Organizatori: prof. Maria Petrescu – sociolog, Marcela Ţibuleac-Dinu – sociolog
Invitat special: Bruno Demaille, mediator şi negociator internaţional
Beneficiari: elevii şi cadrele didactice ale Colegiului universitar Spiru Haret
De mai bine de un an, viaţa noastră a luat o altă turnură şi fiecare zi este o provocare pentru conducerea Universităţii Spiru Haret, a Colegiului universitar Spiru Haret, pentru cadrele didactice şi pentru studenţi, masteranzi şi elevi.
Astfel, în cadrul Colegiului universitar Spiru Haret, pentru toate domeniile autorizate să funcţioneze, activitatea didactică şi chiar o mare parte din stagiul practic s-au desfăşurat în format online.
În data de 23 martie 2021, cu sprijinul coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare şi responsabil al Comisiei pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, doamna profesor Maria Petrescu – sociolog, a fost organizată, în mediul online, o întâlnire-dezbatere pe teme de mare actualitate: bullying, cyberbullying, managementul conflictelor, comunicare profesională. Invitat la acest eveniment a fost dl Bruno Demaille, mediator şi negociator internaţional, facilitator de dialog, un specialist în comunicare profesională, un prieten de nădejde al Colegiului universitar Spiru Haret. Întâlnirea a fost o experienţă benefică, iar multitudinea de elevi şi profesori participanţi, peste o sută, a demonstrat interesul faţă de această activitate.
Dialogul invitat-elevi a fost unul de educare a elevilor, de adaptare la nevoile societăţii şi a actualului sistem sanitar, dar şi o lecţie despre comportament, empatie, adaptare la situaţii de criză, dialog cu pacientul sau familia, violenţă şi bullying şcolar.
Colegiul universitar Spiru Haret a înţeles că în educaţia modernă, de calitate, se impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele extracurriculare, iar parteneriatul educaţional, ca set de intervenţie complementară, apare ca o necesitate.
Lumea este dominată de mass-media clasice şi virtuale, care contribuie la transformarea tinerilor în nişte persoane incapabile de a se controla comportamental, emoţional. Colegiul universitar Spiru Haret propune elevilor săi activităţi extraşcolare, foarte utile, binevenite, care îi fac mai responsabili, îi ajută să cunoască mecanisme, să utilizeze resurse, să-şi crească stima de sine şi să fie pregătiţi pentru domeniul în care au ales să profeseze.
De asemenea, implicarea în activităţi extracurriculare îi ajută să întâlnească oameni noi, cu expertiză în diferite domenii aflate în corelaţie cu profesia pe care şi-au ales-o, cu experienţe diferite, care îi ajută să-şi facă prieteni, să socializeze, să prevină fenomenul bullyingului, să înveţe despre demnitate, respect, limbaj, atitudine şi despre rolul mediatorului sanitar.
De ce? Deoarece le pot schimba optica asupra vieţii, îi pot orienta spre un drum mai bun, îi pun în situaţii reale în care se vor regăsi în carieră, încearcă roluri noi.
Intervenţia domnului Bruno Demaille a stimulat gândirea critică, implicarea elevilor în actul decizional, în contextul respectării drepturilor omului şi al asumării responsabilităţilor sociale, realizându-se, astfel, o simbioză lucrativă între componenta cognitivă şi cea comportamentală. Elevii au fost îndrumaţi să dobândească o gândire independentă, nedeterminată de grup, să capete toleranţă faţă de ideile noi şi faţă de oamenii din jurul lor, fiecare unic în felul său, capacitatea de a găsi modul de rezolvare a problemelor noi şi aptitudinea de a critica obiectiv, constructiv.
Cele aproape trei ore petrecute cu invitatul nostru au stârnit interes, au produs bucurie, au facilitat acumularea de cunoştinţe. Întâlnirea a dat posibilitatea cadrelor didactice prezente să-şi cunoască elevii altfel, să interacţioneze diferit cu ei, să doboare din barierele profesor-elev de la ore, să le cunoască pasiunile, aspiraţiile şi să poarte un dialog direct, de pe poziţii egale, pe temele abordate.
Pentru trei ore, elevii au păşit în lumea fascinantă a comunicării profesionale, au învăţat despre puterea cuvintelor, despre cum putem înlătura barierele fizice şi psihice în relaţia cu pacientul, echipa medicală şi aparţinătorii, despre funcţiile limbajului, despre importanţa şi rolul mediatorului sanitar.
În a doua parte a întâlnirii dialogul a continuat pe teme de bullying şi violenţă în mediul şcolar, o problemă relaţională, care necesită o intervenţie rapidă şi directă din partea unităţilor de învăţământ. Invitatul a identificat împreună cu elevii formele de bullying, unele dintre experienţele anterioare, au vorbit despre prejudecăţi, emiterea unor judecăţi nedrepte, despre diferenţe de cultură şi religie, despre consecinţe. Evenimentul a demonstrat, dacă mai era nevoie, că activităţile extracurriculare sunt necesare, că orele online pot fi creative, cu conţinut, că pot capta atenţia tinerilor şi fiecare dintre participanţi beneficiază de informaţii noi după această experienţă. (Marcela ŢIBULEAC-DINU)