În cadrul proiectului educaţional Împreună vom reuși, un grup de elevi de la Liceul Demostene Botez Trușești, jud. Botoşani, a efectuat o vizită de lucru la Primăria Trușești, mai exact, în biroul domnului primar, în data de 20 mai 2022. Elevilor le-a fost prezentată istoria clădirii Primăriei și li s-a adus la cunoștință o serie de informații despre rolul Primăriei în comunitate, în ceea ce privește investițiile și atragerea de fonduri europene necesare pentru implementarea unor proiecte.
În acelaşi timp, le-a fost prezentat modul în care este coordonată activitatea administrației publice locale. Elevii au vizitat toate compartimentele cheie ale instituției. Domnul primar le-a descris principale proiecte finalizate sau în curs de finalizare, cu impact pozitiv asupra vieții comunității trușeștene. Elevii au aflat și despre Legea 544 care asigură accesul liber și neîngrădit la orice informații de interes public.
Colaborarea dintre școală și primărie este foarte importantă, având în vedere faptul că cele două instituții trebuie să intervină în mod cât mai fructuos în educarea copiilor noștri. Pentru realizarea unui parteneriat de succes, este necesară parcurgerea unor „etape de explorare-evaluare-planificare-formare-iniţiere-realizare-verificare-reglementare-consolidare-acţionare-implementare-evaluare”. Astfel, este nevoie să fie respectate cele patru condiţii de realizare a acestui proces: comunicare, coordonare, cooperare şi parteneriat.
Procesul de colaborare dintre școală și primărie porneşte de la un nivel inferior, cel al comunicării, pentru a ajunge la un nivel superior, cel al parteneriatului. Un parteneriat reuşit dintre școală și primărie implică: identificarea scopurilor, intereselor comune, utile partenerilor şi comunităţii; găsirea modului optim pentru realizarea scopului propus; organizarea şi conducerea resurselor disponibile pentru a atinge scopul propus; identificarea competenţelor persoanelor implicate în aceste proiecte pentru a le putea folosi la maximum; combinarea eficientă a atitudinilor, abordărilor şi tehnicilor diferite care se pot aplica diferitelor sarcini; utilizarea cu succes a schimbării în folosul instituţiei.
Scopul proiectului este de a-i conștientiza pe elevi cu privire la importanța cunoașterii rolului pe care trebuie să îl aibă Primăria în viața cetățenilor, pentru a le putea aplica în viața de zi cu zi.
Obiectivele proiectului sunt:
- cunoașterea informațiilor referitoare la rolul Primăriei în comunitate;
- formarea de competenţe, abilităţi şi deprinderi care să le permită elevilor punerea în practică a informațiilor obținute;
- cunoașterea modului în care este coordonată activitatea administrației publice locale;
- încurajarea şi stimularea interesului elevilor pentru a participa la activitate;
- încurajarea exprimării libere a opiniilor cu privire la rolul și atribuțiile primarului în comunitate;
- dezvoltarea atitudinii de relaţionare a elevilor cu ei înşişi şi cu ceilalţi.
Coordonatorii proiectului, prof. Cristina Grădinaru Vranciu, prof. Cătălina Gania şi prof. Ionica Verniceanu, au colaborat cu reprezentanţi ai Primăriei comunei Truşeşti, jud. Botoşani, cu cadre didactice şi elevi de la Liceul Demostene Botez Trușești, cu părinţi ai acestora, dar şi cu voluntari şi cu reprezentanţi din comunitate.
Proiectul şi-a propus următoarele rezultate:
- participarea unui număr cât mai mare de elevi din cadrul Liceului Demostene Botez Trușești;
- achiziționarea unor informații utile pentru o cetățenie democratică;
- realizarea unor activităţi şi produse deosebite ale elevilor, prin care aceştia să se regăsească, în special, ca individualitate aparţinând unei colectivităţi sociale.
Evaluarea proiectului s-a realizat :
- pe tot parcursul desfăşurării activităţilor, prin urmărirea implicării copiilor şi a rezultatelor obţinute de către aceştia pe plan intelectual, cognitiv, emoţional, comportamental şi al realizării de produse concrete;
- prin feedback din partea copiilor;
- prin opiniile părinţilor asupra prelungirii activităţilor desfăşurate în spaţiul școlii şi al comunităţii;
- prin fotografii ale tuturor activităţilor desfăşurate;
- prin diplome pentru participanţi şi adeverinţe pentru voluntari.
Pentru diseminarea proiectului, ne-am propus:
- postarea activităților pe pagina de Facebook a partenerilor din cadrul proiectului;
- oferirea, pentru arhiva digitală a şcolii și a parohiilor, a unui CD cu fotografii şi comentarii/ concluzii asupra conţinutului şi eficienţei proiectului educațional desfășurat. (Director, prof. Cristina GRĂDINARU VRANCIU)