Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură”, SOLICITANTUL acestui proiect, este subiect de drept privat, fără scop patrimonial, care, pe baza Actului constitutiv, îşi consacră, printre altele, cunoştinţele şi efortul pentru realizarea de activităţi educaţionale, ştiinţifice şi socio-culturale în interes general, în scopul organizării şi derulării de servicii de ocupare acreditate în condiţiile legii, cum sunt:
- informare, orientare şi consiliere profesională;
- asistenţă pentru reintegrare pe piaţa muncii;
- organizarea şi derularea de servicii sociale şi de asistenţă, precum şi acordarea de suport specializat în vederea reabilitării sau reintegrării sociale;
- consiliere psihologică, inclusiv pentru creşterea stimei de sine în vederea prevenirii unor situaţii de dificultate ori vulnerabilitate, care pot duce la marginalizare şi/sau excluziune socială etc;
- iniţierea, dezvoltarea şi implementarea de proiecte şi/sau de programe de cercetare, conştientizare, educare şi antreprenoriat dedicate creării de oportunităţi de ocupare şi incluziunii sociale pe piaţa muncii;
- dezvoltarea unor programe în domeniul formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
- organizarea şi derularea de programe de formare continuă în vederea dobândirii unor calificări corelate cu nevoile pieţei muncii;
- organizarea şi derularea de programe de formare continuă.
Începând cu data de 19.02.2019, s-a semnat contractul de finanţare nr. 317/19.02.2019 pentru implementarea, într-o perioadă de 24 luni, a proiectului POCA/491/126354 cu titlul iNFOLex cu o valoare de 2.478.251,00 lei.
Necesitatea implementării acestui proiect porneşte de la obligaţiile asumate de România odată cu intrarea în Uniunea Europeană, precum şi cu necesitatea respectării tratatelor încheiate cu instituţiile internaţionale.
România a aderat la Uniunea Europeană pe data de 1 ianuarie 2007. Cu toate acestea, România mai avea încă probleme, legate de nefinalizarea reformei judiciare şi de corupţie. De aceea, Comisia Europeană a instituit Mecanismul de Cooperare şi de Verificare (MCV), o măsură tranzitorie prin care Comisia Europeană continuă să evalueze evoluţia României după aderare pentru a o ajuta să-şi dezvolte şi să-şi eficientizeze sistemele administrative şi judiciare, astfel încât să-şi poată îndeplini obligaţiile aferente statutului de membru al Uniunii Europene şi să poată asigura aplicarea corectă a legislaţiei, politicilor şi programelor europene. Faptul că MCV continuă şi astăzi, după mai bine de 12 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, este dovada clară a necesităţii acestui proiect. Evaluările Comisiei Europene şi rapoartele sale oficiale sunt realizate în urma unei analize şi a unei monitorizări riguroase, în baza unui dialog constant între autorităţile române şi serviciile Comisiei Europene. Rapoartele se bazează, de asemenea, pe contactele cu alte state membre, societatea civilă, diferite organizaţii internaţionale, experţi independenţi şi diverse alte surse. Criteriile de referinţă pentru România se referă tocmai la eficacitatea şi transparenţa sistemului judiciar, la anumite instituţii-cheie în domenii precum integritatea şi lupta împotriva corupţiei la toate nivelurile şi la prevenirea corupţiei. Reforma sistemului judiciar şi combaterea corupţiei sunt aspecte foarte importante, în primul rând, pentru cetăţeni. Odată atinse obiectivele în domeniu, ei îşi vor putea exercita pe deplin drepturile care le revin în calitate de cetăţeni europeni. Deşi Rapoartele MCV şi sondajele Eurobarometru au evidenţiat o tendinţă pozitivă privind încrederea românilor în sistemul judiciar, se constată nevoia imperioasă a creşterii: • transparenţei şi integrităţii sistemului judiciar în vederea îmbunătăţirii accesului şi a calităţii serviciilor furnizate la nivelul acestuia; • nivelului de acces la justiţie al cetăţenilor; • numărului şi calităţii servicii suport, inclusiv de asistenţă juridică avute la dispoziţie de către cetăţeni; • nivelului de informare, conştientizare şi educaţie juridică al cetăţenilor referitor la sistemul judiciar. Nevoia implementării prezentului proiect vine din necesitatea eliminării principalelor vulnerabilităţi în materia exercitării drepturilor cetăţenilor, precum şi din necesitatea cetăţenilor de a fi informaţí, educaţi şi conştienţi de principalele căi de atac avute la dispoziţia atunci când drepturile lor sunt încălcate. Transpunerile principiilor MCV se oglindesc şi în Planul de acţiune pentru implementarea strategiei pentru dezvoltarea sistemului judiciar 2015 – 2020, care prevede, printre altele, în cadrul Direcţiei de acţiune F, Garantarea accesului liber la justiţie, consolidarea sistemului de acordare a asistenţei juridice, îmbunătăţirea mijloacelor de comunicare externă a sistemului judiciar, activităţi de prevenire a infracţionalităţii, inclusiv a corupţiei, dezvoltarea de parteneriate cu ONG-urile şi implicarea societăţii civile în special în programele de informare şi educare a cetăţenilor. Având în vedere că serviciile publice de calitate şi accesibile reprezintă, atât un drept al cetăţenilor, cât şi o obligaţie şi responsabilitate a autorităţilor şi instituţiilor publice, prezentul proiect îşi propune ca rezultat un grad crescut de acces la justiţie al cetăţenilor, prin derularea de campanii de informare şi conştientizare cu privire la drepturilor cetăţeanului, creând-se astfel premisele ca cetăţenii să îşi exercita drepturile şi să le valorifica în raport cu justiţia, în vederea îmbunătăţirii accesului şi a calităţii serviciilor furnizate la nivelul sistemului judiciar. Caracterul inovator al proiectului constă în propunerea unor instrumente menite să ajute cetăţenii la cunoaşterea şi exercitarea propriilor drepturi în relaţia cu sistemul public, în general, şi, cu precădere, cel judiciar şi, de asemenea, la cunoaşterea de către cetăţeni a principalelor căi de atac, îmbinarea campaniei online cu cea media clasice şi cea teritorială având un caracter inovator prin îmbinarea metodelor.
Proiectul are ca obiectiv facilitarea accesului cetăţenilor din regiunile Sud-Muntenia, Sud-Est, Sud-Vest şi Centru la un sistem judiciar transparent, integru şi de calitate, prin intermediul unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor în privinţa drepturilor prevăzute în cadrul noilor coduri juridice.
Obiectivul general se realizează prin intermediul obiectivelor specifice, respectiv, realizarea unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor, privind drepturile legislative ale acestora utilizând reţelele de socializare, realizarea unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor, privind drepturile legislative ale acestora utilizând mijloacele media clasice (televiziune, radio, presă scrisă etc), realizarea, în regiunile Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Sud-Est, Centru, a unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor, privind drepturile legislative ale acestora prin prezenţa în teritoriu a unei echipe de experţi juridici, care vor facilita cetăţenilor şi, în special, elevilor şi studenţilor, accesul la legislaţie şi justiţie.
Rezultatele proiectului vor fi următoarele:
1. Grad crescut de acces la justiţie al cetăţenilor prin realizarea unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare utilizând reţelele de socializare şi internetul
2. Grad crescut de acces la justiţie al cetăţenilor prin realizarea unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare utilizând mijloacele media clasice (televiziune, radio, presă scrisă etc)
3. Grad crescut de acces la justiţie al cetăţenilor prin realizarea unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare teritorială prin prezenţa în teritoriu a unei echipe de experţi pe probleme juridice.
Grupul ţintă al proiectului va fi format din minimum 9.600 cetăţeni, inclusiv grupuri vulnerabile, elevi şi studenţi de la nivelul a patru regiuni de dezvoltare din categoria celor mai puţin dezvoltate ale României, respectiv: Sud-Muntenia, Sud-Vest, Sud-Est, Centru, astfel realizându-se premisele de îmbunătăţire a accesului cetăţenilor la legislaţie şi justiţie. Prin grupul ţintă selectat se creează premizele unei punţi de legătură între activităţile proiectului şi cetăţeni. Din Grupul ţintă eligibil, minimum 2.400 vor fi elevi şi studenţi. O atenţie deosebită va fi acordată femeilor, ca grup vulnerabil, şi/sau altor grupuri vulnerabile. Astfel, din totalul cetăţenilor, minimum 6.000 vor fi femei, ca parte a grupurilor vulnerabile şi/sau alte categorii vulnerabile, conform prevederilor Ghidului Solicitantului specific apelului de proiecte. Grupul ţintă va participa la o „Campanie teritorială de informare, educaţie juridică şi conştientizare”, creându-se premisele de îmbunătăţire a accesului cetăţenilor la legislaţie şi justiţie. Grupul ţintă va fi selectat indiferent de provenienţa din mediul rural, respectiv, urban. Persoanele aparţinând grupului ţintă eligibil sunt pe deplin relevante pentru atingerea obiectivelor specifice şi a rezultatelor aşteptate ale proiectului şi contribuie la rezolvarea problemelor pe care societatea românească încă le întâmpină printr-un acces dificil la informaţiile juridice menite să faciliteze accesul la un proces de justiţie integru, transparent şi eficient. Tuturor persoanelor selectate în grupul ţintă li se vor oferi informaţii şi materiale legate de prezentarea şi promovarea mesajelor referitoare la prevederile noilor coduri/drepturile cetăţenilor/ informaţiile privind instituţiile din sistemul judiciar/serviciile oferite de acestea/descrierea activităţilor, obiectivelor şi rezultatelor aşteptate ale proiectului/materialele de informare, comunicare şi publicitate/materiale conţinând implementarea principiilor orizontale realizate în cadrul proiectului. Experţii proiectului vor asigura diseminarea informaţiilor legate de proiect prin transmiterea materialelor de informare şi publicitate în format tipărit către un număr de minimum 9.600 cetăţeni, prin: seminarii şi/sau conferinţe şi/sau mese rotunde şi/sau întâlniri faţă în faţă şi/sau orice alte evenimente /ocazii /deplasări ale experţilor. Selecţia grupului ţintă se va realiza ţinând cont de principiile orizontale ale proiectului şi în special principiul egalităţii de şanse şi al nediscriminării. De asemenea, selecţia grupului ţintă se va face fără restricţii sau excluderi, indiferent de rasă, etnie, limbă, religie, convingeri, gen, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV etc.
Implementarea cu succes a proiectului are rolul de a facilita direct accesul la justiţie al cetăţenilor prin toate activităţile şi subactivităţile proiectului. Proiectul va creşte accesul la justiţie al cetăţenilor prin derularea de campanii de informare/ conştientizare/diseminare, atât online, cât şi prin mijloacele clasice media sau prin prezenţa în teritoriu a experţilor proiectului, toate acestea fiind în deplină concordanţă şi contribuind la realizarea obiectivului specific, a rezultatului aşteptat, a activităţilor previzionate şi a indicatorilor de program POCA. Proiectul este complementar misiunii instituţionale a Beneficiarului şi membrilor fondatori ai acestuia, contextului socio-economic, strategiilor naţionale şi comunitare în vigoare precum şi cadrului legal în vigoare. Faţă de iniţiativele existente, proiectul este complementar cu unele dintre activităţile finanţate în cadrul proiectelor anterioare, cu activităţile curente ale partenerilor de informare, elaborare şi diseminare materiale/documente, ghiduri/studii, strategii, de conştientizare, de formare şi educaţie. Relevant pentru proiect este faptul că aspectele juridice privind modificările noilor coduri vor fi prezentate în cadrul Campaniei de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor, proiectul fiind inovator tocmai prin îmbinarea mijloacelor clasice cu cele ultramoderne (internet, media clasice, prezenţă teritorială).
Comunicat de presă
Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie Ştiinţă şi Cultură” implementează, începând cu data de 19.02.2019, în calitate de Beneficiar, proiectul POCA/491/126354 cu titlul iNFOLex, în valoare de 2.478.251,00 lei, pe o perioadă de 24 de luni, în următoarele regiuni: Regiunea Centru – judeţele Braşov şi Sibiu, Regiunea Sud-Muntenia – judeţele Giurgiu şi Prahova, Regiunea Sud-Est – judeţul Constanţa, Regiunea Sud-Vest Oltenia – judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi şi Vâlcea.
Proiectul are ca obiectiv facilitarea accesului cetăţenilor din regiunile Sud-Muntenia, Sud-Est, Sud-Vest şi Centru la un sistem judiciar transparent, integru şi de calitate, prin intermediul unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor în privinţa drepturilor prevăzute în cadrul noilor coduri. Obiectivul general se realizează prin intermediul obiectivelor specifice, respectiv, realizarea unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor privind drepturile legislative ale acestora utilizând reţelele de socializare şi internetul, realizarea unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor privind drepturile legislative ale acestora utilizând mijloacele media clasice (televiziune, radio, presă scrisă etc), realizarea, în regiunile Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Sud-Est, Centru, a unei campanii de informare, educaţie juridică şi conştientizare a cetăţenilor privind drepturile legislative ale acestora, prin prezenţa în teritoriu a unei echipe de experţi juridici care vor facilita cetăţenilor şi, în special, elevilor şi studenţilor accesul la legislaţie şi justiţie.
Grupul ţintă al proiectului este constituit din 9600 de cetăţeni, inclusiv grupuri vulnerabile, dintre care 2400 de elevi şi studenţi şi 6000 de femei.
Proiectul îşi propune obţinerea următoarelor rezultate:
· Campanie de informare, educaţie juridică şi conştientizare utilizând reţelele de socializare şi internetul.
· Campanie de informare, educaţie juridică şi conştientizare utilizând mijloacele media clasice (televiziune, radio, presa scrisă etc).
· Campanie de informare, educaţie juridică şi conştientizare teritorială prin prezenţa în teritoriu a unei echipe de experţi juridici. (Expert media, prof. univ. dr. Florin FĂINIŞI)