În zilele de astăzi, în şcolile de masă s-a ajuns în punctul în care managementul clasei şi controlul efectiv asupra disciplinei nu au fost niciodată mai importante, inclusiv cu referire la tehnicile analizei comportamentale aplicate. Este una dintre temele abordate în cadrul întâlnirii experţilor Proiectului Proform de Profesionalizare continuă şi cadrele didactice de la Liceul Tehnologic din comuna Comana, judeţul Giurgiu. Fără metode de prevenire proactive, control şi management de clasă, procesul de învăţare nu mai poate fi eficient. De asemenea, nu este surprinzător faptul că profesorii alocă un timp considerabil pentru a scădea comportamentele inadecvate ale elevilor. Aşadar, apare nevoia de a pregăti cadrele didactice să devină buni manageri de clasă pentru ca procesul de învăţare al elevilor să poată avea loc într-un mediu sigur şi structurat.
Prof. Virginia RENEA – partener/coordonator Proiect PROFORM: Un aspect important al managementului unor comportamente la clasă este reprezentat de prezenţa unor reguli. Pentru o bună desfăşurare a activităţilor şcolare, fiecare profesor, indiferent de nivelul de clasă la care predă, trebuie să stabilească anumite norme de conduită. Regulile ajută profesorii să întărească comportamentele adecvate ale elevilor. Acestea nu trebuie scrise pe un panou din clasă şi atât; ele trebuie revizuite constant şi modificate pe parcursul întregului an şcolar în funcţie de nevoile întâlnite.
La rândul său, lect. univ. dr. Simona Marica a scos în evidenţă aspectele caracteristice analizei comportamentale aplicate, cu referire la elevii care suferă de ADHD. Astfel, lipsa de pregătire şi de înţelegere a cadrelor didactice şi a copiilor sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă părinţii copiilor care suferă de ADHD. Mulţi dintre ei schimbă câteva şcoli până găsesc una unde sunt înţeleşi şi sunt acceptaţi. Împreună cu profesorii prezenţi la întâlnire, expertul pe probleme de mentorat şi coaching a analizat o serie de situaţii care pot apărea la clasă, probleme pe care psihologii susţin că unii dintre elevii care suferă de ADHD nu reprezintă un pericol social şi avertizează asupra efectelor pe care respingerea le poate avea asupra dezvoltării unui copil.
Lect. univ. dr. Simona MARICA – expert activităţi mentorat şi coaching – Proiect PROFORM: Există mai multe modalităţi de intervenţie. Prima modalitate de intervenţie, mai ales dacă vorbim de un copil mic, până în perioada în care intră la şcoală, este cea comportamentală, adică terapie cognitiv-comportamentală. Această terapie este indicată atât pentru copii, cât şi pentru familiile lor. Pe lângă abordarea comportamentală, poate fi nevoie şi de o abordare psiho-farmacologică.
Prin urmare, este important ca profesorii să acorde o atenţie sporită mediului în care aşteaptă performanţe intelectuale de la copilul cu astfel de probleme, de exemplu în situaţii de învăţare.
Fiecare activitate a proiectului urmăreşte profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calităţii educaţiei prin formarea profesională continuă şi asigurarea unei educaţii incluzive de calitate. Acest proiect de formare continuă este finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 care urmăreşte integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor şi politicilor publice ale României şi are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvoltarea profesională a personalului din învăţământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Botoşani şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Giurgiu. (Lect. univ. dr. Sorin BEJAN, expert media – Proiect PROFORM)