Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa,
din cadrul Universităţii Spiru Haret
Conf. univ. dr. Iuliana PÂRVU,
director al Departamentului de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice:
În activitatea noastră, orientarea activităţilor academice spre realităţile pieţei muncii ocupă un rol important
Stimată doamnă conf. univ. dr. Iuliana Pârvu, în calitatea dumneavoastră de director al Departamentului de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice, ce consideraţi că individualizează Programul de studii de licenţă Management, de programele similare ale altor instituţii de învăţământ superior cu acelaşi profil?
Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa se implică în mod activ în procesul de asigurare a relevanţei practice a proceselor educaţionale pe care le derulează, dorind să extindă, să diversifice şi să intensifice formele de colaborare între facultate şi reprezentanţii pieţei muncii. Măsurile implementate în acest context particularizează programul de studii Management, în ansamblul ofertei educaţionale similare din Constanţa. Astfel, începând cu anul 2018, au fost identificate şi implementate măsuri concrete, inedite – cel puţin în context regional – de diversificare a formelor de colaborare cu reprezentanţii pieţei muncii şi de adaptare permanentă a programelor de studiu şi a curriculumului aferent la nevoile şi aşteptările potenţialilor angajatori ai absolvenţilor noştri. În prezent, în cadrul facultăţii se organizează şi se derulează, cu regularitate, diverse evenimente ce presupun prezenţa reprezentanţilor mediului de afaceri: workshopuri cu participarea angajatorilor, studenţilor şi cadrelor didactice, cursuri practice susţinute prin colaborarea între cadrele didactice şi reprezentanţi ai pieţei muncii, interviuri simulate de angajare în cadrul cărora studenţii au oportunitatea de a afla despre aşteptările pe care le au angajatorii de la viitorii angajaţi. Totodată, facultatea are încheiate parteneriate cu instituţii reprezentative din Constanţa pentru colaborarea în vederea formulării de propuneri de perfecţionare a curriculumului universitar în spiritul adaptării la cerinţele pieţei muncii, pentru identificarea acelor tematici de interes pentru piaţa muncii ce pot constitui obiectul activităţii de cercetare în universitate şi pentru implicarea reprezentanţilor mediului de afaceri în organisme manageriale şi consultative la nivelul facultăţii.
Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa se implică în mod activ în procesul de asigurare a relevanţei practice a proceselor educaţionale pe care le derulează, dorind să extindă, să diversifice şi să intensifice formele de colaborare între facultate şi reprezentanţii pieţei muncii. Măsurile implementate în acest context particularizează programul de studii Management, în ansamblul ofertei educaţionale similare din Constanţa. Astfel, începând cu anul 2018, au fost identificate şi implementate măsuri concrete, inedite – cel puţin în context regional – de diversificare a formelor de colaborare cu reprezentanţii pieţei muncii şi de adaptare permanentă a programelor de studiu şi a curriculumului aferent la nevoile şi aşteptările potenţialilor angajatori ai absolvenţilor noştri. În prezent, în cadrul facultăţii se organizează şi se derulează, cu regularitate, diverse evenimente ce presupun prezenţa reprezentanţilor mediului de afaceri: workshopuri cu participarea angajatorilor, studenţilor şi cadrelor didactice, cursuri practice susţinute prin colaborarea între cadrele didactice şi reprezentanţi ai pieţei muncii, interviuri simulate de angajare în cadrul cărora studenţii au oportunitatea de a afla despre aşteptările pe care le au angajatorii de la viitorii angajaţi. Totodată, facultatea are încheiate parteneriate cu instituţii reprezentative din Constanţa pentru colaborarea în vederea formulării de propuneri de perfecţionare a curriculumului universitar în spiritul adaptării la cerinţele pieţei muncii, pentru identificarea acelor tematici de interes pentru piaţa muncii ce pot constitui obiectul activităţii de cercetare în universitate şi pentru implicarea reprezentanţilor mediului de afaceri în organisme manageriale şi consultative la nivelul facultăţii.
Există noutăţi pentru anul universitar 2019-2020?
Corespunzător misiunii şi obiectivelor strategice ale universităţii şi ale facultăţii în organizarea şi derularea procesului educaţional, orientarea activităţilor academice spre realităţile pieţei muncii ocupă un rol important. De aceea, conducerea Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa este preocupată de concretizarea interesului faţă de cerinţele angajatorilor astfel că, în cadrul facultăţii funcţionează, începând cu anul 2019, o subdiviziune organizatorică ale cărei obiective sunt legate de dezvoltarea colaborării între universitate şi piaţa muncii. Această structură organizatorică se numeşte Centrul de colaborare universitate – piaţa muncii. Acestui centru îi este alocat un spaţiu distinct şi dotări corespunzătoare, are un Regulament de Organizare şi Funcţionare propriu şi metodologii specifice derulării diferitelor activităţi, are o structură organizatorică în care sunt implicaţi şi reprezentanţi ai pieţei muncii. În cadrul centrului se organizează, periodic, activităţi de colaborare între mediul academic şi reprezentanţii angajatorilor. Astfel, cadrele didactice din cadrul facultăţii au şi responsabilităţi privind menţinerea şi dezvoltarea relaţiei cu reprezentanţii pieţei muncii, ceea ce asigură un grad ridicat de relevanţă activităţilor didactice. Pentru a facilita colaborarea cu partenerii noştri din mediul de afaceri, în cadrul Centrului de colaborare universitate – piaţa muncii există un sistem de comunicare la distanţă, astfel încât angajatorii pot participa la activităţile derulate în facultate, fără ca prezenţa dumnealor în sediul facultăţii să fie necesară. Totodată, rolul acestui centru este şi acela de a atrage resurse financiare destinate dezvoltării relaţiei de colaborare dintre universitate şi piaţa muncii.
Corespunzător misiunii şi obiectivelor strategice ale universităţii şi ale facultăţii în organizarea şi derularea procesului educaţional, orientarea activităţilor academice spre realităţile pieţei muncii ocupă un rol important. De aceea, conducerea Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa este preocupată de concretizarea interesului faţă de cerinţele angajatorilor astfel că, în cadrul facultăţii funcţionează, începând cu anul 2019, o subdiviziune organizatorică ale cărei obiective sunt legate de dezvoltarea colaborării între universitate şi piaţa muncii. Această structură organizatorică se numeşte Centrul de colaborare universitate – piaţa muncii. Acestui centru îi este alocat un spaţiu distinct şi dotări corespunzătoare, are un Regulament de Organizare şi Funcţionare propriu şi metodologii specifice derulării diferitelor activităţi, are o structură organizatorică în care sunt implicaţi şi reprezentanţi ai pieţei muncii. În cadrul centrului se organizează, periodic, activităţi de colaborare între mediul academic şi reprezentanţii angajatorilor. Astfel, cadrele didactice din cadrul facultăţii au şi responsabilităţi privind menţinerea şi dezvoltarea relaţiei cu reprezentanţii pieţei muncii, ceea ce asigură un grad ridicat de relevanţă activităţilor didactice. Pentru a facilita colaborarea cu partenerii noştri din mediul de afaceri, în cadrul Centrului de colaborare universitate – piaţa muncii există un sistem de comunicare la distanţă, astfel încât angajatorii pot participa la activităţile derulate în facultate, fără ca prezenţa dumnealor în sediul facultăţii să fie necesară. Totodată, rolul acestui centru este şi acela de a atrage resurse financiare destinate dezvoltării relaţiei de colaborare dintre universitate şi piaţa muncii.
Cum apreciaţi poziţionarea actualei generaţii de studenţi ai programului Management, faţă de evoluţiile uneori neaşteptate, chiar contradictorii, ale societăţii în care îşi vor desfăşura activitatea? Îi pregătiţi pentru impactul cu lumea reală?
Din punct de vedere al generaţiilor, studenţii programului de studiu Management sunt, pe de o parte tineri, proaspăt absolvenţi ai studiilor liceale, pe de altă parte persoane care au luat contact cu piaţa muncii şi care decid să devină studenţi fie pentru a se specializa în contextul unei cariere profesionale pe care o urmează deja, fie pentru a se reorienta profesional. Ambele categorii de studenţi conştientizează dinamica actualului context economico-social: cei foarte tineri, practic au crescut şi s-au format într-un astfel de context, ceilalţi sunt oameni care, tocmai pentru că au înţeles că nu mai pot conta pe o stabilitate profesională şi a locului de muncă pe tot parcursul vieţii active, au decis să urmeze cursurile unei facultăţi într-o perioadă a vieţii care, în mod tradiţional, nu era destinată studiului. Noi suntem preocupaţi în a-i pregăti pentru impactul cu realitatea pieţei muncii şi toate demersurile pe care le-am prezentat anterior demonstrează faptul că înţelegem că viitori absolvenţi aşteaptă de la noi să îi sprijinim în procesul de integrare pe o piaţă a muncii caracterizată de multe ori de evoluţii neaşteptate.
Din punct de vedere al generaţiilor, studenţii programului de studiu Management sunt, pe de o parte tineri, proaspăt absolvenţi ai studiilor liceale, pe de altă parte persoane care au luat contact cu piaţa muncii şi care decid să devină studenţi fie pentru a se specializa în contextul unei cariere profesionale pe care o urmează deja, fie pentru a se reorienta profesional. Ambele categorii de studenţi conştientizează dinamica actualului context economico-social: cei foarte tineri, practic au crescut şi s-au format într-un astfel de context, ceilalţi sunt oameni care, tocmai pentru că au înţeles că nu mai pot conta pe o stabilitate profesională şi a locului de muncă pe tot parcursul vieţii active, au decis să urmeze cursurile unei facultăţi într-o perioadă a vieţii care, în mod tradiţional, nu era destinată studiului. Noi suntem preocupaţi în a-i pregăti pentru impactul cu realitatea pieţei muncii şi toate demersurile pe care le-am prezentat anterior demonstrează faptul că înţelegem că viitori absolvenţi aşteaptă de la noi să îi sprijinim în procesul de integrare pe o piaţă a muncii caracterizată de multe ori de evoluţii neaşteptate.
Este dificil să îi determinaţi pe studenţi să înţeleagă importanţa aplicării riguroase a principiilor Managementului modern, trecând peste emoţiile, trăirile şi părerile personale?
Cadrele didactice din cadrul programului de studii Management sunt preocupate să transmită studenţilor faptul că studiind disciplinele aferente acestui domeniu, studenţii vor dezvolta, pe lângă competenţe profesionale specifice, un set de competenţe transversale care îi vor ajuta în cele mai diverse contexte profesionale şi de viaţă personală. Astfel, cu ocazia discuţiilor purtate cu studenţii noştri, atât în contexte formale, cât şi informale, le transmitem ideea că managementul înseamnă, dincolo de toată teoria, o abordare rigu-roasă a vieţii, pragmatism, disciplină, capacitate de adaptare, dezvoltarea capacităţii de a înţelege oamenii şi de lucra împreună cu aceştia, capacitatea de a înţelege şi de a aprecia corect contextul în care cineva se regăseşte la un moment dat, înseamnă puterea de nu renunţa şi de a găsi soluţii chiar şi atunci când mediul este plin de ameniţări. Având o astfel de înţelegere a realităţii, devii o persoană căutată şi apreciată în contextul social actual în care munca de execuţie este mai puţin apreciată (căci locul ei a fost luată de echipamente informatizate, soft-uri etc.), iar capacitatea de a lua decizii, de a înţelege şi de a gestiona schimbarea, de a inova, devin calităţi care fac diferenţa pe piaţa muncii. Chiar dacă la începutul anilor de studiu, uneori, studenţii vin cu idei preconcepute, uneori puţin descurajaţi şi speriaţi de ce le-ar putea pregăti viitorul, dezvoltând o relaţie de parteneriat cu aceştia, fâcând – pe parcursul activităţilor didactice – conexiuni între teorie şi practică, reuşim, în bună măsură, să-i facem pe viitorii noştri absolvenţi să înţeleagă managementul în esenţa lui şi, drept urmare, să aibă o perspectivă îmbunătăţită asupra şanselor lor pe piaţa muncii, să fie mândri că au absolvit programul de studii Management din cadrul Universităţii Spiru Haret, al Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa, să-şi poată prezenta şi susţine calităţile şi competenţele profesionale şi să fie convinşi că ceea ce pot oferi din punct de vedere profesional este foarte important pentru angajatori.
Cadrele didactice din cadrul programului de studii Management sunt preocupate să transmită studenţilor faptul că studiind disciplinele aferente acestui domeniu, studenţii vor dezvolta, pe lângă competenţe profesionale specifice, un set de competenţe transversale care îi vor ajuta în cele mai diverse contexte profesionale şi de viaţă personală. Astfel, cu ocazia discuţiilor purtate cu studenţii noştri, atât în contexte formale, cât şi informale, le transmitem ideea că managementul înseamnă, dincolo de toată teoria, o abordare rigu-roasă a vieţii, pragmatism, disciplină, capacitate de adaptare, dezvoltarea capacităţii de a înţelege oamenii şi de lucra împreună cu aceştia, capacitatea de a înţelege şi de a aprecia corect contextul în care cineva se regăseşte la un moment dat, înseamnă puterea de nu renunţa şi de a găsi soluţii chiar şi atunci când mediul este plin de ameniţări. Având o astfel de înţelegere a realităţii, devii o persoană căutată şi apreciată în contextul social actual în care munca de execuţie este mai puţin apreciată (căci locul ei a fost luată de echipamente informatizate, soft-uri etc.), iar capacitatea de a lua decizii, de a înţelege şi de a gestiona schimbarea, de a inova, devin calităţi care fac diferenţa pe piaţa muncii. Chiar dacă la începutul anilor de studiu, uneori, studenţii vin cu idei preconcepute, uneori puţin descurajaţi şi speriaţi de ce le-ar putea pregăti viitorul, dezvoltând o relaţie de parteneriat cu aceştia, fâcând – pe parcursul activităţilor didactice – conexiuni între teorie şi practică, reuşim, în bună măsură, să-i facem pe viitorii noştri absolvenţi să înţeleagă managementul în esenţa lui şi, drept urmare, să aibă o perspectivă îmbunătăţită asupra şanselor lor pe piaţa muncii, să fie mândri că au absolvit programul de studii Management din cadrul Universităţii Spiru Haret, al Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa, să-şi poată prezenta şi susţine calităţile şi competenţele profesionale şi să fie convinşi că ceea ce pot oferi din punct de vedere profesional este foarte important pentru angajatori.
În societatea informaţională a zilelor noastre mai este valabilă sintagma „succesul începe încă de pe băncile şcolii”?
Societatea informaţională oferă soluţii pentru susţinerea şi perfecţionarea procesului educaţional, iar Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa este preocupată în a integra beneficiile TIC în activităţile didactice şi de cercetare. În mod specific, studenţii programului de studii Management, de-a lungul procesului educaţional, au oportunitatea de a se documenta, de a învăţa, de a elabora proiecte, de a fi evaluaţi, de a comunica cu reprezentanţii mediului de afaceri utilizând soluţii informatice moderne, destinate educaţiei. Drept urmare, absolvenţilor noştri le asigurăm, încă „de pe băncile şcolii” premisele succesului profesional în contextul societăţii informaţionale.
Societatea informaţională oferă soluţii pentru susţinerea şi perfecţionarea procesului educaţional, iar Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa este preocupată în a integra beneficiile TIC în activităţile didactice şi de cercetare. În mod specific, studenţii programului de studii Management, de-a lungul procesului educaţional, au oportunitatea de a se documenta, de a învăţa, de a elabora proiecte, de a fi evaluaţi, de a comunica cu reprezentanţii mediului de afaceri utilizând soluţii informatice moderne, destinate educaţiei. Drept urmare, absolvenţilor noştri le asigurăm, încă „de pe băncile şcolii” premisele succesului profesional în contextul societăţii informaţionale.
Având în vedere evoluţiile rapide din economia reală, vedeţi o schimbare în modul de asimilare a cunoştinţelor? Mai există timp pentru documentarea, aprofundarea şi sedimentarea informaţiilor?
Societatea de astăzi este o societate a cunoaşterii, respectiv o societate în care cunoştinţele evoluează rapid, în care specialiştii, indiferent de domeniu, trebuie să înveţe permanent lucruri noi, să-şi adapteze competenţele, poate chiar să înlocuiască ceea ce au învăţat în perioada de formare iniţială cu informaţii noi şi contradictorii. Înţelegând această realitate, cadrele didactice din cadrul facultăţii pun accent pe evidenţierea şi înţelegerea principială a disciplinelor pe care le predau şi, totodată, pe formarea unor competenţe legate de identificarea surselor relevante de informaţii pentru fiecare domeniu, pe analiza critică şi evaluarea informaţiilor, pe obişnuinţa documentării permanente etc. Astfel, încercăm să ne orientăm, mai degrabă, spre formarea de abilităţi de înţelegere a esenţei domeniului studiat, de informare, de învăţare şi de cunoaştere şi mai puţin pe acumularea de informaţii care, într-un timp relativ scurt, se pot dovedi depăşite.
Societatea de astăzi este o societate a cunoaşterii, respectiv o societate în care cunoştinţele evoluează rapid, în care specialiştii, indiferent de domeniu, trebuie să înveţe permanent lucruri noi, să-şi adapteze competenţele, poate chiar să înlocuiască ceea ce au învăţat în perioada de formare iniţială cu informaţii noi şi contradictorii. Înţelegând această realitate, cadrele didactice din cadrul facultăţii pun accent pe evidenţierea şi înţelegerea principială a disciplinelor pe care le predau şi, totodată, pe formarea unor competenţe legate de identificarea surselor relevante de informaţii pentru fiecare domeniu, pe analiza critică şi evaluarea informaţiilor, pe obişnuinţa documentării permanente etc. Astfel, încercăm să ne orientăm, mai degrabă, spre formarea de abilităţi de înţelegere a esenţei domeniului studiat, de informare, de învăţare şi de cunoaştere şi mai puţin pe acumularea de informaţii care, într-un timp relativ scurt, se pot dovedi depăşite.
Faptul că mulţi dintre studenţii dumneavoastră sunt născuţi după 1989 sau în ultimii ani ai deceniului nouă ai secolului trecut vă uşurează misiunea?
Da, mai ales că cea mai mare parte a cadrelor didactice sunt, de asemenea, cadre didactice tinere, care, chiar dacă nu sunt născute după 1989, s-au format profesional după această perioadă. Dar, avem şi studenţi născuţi înainte de 1989, şi, drept urmare, noi, în calitate de cadre didactice, ne aflăm la confluenţa a două tipuri majore de mentalităţi legate de abordarea educaţiei. Acesta este un aspect foarte interesant al muncii noastre de cadre didactice, este o provocare ce ne aduce în postura de a face efortul esenţial pentru activitatea unui cadru didactic, respectiv, acela de a înţelege specificul fiecărui student şi de a adapta procesul educaţional corespunzător capacităţii acestuia de a înţelege şi de a învăţa.
Da, mai ales că cea mai mare parte a cadrelor didactice sunt, de asemenea, cadre didactice tinere, care, chiar dacă nu sunt născute după 1989, s-au format profesional după această perioadă. Dar, avem şi studenţi născuţi înainte de 1989, şi, drept urmare, noi, în calitate de cadre didactice, ne aflăm la confluenţa a două tipuri majore de mentalităţi legate de abordarea educaţiei. Acesta este un aspect foarte interesant al muncii noastre de cadre didactice, este o provocare ce ne aduce în postura de a face efortul esenţial pentru activitatea unui cadru didactic, respectiv, acela de a înţelege specificul fiecărui student şi de a adapta procesul educaţional corespunzător capacităţii acestuia de a înţelege şi de a învăţa.
Mulţi absolvenţi se întreabă în ultimii ani ce vor face după absolvire. Discutaţi cu ei, încercaţi să îi îndrumaţi spre diferite domenii, le oferiţi sfaturi?
Cunoaştem această problemă şi o abordăm frecvent cu studenţii noştri. În urma unor astfel de discuţii, conducerea facultăţii a luat decizia înfiinţării Centrului de colaborare universitate – piaţa muncii pe care l-am prezentat anterior. În cadrul acestuia se derulează activităţi concrete de sprijinire a studenţilor pentru a se integra pe piaţa muncii. Suntem într-un proces de promovare a acestui centru în rândul angajatorilor din Constanţa şi, deja, mulţi dintre dumnealor ne cunosc. Drept urmare, suntem informaţi asupra necesarului de resurse umane pe care angajatorii le au şi intermediem întâlnirea dintre reprezentanţii pieţei muncii şi studenţii/absolvenţii noştri. Un număr relevant de studenţi şi-au găsit, astfel, un loc de muncă. De asemenea, am implementat o procedură de urmărire a integrării absolvenţilor noştri pe piaţa muncii, iar rezultatele acestei monitorizări evidenţiază faptul că, la un an de la absolvire, majoritatea absolvenţilor au un loc de muncă şi o parte relevantă dintre aceştia ocupă un post corespunzător domeniului de studiu absolvit.
Cunoaştem această problemă şi o abordăm frecvent cu studenţii noştri. În urma unor astfel de discuţii, conducerea facultăţii a luat decizia înfiinţării Centrului de colaborare universitate – piaţa muncii pe care l-am prezentat anterior. În cadrul acestuia se derulează activităţi concrete de sprijinire a studenţilor pentru a se integra pe piaţa muncii. Suntem într-un proces de promovare a acestui centru în rândul angajatorilor din Constanţa şi, deja, mulţi dintre dumnealor ne cunosc. Drept urmare, suntem informaţi asupra necesarului de resurse umane pe care angajatorii le au şi intermediem întâlnirea dintre reprezentanţii pieţei muncii şi studenţii/absolvenţii noştri. Un număr relevant de studenţi şi-au găsit, astfel, un loc de muncă. De asemenea, am implementat o procedură de urmărire a integrării absolvenţilor noştri pe piaţa muncii, iar rezultatele acestei monitorizări evidenţiază faptul că, la un an de la absolvire, majoritatea absolvenţilor au un loc de muncă şi o parte relevantă dintre aceştia ocupă un post corespunzător domeniului de studiu absolvit.
Credeţi că relaţia profesor-student trebuie să se desfăşoare unidirecţional, privind în jos de la înălţimea catedrei sau, dimpotrivă, bidirecţional şi interactiv?
În cadrul facultăţii promovăm o relaţie de parteneriat, atât între studenţi şi cadre didactice, cât şi între studenţi şi managementul facultăţii, iar această mentalitate se manifestă zi de zi în cadrul activităţilor derulate în facultate. Îi învestim pe studenţii noştri cu credibilitate, cu responsabilitate, făcându-i să înţeleagă că nu sunt un obiect al acţiunii educaţionale, ci un subiect al acesteia, un participant activ la propria formare. Mesajul pe care îl transmitem studenţilor este acela că împreună, studenţi şi cadre didactice, împărtăşim obiective comune, sintetizate în derularea unui proces educativ centrat pe student şi că misiunea noastră este aceea de a le oferi sprijinul pentru o formare profesională adaptată nevoilor de integrare pe piaţa muncii.
În cadrul facultăţii promovăm o relaţie de parteneriat, atât între studenţi şi cadre didactice, cât şi între studenţi şi managementul facultăţii, iar această mentalitate se manifestă zi de zi în cadrul activităţilor derulate în facultate. Îi învestim pe studenţii noştri cu credibilitate, cu responsabilitate, făcându-i să înţeleagă că nu sunt un obiect al acţiunii educaţionale, ci un subiect al acesteia, un participant activ la propria formare. Mesajul pe care îl transmitem studenţilor este acela că împreună, studenţi şi cadre didactice, împărtăşim obiective comune, sintetizate în derularea unui proces educativ centrat pe student şi că misiunea noastră este aceea de a le oferi sprijinul pentru o formare profesională adaptată nevoilor de integrare pe piaţa muncii.
Credeţi că în sistemul actual de învăţământ ar mai fi de implementat proiecte şi idei care să conducă la o mai mare adaptabilitate a absolvenţilor la condiţiile economice reale? Cum se realizează acest deziderat la Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa?
Sistemul actual de învăţământ, asemănător oricărui sistem funcţional, este supus dinamismului societăţii moderne. Conducerea Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa înţelege această realitate şi este interesată şi receptivă la dorinţele studenţilor şi cadrelor didactice. În prezent, suntem implicaţi în proiectul de dezvoltare reală a parteneriatului cu reprezentanţii pieţei muncii.
Sistemul actual de învăţământ, asemănător oricărui sistem funcţional, este supus dinamismului societăţii moderne. Conducerea Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa înţelege această realitate şi este interesată şi receptivă la dorinţele studenţilor şi cadrelor didactice. În prezent, suntem implicaţi în proiectul de dezvoltare reală a parteneriatului cu reprezentanţii pieţei muncii.
Vă mulţumesc! (Dragoş CIOCĂZAN)