Prof. univ. dr. Elena SABĂU, Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport:
Trăim într-o perioadă inedită. Trăim vremuri pe care nu ni le închipuiam sau pe care le vedeam în filme. Şi totuşi… le trăim alături de întreaga planetă şi trebuie să le facem faţă. Provocarea la care este supusă educaţia, formarea profesională, se adresează discipolilor, profesorilor şi părinţilor. Deoarece pentru educaţie nu există o soluţie miraculoasă, pe care o deţine cineva şi o păstrează pentru sine, rămâne să găsim şi să acceptăm cu toţii ceea ce se poate. Şi iată că, acum, ceea ce era uneori prea mult, respectiv utilizarea unor dispozitive electronice de comunicare la distanţă, devine mijlocul principal, prin care asigurăm continuarea educaţiei tinerilor, a studenţilor în cazul nostru.
Învăţământul online, prin platforme de instruire, completează sau aprofundează predarea şi evaluarea nemijlocită. Acum, platformele (de învăţare şi evaluare la distanţă) şi videoconferinţele sunt mijloace care suplinesc total şcoala faţă în faţă. Personal, la acest moment le consider salvatoare, căci procesul de formare continuă.
Atât prelegerile, cât şi seminariile continuă să fie interactive, prin videoconferinţe. Studenţii întreabă, completează informaţiile sau exemplele prezentate; cadrele didactice provoacă discuţii şi pun probleme de rezolvat pentru studenţi. Se pot lansa întrebări, la care studenţii răspund în scris, profesorul având rapid şi în direct un feedback al activităţii în desfăşurare. Depinde de experienţa personală, profesională şi empatică a fiecărui profesor, modul prin care sunt atinse obiectivele formative în predarea, învăţarea şi evaluarea online a studenţilor.
Desigur, procesul didactic faţă în faţă este forma optimă de educaţie şi instruire a tinerilor. Contactul direct, care se stabileşte între cadru didactic şi student în timpul activităţii de predare-învăţare, este viu şi activ, rezultatul formării profesionale fiind pozitiv.
Şi totuşi… în multe state avansate, în universităţi de renume, există programe de studiu, e drept, mai ales postuniversitare, în care activitatea profesională este în procentaj major online, prin videoconferinţe şi platforme interactive.