Consorţiul STEAME ACADEMY, din care face parte şi Universitatea Spiru Haret, a avut o întâlnire online, pe 22 ianuarie 2024, pentru a discuta despre realizările pro-iectului în primele 6 luni de activitate. Pe 19 februarie 2024, ora: 17:00 CET (18:00 EET), are loc un webinar cu tema „Integrarea antreprenoriatului în educaţia STEAME prin PBL”, în cadrul căruia va vorbi Kalypso Apergi, cu peste 30 de ani de experienţă diversificată în educaţie, ca muzician, director adjunct şi instructor profesor la Institutul Pedagogic Cipru, despre cum să integrăm fără probleme antreprenoriatul în curriculum folosind învăţarea bazată pe proiecte. Vă puteţi înscrie până pe 14 februarie 2024 pe: https://forms.gle/qVnT7M4orQEJPMhZ9. Link-ul Zoom va fi trimis celor înregistraţi înainte de webinar.
STEAME (acronim care se referă la
Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie, Artă, Matematică şi Antreprenoriat).
La 22 ianuarie 2024, consorţiul STEAME ACADEMY a organizat o întâlnire online pentru a discuta despre progresul proiectului. În primele şase luni au fost finalizate cu succes 5 livrabile, inclusiv Setul de rezultate ale învăţării, care a fost validat şi deja tradus şi în limba română. În prezent, membrii consorţiului se concentrează pe finalizarea Cadrului de competenţe, care în România a fost discutat pe data de 12.12.2023, cu termen de finalizare a versiunii revizuite la 31.01.2024. De asemenea se lucrează la primul set de Planuri de învăţare şi creativitate precum şi la un set de 14 module specializate pentru profesorii în exerciţiu şi studenţii modulelor de pedagogie didactică care doresc să îşi îmbunătăţească setul de competenţe. Aceste module şi primele seturi de planuri vor fi prezentate participanţilor la primul Workshop STEAME care va avea loc la Porto în ziua de 5 aprilie 2024. Pentru înscrieri se poate completa formularul: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScVxXDv0ogdC5fHfwq_sKstIW4 u12T7XwwjPW7mPKkjkpH9Gg/viewform
La evenimentul online din 22 ianuarie au participat următorii membri ai echipei haretiste: conf. univ. dr. Rodica Ioan, conf. univ. dr. Nadia Florea, conf. univ. dr. Mihai Andronie, prof. univ. dr. Grigore Albeanu şi expert Ioan-Adrian Trifan.
În plus!
Până atunci, elevii şi profesorii lor sunt invitaţi în perioada 12-16 martie 2024 la Roma (https://steame-academy.eu/wp-content/uploads/2023/11/EUROPEAN-STEAME-ACADEMY-SYMPOSIUM-highlights-19.11.2023-1.pdf) pentru a participa la simpozionul Euro Steame Academy şi la Conferinţa Internaţională de ştiinţe şi matematică (EURO Science, EURO Math), conform invitaţiei de pe sit-ul euromath.org. Ceea ce urmează este o traducere a invitaţiei: „Această conferinţă internaţională este organizată în Europa şi se adresează în principal elevilor din şcoli, care prezintă lucrări în cadrul conferinţei pe teme de matematică şi ştiinţe. Profesorii şi cercetătorii oferă ateliere de lucru care se adresează în principal elevilor sau colegilor profesori. În timpul conferinţei sunt organizate cel puţin 8 concursuri pentru elevii cu vârste cuprinse între 9 şi 18 ani, printre care MATHFactor, SCIENCEFactor, MATHeatre, SCIENCEtheatre, MathPresentation, SCIENCEPresentation, MathPoster-Design, Science-Poster-Design şi altele.
Conferinţa permite înregistrarea persoanelor însoţitoare, cum ar fi părinţii. Conferinţa promovează dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor elevilor, cu accent pe abilităţile de comunicare în domeniul matematicii şi al ştiinţelor.”(Prof. univ. dr. Grigore ALBEANU, cercetător coordonator STEAME din partea Universităţii SPIRU HARET, România.)
Imagini din timpul întâlnirii din 22.01.2024.
STEAME Teacher Facilitators Academy
www.steame-academy.eu
Codul proiectului: 101102619 – STEAME-ACADEMY
Durata proiectului: Iunie 2023 – Mai 2026
Un fapt acceptat pe scară largă şi la baza căruia stau numeroase cercetări este acela că, la finalizarea studiilor, elevii nu şi-au dezvoltat suficient competenţele necesare lumii dinamice în care trăim. Învăţarea integrată şi învăţarea bazată pe proiecte contribuie în mod substanţial la formarea şi dezvoltarea acestor competenţe, mai ales la nivelul claselor a VI-a – a XII-a.
În ultimii 15 ani, am fost martorii unei treceri de la STEM la STEAM, iar acum la STEAME (acronim care se referă la Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie, Artă, Matematică şi Antreprenoriat).
Acest set de discipline abordate prin prisma învăţării bazate pe proiecte este motorul formării spiritelor inovatoare şi creatoare ale viitorului. Catalizatorii care pot transforma în realitate acest deziderat sunt profesorii – cei care lucrează acum şi cei care se pregătesc în universităţi pentru cariera didactică.
Proiectul de faţă va construi un model de Federaţie Europeană ce include în reţea Academii de profesori-facilitatori STEAME, create la nivel local, avându-i ca actori principali pe profesorii-facilitatori, viitori profesionişti şi experţi în învăţare, care vor facilita dezvoltarea competenţelor tinerilor.
Academiile pentru profesorii-facilitatori STEAME vor sprijini formarea profesorilor care activează în prezent şi formarea viitorilor profesori. În anumite etape, profesorii cu experienţă la catedră vor deveni mentorii studenţilor care îşi doresc să devină profesori, în cadrul unui sistem european bazat pe mobilitate. Astfel, se va crea o conexiune firească între învăţământul şcolar şi cel universitar, extinsă, eventual, şi către sectorul industrial. Aceşti actori vor lucra împreună, contribuind la dezvoltarea durabilă a cadrelor didactice, ceea ce va duce la sporirea calităţii educaţiei în Europa. Va fi sprijinită astfel dezvoltarea profesională continuă a viitorilor profesori şi se vor pune bazele viitoarelor şcoli în care învăţarea se va desfăşura prin intermediul proiectelor STEAME. Principalele realizări inovative ale proiectului sunt:
1. Un cadru de competenţe STEAME destinat profesorilor-facilitatori
2. Module/cursuri de formare STEAME destinate profesorilor-facilitatori
3. International Sharing Observatory for STEAME Learning Facilitators
4. Dezvoltarea unei comunităţi de practică/mentorat şi a programului de certificare a facilitatorilor STEAME
5. Recomandări de politici educaţionale – Federaţia Europeană a Academiilor de profesori-facilitatori STEAME.
Cele enunţate mai sus se bazează pe experienţele şi realizările inovatoare obţinute în cadrul celor 16 proiecte finalizate sau în curs de desfăşurare sub egida STEAME, în principal, proiecte de educaţie şcolară din cadrul programului ERASMUS+KA2.
Cele 5 rezultate inovatoare ale acestui proiect vor contribui la dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice, îmbunătăţind, de asemenea, dimensiunea europeană a educaţiei în fiecare ţară implicată în program. Toate acestea – prin intermediul mentoratului la nivel european şi a mobilităţii cadrelor didactice, într-un program de tip Educaţia 3.0 şi 4.0, ce dezvoltă competenţe adecvate pentru făuritorii viitorului.
CONSORŢIUL:
1. PEDAGOGICAL UNIVERSITY OF KRAKOW, (Polonia) (Coordonator)
2. CYPRUS MATHEMATICAL SOCIETY (Cipru)
3. UNIVERSIDADE DO ALGARVE (Portugalia)
4. UNIVERSITY OF AEGEAN (Grecia)
5. EUROPEAN ASSOCIATION OF CAREER GUIDANCE (Cipru)
6. UNIVERSITATEA SPIRU HARET (România)
7. ASOCIATIA „INSTITUTUL PENTRU DEZVOLTAREA EVALUĂRII ÎN EDUCAŢIE” (România)
8. UNIVERSITY OF PLOVDIV PAISIY HILENDARSKI (Bulgaria)
9. UNIVERSITAT DE BARCELONA (Spania)
10. PAIDAGOGICAL INSTITUTE OF CYPRUS, MINISTRY OF EDUCATION (Cipru)
11. PROF. IVAN APOSTOLOV PRIVATE ENGLISH LANGUAGE SCHOOL (Bulgaria)
12. INSTITUTO POLITECNICO DO PORTO (Portugalia)
13. EUROGEO VZW (Belgia)
14. DOUKAS SCHOOL (Grecia)
Proiectul îşi propune să înfiinţeze Reţeaua de academii de profesori Erasmus+, formată din 14 organizaţii diverse din 9 ţări, axate pe îmbunătăţirea politicilor şi practicilor de formare a profesorilor în Europa. Prin crearea de reţele şi comunităţi de practică, proiectul va reuni furnizorii de formare iniţială şi continuă a profesorilor, precum şi părţile interesate relevante, pentru a dezvolta strategii şi programe eficiente şi transferabile pentru învăţarea profesională. Colaborarea va spori, de asemenea, colaborarea europeană şi internaţională în formarea profesorilor prin parteneriate inovatoare între formatorii de cadre didactice şi profesori, promovând programe de formare mixtă şi abordând priorităţile cheie ale UE. Proiectul va testa modele
de mobilitate şi va înfiinţa Federaţia Europeană a Academiilor de Profesori STEAME pentru a promova colaborarea durabilă şi pentru a informa factorii de decizie politici de formare a profesorilor.
Principalele obiective ale acestor pro-iecte sunt:
• Cadrul de competenţe al profesorilor STEAME Facilitatori pentru studenţi şi profesori de serviciu
• Module de învăţare/workshop-uri pentru facilitatori de profesori STEAME
• Observatorul internaţional de partajare pentru facilitatorii de învăţare STEAME
• Dezvoltarea programului comunităţii de practică/mentorat şi certificare a facilita-torilor STEAME
• Recomandări de politici – Federaţia Europeană a Academiilor Facilitatorilor de Profesori STEAME
STEAME-ACADEMY dezvoltă acti-vităţi care sunt semnele distinctive ale viziunii sale:
• Educaţie inovatoare, condusă de sprijinul auto-dezvoltat pentru studenţii profesori şi profesorii de serviciu în învăţarea STEAME.
• Educaţie incluzivă care se adresează studenţilor profesori de toate abilităţile şi de toate vârstele, inclusiv profesorii de serviciu ca studenţi pe tot parcursul vieţii.
• Cooperare susţinută cu industria locală în vederea creării de proiecte STEAME pentru profesori şi elevi.
• Legături puternice cu comunităţile locale educaţionale şi non-educative prin voluntariat şi activităţi deschise STEAME.
• Integrarea în ecosistemele regionale prin contribuţii în domeniile de specializare inteligentă, în special în ceea ce priveşte transformarea digitală şi Educaţia 4.0.
• Reţele internaţionale în Europa şi dincolo de graniţele Uniunii Europene.
Sprijiniţi experţii profesorilor STEAME pentru a deveni modelele viitorilor profesori!