a organizat, pe 26 noiembrie 2024, seminarul cu tema:
ROLUL E-FACTURA ÎN TRANSFORMAREA DIGITALĂ
Speaker: conf.univ.dr. Dragoş UNGUREANU, Consilier la Ministerul Finanţelor
În data de 26 noiembrie 2024, Facultatea de Ştiinţe Economice Bucureşti din cadrul Universităţii „Spiru Haret” a organizat un eveniment on-line de mare interes, cu tema „Rolul e-Factura în transformarea digitală”. Evenimentul s-a bucurat de un mare interes în rândul studenţilor, masteranzilor, dar şi a cadrelor didactice, care au aflat ultimele noutăţi în materie fiscală şi ultimele soluţii de natură digitală, cu privire la sistemul E-factura şi E-TVA.
Comunicarea a fost elaborată de un foarte bun specialist, conf.univ.dr. Dragoş Ungureanu, care a analizat implementarea E-Factura în sistemul fiscal din România, modul în care influenţează tranzacţiile financiare şi avantajele utilizării sistemului electronic la nivelul companiilor şi instituţiilor publice.
Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor şi taxelor, vizând în principal îmbunătăţirea şi consolidarea gradului de colectare a TVA şi prevenirea/combaterea evaziunii fiscale. Proiectul referitor la Spaţiul Privat Virtual (SPV) a fost demarat în anul 2014.
Domnul conf. univ.dr. Dragoş Ungureanu a explicat cum decizia de dezvoltare a proiectului de facturare electronică în România a fost luată după analizarea modului în care Italia a aplicat facturarea electronică generalizată atât pe relaţia „Business to Government” (B2G), cât şi pe relaţia „Business to Business” (B2B) şi presupune etape de proces care să permită comensurarea efectelor asupra mediului economic şi gestionarea eficientă a datelor recepţionate.
Ulterior, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 120/2021 s-a reglementat administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura în România, iar în prezent acest sistem funcţionează cu succes la nivel naţional. Toţi agenţii economici emit facturile în format E-factura, documente care sunt încărcate ulterior pe spaţiul privat virtual (SPV). În prezent, facturarea electronică este obligatorie atât pentru relaţia „Business to Government” (B2G), cât şi pe relaţia „Business to Business” (B2B), însă de la data de 1 ianuarie 2025, facturarea electronica se implementează şi pentru relaţia între companii şi consumatorii finali (B2C). În consecinţă, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura.
Recent, au fost adoptate noi măsuri pentru digitalizarea administraţiei fiscale, adică au fost aprobate procedurile pentru implementarea decontului precompletat e-TVA pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Astfel, noile reglementări fiscale au aprobat, atât modul de implementare a decontului precompletat RO e-TVA, cât şi modul de guvernanţă raportat la atribuţiile autorităţilor implicate în gestionarea acestuia. Totodată, în cadrul conferinţei a fost explicat modul de implementare a sistemului de facturare electronică şi pentru tranzacţiile între firme şi consumatorii finali (B2C), în mod opţional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 şi în mod obligatoriu începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Necesitatea implementării sistemului RO E-factura şi E-TVA
După cum a arătat domnul conf.univ.dr. Dragoş Ungureanu, importanţa sistemului naţional privind factura electronică RO E-Factura derivă din necesitatea combaterii ferme a fenomenului de fraudă fiscală şi a decalajului la TVA, printr-o nouă abordare a conformării în materie de TVA, ţinând cont de angajamentele asumate prin PNRR, respectiv:
• creşterea ponderii veniturilor colectate cu 2,5 puncte procentuale (p.p.) până la final de 2025 (faţă de valoarea de referinţă a indicatorului din 2019);
• reducerea decalajului la TVA cu 5 puncte procentuale (p.p.) până în 2026 (faţă de valoarea de referinţă a indicatorului din 2019).
Factura electronică este însoţită de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor care certifică faptul că nu mai sunt permise intervenţii asupra conţinutului acesteia.
În partea finală a conferinţei au fost exprimate o serie de concluzii concrete. Astfel, din punct de vedere macroeconomic, se va realiza o productivitate crescută (atât în sectorul public cât şi în sectorul privat) prin scăderea evaziunii fiscale, creştere economică, reducerea costurilor administraţiei publice şi a companiilor, şi încurajarea antreprenoriatului pentru dezvoltarea de sisteme informatice interoperabile.
Totodată, implementarea sistemelor RO E-factura şi E-TVA au un impact pozitiv asupra mediului prin reducerea semnificativă a consumului de hârtie şi a consumabilelor folosite la tipărirea acestora, cu efect pozitiv asupra mediului înconjurător.
Evenimentul s-a bucurat de succes la finalul acestui an calendaristic cu multe schimbări pe plan fiscal, în special în sensul digitalizării administraţiei fiscale din România. (Prof.univ.dr. Luminiţa IONESCU. Director al Departamentului de Ştiinţe Economice Bucureşti)