Statutul Elevului este primul act normativ care reglementează distinct drepturile și îndatoririle tuturor beneficiarilor primari ai educației din România, aprobat prin OMENCȘ nr. 4742/2016. Cu toate că acesta a fost adoptat în anul 2016, există în continuare multe situații în care drepturile elevilor sunt ignorate, ele nefiind, din păcate, suficient de bine promovate în unitățile de învățământ preuniversitar.
La începutul lunii iunie, Consiliul Național al Elevilor a lansat una dintre cele mai mari consultări din domeniul educației, adresate elevilor și cadrelor didactice din România. În urma consultării, elevii reprezentanți vor redacta Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național, un document care a arătat, în ultimii ani, că poate să ofere o perspectivă clară asupra a ceea ce se întâmplă, de fapt, în sălile de clasă, fiind bazat pe răspunsurile celor mai relevanți doi actori din sistem, care se confruntă zi de zi cu problemele învățământului românesc, și care conține, de fiecare dată, un set complex de propuneri și recomandări.
Chestionarul prevede întrebări care urmăresc, din perspectiva elevilor, gradul de respectare a drepturilor lor, precum consultarea cu privire la alegerea materiilor „opționale” (curriculum la decizia școlii), accesul la actele școlare proprii, ce stau la baza situației școlare, informarea cu privire la nota primită înaintea consemnării acesteia în catalog, dar și întrebări în care elevii pot aprecia, spre exemplu, modul în care au fost evaluați, modul în care consideră ei înșiși că au respectat regulamentele interne ale unităților de învățământ.
Din perspectiva cadrelor didactice, întrebările sunt menite să ofere o imagine a modului în care profesorii înțeleg și respectă prevederile Statutului Elevului și, în același timp, să ne arate dacă elevii români își respectă sau nu obligațiile și îndatoririle.
Chestionarul poate fi completat accesând platforma: https://risej.consiliulelevilor.ro/.
„Vorbim, judecăm, atragem atenția asupra problemelor din școli, însă de multe ori totul se oprește aici. Nu este suficient! Fiecare elev și profesor trebuie să devină parte activă din schimbare, iar participarea la consultarea care va fundamenta Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național este o ocazie unică prin care putem să contribuim, cu toții, la identificarea unor soluții la problemele cu care ne confruntăm în mod direct. Statutul Elevului ar fi trebuit să devină până în acest moment unul dintre documentele care să guverneze activitatea educațională, însă încă există comunități școlare care nu cunosc prevederile acestui act normativ. Completează RISEJ și oferă elevilor reprezentanți o mână de ajutor în a creiona o radiografie a clară a ceea ce se întâmplă cu drepturile elevilor în școli!”, a declarat Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor.