului PROFORM, a prezentat liniile directoare ale calităţii ofertei educaţionale a unei şcoli, principiu pe care se bazează prima parte a procesului de învăţământ şi metodele prin care şcolile pot atrage elevii pentru dezvoltarea educaţiei şi formării personale şi profesionale, dar şi pentru stimularea experienţelor de învăţare, în orice etapă a vieţii lor.
Prof. Virginia RENŢEA – coordonator/partener Proiect PROFORM: Prin oferta educaţională, fiecare unitate de învăţământ trebuie să dea posibilitatea părinţilor să aleagă activităţile opţionale şi extracurriculare la care doresc să participe copiii. Un prim pas este promovarea imaginii şcolii la nivelul comunităţii locale, în rândul unităţilor de nivel şcolar, la nivel judeţean, naţional şi internaţional, dacă este cazul. Promovarea şcolii printr-un marketing educaţional în care respectarea principiilor educaţiei incluzive să fie prioritară şi realizarea unor activităţi de informare despre integrarea ;i progresul copiilor, a copiilor cu CES, despre politicile educaţionale, despre resursele educaţionale folosite. Participarea la „activităţi deschise”, de exemplu, carnaval, expoziţii cu produse ale activităţii copiilor, strângere de fonduri, serbări, concursuri etc. Pentru ca oferta şcolară să fie viabilă, cadrele didactice şi conducerea unităţii de învăţământ trebuie să depună eforturi în asigurarea unor spaţii de învăţare confortabile, sigure, adaptate nevoilor fizice, psihologice şi de educaţie ale fiecărui copil, atât în şcoală, cât şi în curtea acesteia (resurse umane, resurse logistice, locuri de joacă şi resurse educaţionale.
Programele sociale deţin un loc aparte în disciplina actului educaţional. Prin intermediul acestora, sunt create condiţii pentru asigurarea de şanse egale la educaţie pentru elevii proveniţi din grupurile cu risc ridicat. La rândul său, lect. univ. dr. Simona Marica a completat ideea formării elevilor prin programele adresate celor care se confruntă cu tulburări din spectrul autist şi a scos în evidenţă aspectele specifice, dar şi experienţa proprie într-un astfel de proiect. În plus, proiectarea unor activităţi specifice la clasă pentru copiii cu anumite deficienţe şi integrarea lor în mediu, conduc la măsuri integrate socio-educaţionale şi vizează, în acelaşi timp, familia, şcoala şi comunitatea.
Lect. univ. dr. Simona MARICA – expert activităţi de mentorat şi coaching Proiect PROFORM: Integrarea şcolară a copiilor cu CES se realizează prin unităţi de învăţământ special, prin grupe şi clase speciale integrate în şcolile publice şi individual, în unităţi de învăţământ obişnuite. Copiii cu deficienţe medii, profunde, severe şi/sau asociate sunt înscrişi, de regulă, în şcolile speciale. Copiii cu dificultăţi de învăţare şi tulburări de limbaj, cu tulburări socio-afective sau de comportament sunt integraţi, de regulă, în şcolile de masă şi beneficiază de servicii educaţionale de sprijin, pe lângă asistenţa psiho-pedagogică. Fiecare cadru didactic pus în ipostaza de a avea în colectivitatea sa un copil cu CES acţionează în urma unei reflecţii îndelungate. Un lucru important pentru cadrele care lucrează cu aceşti copii îl reprezintă colaborarea cu părinţii şi consilierea acestora, implicarea lor directă în lucrul efectiv cu copii, nu în calitate de observator ci şi de participanţi activi. Părinţii copiilor cu CES trebuie să înţeleagă că au multe idei pentru a relaţiona cu copii lor în mod pozitiv şi că pot să-i aprecieze mai mult.
Fiecare activitate a proiectului urmăreşte profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calităţii educaţiei prin formarea profesională continuă şi asigurarea unei educaţii incluzive de calitate. Acest proiect de formare continuă este finanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, care urmăreşte integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor şi politicilor publice ale României şi are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvoltarea profesională a personalului din învăţământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Botoşani şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Giurgiu. (Lect. univ. dr. Sorin BEJAN, Expert media – Proiect PROFORM)