Tulburarea de spectru autist
– Intervenţie terapeutică,asistenţă socială şi conştientizare –
Invitate:
• Adriana Bălşanu, Manager Departament Terapie în Asociaţia Help Autism;
• Ana Marinescu, psiholog clinician autonom, psihoterapeut cognitiv-comportamental
Locul desfăşurării: meet.google.com/vrm-tpmp-zdk
În data de 30 martie 2024 a avut loc un nou eveniment din seria celor propuse prin proiectul ATELIER, desfăşurat de către Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii Spiru Haret, Bucureşti.
Dezbaterea cu tema „Tulburarea de spectru autist– Intervenţie terapeutică, asistenţă socială şi conştientizare” – şi-a propus să susţină nevoia studenţilor – viitorii specialişti – de a descoperi moduri de abordare a celei mai frecvente dintre tulburările copilăriei, autismul cu întregul său spectru.
Rata de apariţie a acestei tulburări creşte cu 10-17% pe an, băieţii fiind diagnosticaţi de trei până la patru ori mai des decât fetele; se estimează că un copil din 36 este diagnosticat cu autism. Persoanele cu autism au trăiri afective complexe şi capacitatea de a învăţa, această tulburare pervazivă de dezvoltare făcându-şi apariţia în primii doi ani de viaţă şi afectând trei arii de dezvoltare: comunicarea socială verbală şi nonverbală, relaţionarea socială incluzând dezvoltarea jocului, rezistenţa la schimbare rezultând în comportamente rigide şi repetitive.
În schimb, pot apărea abilităţi precum aceea de a gândi într-un mod vizual, de a se concentra într-o activitate plăcută sau a se orienta cu precizie în spaţiu, o dezvoltare neobişnuită în domenii artistice sau tehnice, precum matematica, ori chiar hiperlexia – abilitatea de a decoda limbajul scris de la o vârstă fragedă.
În această incursiune în mecanismele de formare a comportamentului au participat la dezbatere studenţi, cadre didactice ale Universităţii „Spiru Haret”, alţi oaspeţi reprezentând domenii diferite de specializare. (Bianca PELTEA)