• Comisia a publicat pe 11 octombrie, orientări pentru profesori şi cadrele didactice din unităţile de învăţământ primar şi secundar privind modalităţile de combatere a dezinformării şi de promovare a alfabetizării digitale în clasele lor.
Orientările oferă sprijin practic profesorilor şi cadrelor didactice şi includ definiţii ale conceptelor tehnice, exerciţii de efectuat în clasă şi modalităţi de încurajare a obiceiurile „sănătoase” de folosire a mediului online. Acest set de instrumente acoperă trei teme principale: dezvoltarea competenţelor digitale, combaterea dezinformării şi evaluarea competenţelor digitale.
În prezent, în Europa, unul din trei elevi cu vârsta de 13 ani nu are competenţe digitale de bază, conform rezultatelor testelor directe şi, potrivit OCDE, doar puţin peste jumătate din tinerii în vârstă de 15 ani din UE au declarat că au învăţat cum să detecteze dacă informaţiile sunt subiective sau părtinitoare. Prin urmare, există o nevoie clară de consolidare a rolului educaţiei şi formării în combaterea dezinformării şi în promovarea alfabetizării digitale şi a celei mediatice. Aceasta va spori rezilienţa şi posibilitatea de a combate mai eficient impactul dezinformării online.
Orientările prezentate au fost elaborate cu sprijinul grupului de experţi al Comisiei pentru combaterea dezinformării şi promovarea alfabetizării digitale prin educaţie şi formare, grup care reuneşte o gamă largă de practici din domeniul educaţiei şi formării, din radiodifuziune, din mediul academic, din domeniul reţelelor sociale şi al jurnalismului. Cu această ocazie, grupul de experţi a publicat, de asemenea, un raport care analizează rolul educaţiei şi formării în combaterea dezinformării şi prezintă soluţii posibile prin intermediul politicilor la nivelul UE şi la nivel naţional.
Comisia va investi în continuare în această cauză prin intermediul programului anual de lucru Erasmus+ pentru 2023, care va oferi finanţare pentru proiecte de mare anvergură orientate spre viitor, cu accent pe formarea cadrelor didactice şi pe dezvoltarea programelor de învăţământ pentru combaterea dezinformării şi promovarea alfabetizării digitale.
De asemenea, Comisia va utiliza noile orientări pentru acţiuni de sprijinire a cadrelor didactice în cadrul noii strategii europene „Un internet mai bun pentru copii (BIK+)”
Context
Orientările fac parte din Planul de acţiune pentru educaţia digitală (2021-2027) şi din Planul de acţiune pentru democraţia europeană şi vor contribui la realizarea Spaţiului european al educaţiei până în 2025. Ele completează activitatea pe care Comisia Europeană o întreprinde deja pentru a combate dezinformarea prin intermediul programului său Erasmus+ al Corpului european de solidaritate şi al eTwinning.
Rolul alfabetizării mediatice în combaterea dezinformării este sprijinit în cadrul programului Europa creativă şi prin intermediul Observatorului european al mass-mediei digitale şi al centrelor regionale ale acestuia, sprijinite de Comisia Europeană.
Pentru a sprijini elaborarea orientărilor, Comisia a creat un grup informal de experţi pentru combaterea dezinformării şi promovarea alfabetizării digitale prin educaţie şi formare. La 31 mai a fost publicată o invitaţie adresată experţilor pentru a se alătura acestui grup, valabilă până la 29 iunie.
Raportul final al grupului de experţi oferă informaţii cu privire la rolul-cheie pe care îl joacă educaţia şi formarea în înzestrarea tinerilor cu competenţele necesare pentru lumea digitală de astăzi, inclusiv în ceea ce priveşte combaterea dezinformării, subliniind, în acelaşi timp, principalele provocări şi soluţiile potenţiale în acest domeniu complex şi dinamic. El face trimitere la politica existentă la nivelul UE şi la iniţiativele internaţionale, subliniind valoarea adăugată a valorificării lucrărilor existente. Raportul prezintă patru dimensiuni principale ale combaterii dezinformării şi promovării alfabetizării digitale prin educaţie şi formare referitoare la natura tehnologică şi psihologică a dezinformării, dimensiunile-cheie ale alfabetizării digitale, nevoile profesorilor şi ale cadrelor didactice şi, în cele din urmă, abordările eficiente adoptate în statele membre.