Directorul Departamentului de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice,
prof. univ. dr. Roxana ŞTEFĂNESCU,
şi lector. univ. dr. Oriana NEGULESCU declară că:
Studentul-model este cel implicat în procesul educaţional, cel care participă cu întrebări şi răspunsuri în timpul cursurilor şi seminarelor şi studiază pentru dezvoltarea competenţelor specificate la fiecare disciplină
Vă rugăm să realizaţi o scurtă descriere a Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Braşov din cadrul Universităţii Spiru Haret (scurt istoric, numărul aproximativ al absolvenţilor până la acest moment şi principalele programe furnizate).
Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Braşov a luat fiinţă în anul 2015, prin fuzionarea Facultăţii de Management cu Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Administrative, ambele din Braşov. Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice organizează programe de Licenţă la specializările Drept şi Management, şi programe de Master: Cooperare internaţională în justiţie şi Managementul organizaţiei în context european. În cele ce urmează vom insista pe specializările din domeniul Ştiinţelor economice.
Astfel Facultatea organizează:
• studii universitare de licenţă la programul de studii Management, învăţământ cu frecvenţă (IF), cu durata de 3 ani (180 credite), acreditat prin HG nr. 693/2003 (publicat în Monitorul Oficial nr. 466/30.06.2003), reacreditat în 2010, 2013 şi 2019 cu calificativul ÎNCREDERE, şi
• studii universitare de master la programul de studii Managementul organizaţiei în context european, învăţământ cu frecvenţă (IF), cu durata de 2 ani (120 credite), acreditat prin Ordin de Ministru nr. 4630/2010 (Monitorul Oficial nr. 595/2010), confirmat prin Ordinul 5224/2011 (Monitorul Oficial 617bis/2011). În anul 2013 şi în anul 2022 a fost reacreditat întregul domeniu de master Management la nivel de universitate cu calificativul ÎNCREDERE.
Programul de studii Management cursuri cu frecvenţă (IF) este programul cu care şi-a început activitatea Facultatea de Management în anul universitar 1996-1997. Din anul universitar 2005-2006 cursurile desfăşurate în cadrul facultăţii au o durată de 3 ani la toate formele de învăţământ, încadrându-se astfel în recomandările Bologna şi prevederile Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare precum şi ale Hotărârii Guvernului României nr. 88/2005 privind organizarea studiilor universitare de licenţă (180 credite).
Până în prezent, numărul absolvenţilor este de ordinul zecilor de mii.
Care sunt cele mai importante modificări ale curriculei în ultimii 2-3 ani?
Modificările curriculei la programele de studiu din domeniul Management din ultimii 2-3 ani au fost realizate pentru a răspunde cerinţelor pieţei muncii, prin includerea în planurile de învăţământ a unor discipline actuale şi de interes, ca de exemplu: Managementul proiectelor europene, Managementul bazat pe cunoştinţe, Etică şi integritate academică.
La actualizarea curriculei s-a urmărit şi asigurarea compatibilităţii acesteia cu planurile şi programele de studii din celelalte state ale Uniunii Europene şi din alte state ale lumii, potrivit sistemului european de credite transferabile, precum şi adaptarea la planurile de învăţământ ale universităţilor prestigioase din Europa şi din lume din domeniu.
Cum aţi detalia cele mai importante provocări cu care se confruntă facultatea (ex.: atragerea cadrelor didactice, atitudinea/pregătirea studenţilor, cerinţele pieţei muncii, dotările/ finanţarea, colaborarea cu companiile/stagii de practică relevante etc.)?
În procesul atragerii de studenţi, facultatea se confruntă cu problema scăderii numerice a populaţiei şi, în special, a tineretului. Acest lucru este amplificat de faptul că majoritatea studenţilor sunt angajaţi şi, uneori, timpul nu le permite să se implice aşa cum şi-ar dori în activităţile educaţionale.
În ceea ce priveşte atragerea cadrelor didactice tinere, aceasta este dificilă din cauza cerinţei ca orice cadru didactic universitar, indiferent de gradul didactic, să fie absolvent de doctorat. Acest lucru este, în particular, dificil pentru tinerii care doresc să se angajeze şi să îşi înceapă cariera didactică ca asistenţi universitari.
Ce planuri de dezvoltare aveţi pentru următorii 3 ani?
Pentru următorii 3 ani facultatea îşi propune, în vederea dezvoltării:
• promovarea parteneriatelor cu mediul de afaceri şi dezvoltarea de relaţii interne şi internaţionale în folosul studenţilor, universităţii şi comunităţii locale; diversificarea acordurilor de parteneriat cu instituţii de profil în vederea efectuării de către studenţi a practicii de specialitate;
• creşterea veniturilor din surse atrase prin competiţie din contracte de cercetare;
• creşterea dotării cu tehnologie modernă şi a calităţii materialelor şi mijloacelor didactice pentru accesul direct şi facil al studentului la formatul electronic al cursului, bibliografie, tematica evaluărilor pe parcurs şi finale, rezultatele evaluărilor;
• stimularea participării la competiţii de proiecte pentru programe naţionale şi internaţionale susţinute financiar de organisme publice şi private, în mod independent sau în asociere cu parteneri cu experienţă;
• încheierea de contracte de cercetare cu societăţi comerciale care să răspundă necesităţilor mediului economico-social;
• facilitarea mobilităţii internaţionale a studenţilor şi a cadrelor didactice;
• atragerea, menţinerea şi promovarea resurselor umane cu calităţi profesionale deosebite;
• creşterea gradului de absorbţie a absolvenţilor pe piaţa muncii.
Cum aţi defini studentul-model pe care l-aţi dori în cadrul facultăţii?
Studentul-model este cel implicat în procesul educaţional, cel care participă cu întrebări şi răspunsuri în timpul cursurilor şi seminarelor şi studiază pentru dezvoltarea competenţelor specificate la fiecare disciplină.
Ce surse de informare online puneţi la dispoziţia studenţilor (în afara cărţilor din biblioteca facultăţii) pentru a suplimenta nevoia de informaţie relevantă?
Universitatea Spiru Haret dispune de o platformă performantă de e-learning – numită Blackboard – care permite desfăşurarea unei varietăţi de activităţi didactice şi de cercetare, platformă care se situează printre cele mai performante modalităţi de interacţiune cu studenţii comparativ cu cele ale altor universităţi din ţară.
• Pe platforma informatică a Universităţii, Blackboard, sunt postate materialele aferente cursurilor şi celorlalte activităţi didactice, de asemenea se regăsesc ultimele noutăţi în domeniul de studiu, întrucât toate cadrele didactice realizează cercetare anual în cadrul planului de cercetare ştiinţifică. Se furnizează, totodată, şi link-uri utile pentru completarea bibliografiei.
• În special pentru evaluările pe parcurs, dar şi pentru celelalte tipuri de evaluări, pe care le realizează studenţii sub forma unor eseuri sau proiecte, se furnizează link-uri pentru studierea bibliografiei pe teme propuse.
Cum reuşiţi să stimulaţi creativitatea, lucrul în echipă şi spiritul antreprenorial în rândul studenţilor facultăţii?
Modul de bază pentru stimularea creativităţii studenţilor este legat de implicarea acestora în participarea activă la aplicaţiile, proiectele şi eseurile propuse de cadrele didactice pentru fiecare disciplină.
În cadrul seminarelor, studenţii analizează şi soluţionează studii de caz pe echipe formate din 2-4 studenţi. Aceste studii de caz sunt configurate pe teme din economia reală.
Ce oportunităţi de învăţare aplicată (înainte de a deveni angajaţi sau antreprenori) le oferiţi în prezent studenţilor facultăţii?
Studenţii sunt confruntaţi la toate disciplinele cu subiecte din economia reală. Mai mult, în anul II, studenţii fac practică de specialitate în organizaţii, în felul acesta având legătură nemijlocită cu situaţii din lumea de afaceri reală.
În cadrul cursurilor li se prezintă modalitatea de a redacta un memorandum şi un raport managerial, activităţi în cadrul cărora vor analiza societăţi din diverse domenii economice.
În cadrul disciplinei Managementul IMM, în anul II, studenţii vor studia şi vor deprinde elementele de bază ale întocmirii unui Plan de afaceri şi vor dobândi cunoştinţe şi competenţe antreprenoriale.
Care consideraţi că sunt principalele avantaje competitive ale facultăţii dvs., care vă pot diferenţia în faţa potenţialilor studenţi?
Principalele avantaje competitive ale facultăţii noastre, apreciate de studenţi, sunt:
• Postarea pe platforma Blackboard a cursurilor, a tuturor materialelor de studiu şi a cerinţelor pentru evaluare la toate disciplinele din programul de studiu.
• Relaţia de parteneriat profesor-student;
• Consultaţii şi explicaţii personalizate;
• Profesori foarte bine instruiţi, cu experienţă şi dedicaţi procesului de educaţie superioară.
Care sunt principalele oportunităţi şi ameninţări ale sistemului de învăţământ superior din România?
Oportunităţi:
• Obligativitatea ca toate programele de studii (specializări) să fie acreditate pentru a putea funcţiona, ceea ce garantează un anumit nivel calitativ;
• Cadre didactice calificate care îşi ocupă posturile prin concurs;
• Studenţilor li se oferă anual mobilităţi la alte universităţi din Europa, prin programe Erasmus+;
• Interesul pentru participarea la programe şi proiecte internaţionale finanţate din surse europene sau alte surse.
Ameninţări:
• Reducerea numărului de studenţi, din cauza diminuării continue a populaţiei şi a migrării tinerilor;
• Legislaţie în permanentă schimbare;
• Reducerea numărului de cadre didactice din cauza migrării spre alte domenii de activitate cu performanţe financiare mai bune.
Ce ocupaţii pot îmbrăţişa absolvenţii programului de studii Management.
Prin conţinutul Planului de învăţământ şi ale Programelor analitice, programul de studii universitare de licenţă Management / economist (studii superioare) asigură absolvenţilor competenţe compatibile cu o serie de calificări prevăzute în Codificarea Ocupaţiilor din România (COR), precum: • Consilier/expert/inspector/referent/economist în management • Consilier/expert/inspector/referent/economist în comerţ şi marketing • consilier/expert/ inspector/referent/economist în gestiunea economică • Administrator financiar (patrimoniu) (studii superioare) • Secretar economic (studii superioare) • Referent de specialitate financiar-contabilitate • Expert contabil-verificator • Revizor contabil • Manager achiziţii • Manager aprovizionare • Manager relaţia cu furnizorii • Manager resurse umane • Manager financiar • Manager general.
Cum se face înscrierea şi admiterea la Programul de studii Management, Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Economice Braşov din cadrul Universităţii Spiru Haret?
Înscrierea şi admiterea se desfăşoară la sediul Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Braşov, strada Turnului, nr. 7.
Candidaţii la admitere pentru învăţământul de licenţă au putut utiliza şi Formularul de preînscriere – înscriere online aflat pe site-ul Universităţii.
Înscrierea se mai poate face până pe 30 septembrie 2022.
Sursa: https://managementpro.ro/oferta-educationala-2022-facultatea-de-stiinte-juridice-si-stiinte-economice-brasov/