S-a lansat proiectul cultural Studiul dansului popular din zona Ilfovului, organizat de către Consiliul Judeţean Ilfov prin Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Ilfov, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Ilfov, Asociaţia Coregrafilor Ansamblurilor Folclorice din România şi Asociaţia Doruleţul din Tulcea, ce se va desfăşura până în luna noiembrie 2019. Deschiderea festivă a avut loc la Liceul Teoretic Doamna Chiajna din comuna Chiajna. Prin acest proiect vor fi instruite 60 de cadre didactice în domeniul dansului popular, în vederea conservării, promovării şi transmiterii acestor elemente de patrimoniu către noua generaţie. Au fost prezenţi şi coregrafii Marin Barbu şi Ştefan Coman, care, după prezentarea proiectului, au şi început primele cursuri cu profesorii înscrişi în program. Coordonatorul proiectului Studiul dansului popular în judeţul Ilfov este inspectorul şcolar prof. de matematică Cornel-Constantin Gănescu.
Acest program, în care s-a dorit ca toate localităţile din judeţ să trimită cel puţin un profesor la cursuri, este structurat pe trei sesiuni (mai/iunie şi evaluarea din luna noiembrie 2019), având un total de 80 de ore practice „de joc”, la forma de învăţământ – zi (în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică), în sala de sport a Liceului Tehnologic Doamna Chiajna (din Roşu – Chiajna).
Cursurile au debutat cu elemente teoretice legate de poziţii de dans, poziţia corpului pe scenă faţă de public. Apoi mi-am propus să-i învăţ jocuri din Muntenia – o mocăncuţă, o horă pe bătaie, o horă minţită sau un pic de brâu, iar la final, după evaluare, cei mai buni primesc atestat de dansator sau coregraf stagiar, a declarat coregraful Marin Barbu.
Dansurile populare constituie un mijloc complex de educare a copiilor în spiritul dragostei faţă de comorile populare, de valorile artistice ale poporului. Profesorii au nevoie, uneori, de o privire din exterior pentru a conştientiza importanţa şi influenţa foarte mare pe care o au asupra tinerilor. Aceasta poate fi şi o motivaţie puternică pentru a se perfecţiona, pentru a evolua ei înşişi, pentru a se simţi importanţi prin ceea ce sunt şi nu doar prin activitatea de predare. Prin organizarea de formaţii şi ansambluri de dans popular, profesorii contribuie la întărirea stării de sănătate a copiilor, dezvoltarea fizică armo-nioasă a acestora, dezvoltarea capacităţilor psihomotorii şi educarea unor trăsături de comportament, cunoaşterea, păstrarea şi valorificarea folclorului coregrafic românesc. Proiectul are ca obiectiv formarea şi dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice în organizarea şi coordonarea ansamblurilor de dans popular cu elevii şi/sau a unui opţional în instituţiile de învăţământ preuniversitar, precum şi posibila realizare a cel puţin unei formaţii de dans popular în fiecare localitate/unitate şcolară din Ilfov. După ce coregrafii vor finaliza cele 80 de ore de predare, cadrele didactice ilfovene vor fi capabile să opereze cu elemente de limbaj coregrafic specific dansului popular; să configureze structuri coregrafice în funcţie de zonele folclorice; să contribuie la promovarea culturii tradiţionale; să dezvolte oportunităţi de carieră, prin asimilarea de noi cunoştinţe, dovedite prin atestatul de studii şi, să aibă capacitatea să organizeze la nivel de unitate şcolară/ localitate o formaţie de dansuri populare, se precizează în descrierea proiectului.
Numai prin implicarea directă a cadrelor didactice, care pot transmite mai departe generaţiilor viitoare comorile folclorului nostru, se pot oferi şanse reale perenităţii acestora şi existenţei lor şi pe viitor. (George V. Grigore)