• Workshop
Etapizarea, soluţie eficientă în citirea exemplului muzical
În data de 8 noiembrie 2023, la sediul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei Bucureşti din cadrul Universităţii „Spiru Haret”, a avut loc evenimentul interactiv tip workshop intitulat „Etapizarea, soluţie eficientă în citirea exemplului muzical”. Tema aleasă pentru tratare reflectă interesul pentru abordarea modernă a activităţii didactice, potrivit obiectivelor programului de studii de licenţă „Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar”.
Evenimentul tip atelier Etapizarea, soluţie eficientă în citirea exemplului muzical – organizat în format fizic – a fost adresat în special celor preocupaţi de perfecţionare în domeniul Ştiinţelor Educaţiei prin abordarea unor metode moderne şi eficiente de lucru în etapa învăţământului primar (studenţi de la programul licenţă P.I.P.P. şi cadre didactice). Prezentarea aplicativă interactivă află utilitate şi la persoanele care activează în diferite alte domenii, dar care sunt interesate de descifrarea autodidactă şi utilizarea limbajului muzical.
Cântul şi dansul sunt activităţi specifice vârstei preşcolare şi primare. În această etapă copiii se bucură de jocuri care implică mişcarea şi muzica, independent de ocazia, cadrul şi contextul respectiv (familial sau instituţionalizat). Metodicieni reprezentativi pentru şcoala activă, precum Maria Montesori, au susţinut eficienţa formării şi dezvoltării abilităţilor artistice prin apelul la componenta senzorială. Deşi copiii răspund cu entuziasm tuturor provocărilor specifice domeniului „Artă şi tehnologie”, în special solicitărilor disciplinei „Muzică şi mişcare”, odată ajunşi în etapa însuşirii limbajului muzical, respectiv, a notaţiei, apelul la senzorial nu mai este suficient. În această perioadă există riscul ca unii dintre subiecţi să piardă din motivaţie şi să se îndepărteze de practica muzicală, unde programa impune însuşirea rapidă a terminologiei specifice şi a simbolurilor muzicale. Doar condiţionat de asimilarea tuturor acestor elemente de limbaj, cadrul didactic va putea dirija învăţarea în scopul dobândirii competenţelor de intonare corectă şi expresivă.
Spre deosebire de însuşirea limbajului literar, unde alfabetizarea implică prezentarea sunetului (pronunţiei) şi literei respective (simbolului grafic), în deprinderea limbajului muzical se solicită subiectului înţelegerea şi asimilarea datelor legate de sunet (intonaţie), notă (reprezentare grafică) şi totodată termen (denumirea, accepţiunea simbolului). Totodată, realizarea aplicaţiilor de scris-citit muzical, adică a solfegierii propriu-zise, se desfăşoară pe trei coordonate: melodică, ritmică şi dinamică, potrivit programei şcolare, dar şi a firescului cântării (sunetul muzical fiind definit de patru coordonate).
În aceste condiţii, descifrarea exemplelor muzicale din manuale şi din repertoriu, constituie uneori o provocare chiar pentru cadrele didactice. Practic, citirea limbajului muzical implică gândirea simultană (analiza şi identificarea simbolurilor) pe minimum trei paliere de lucru. După procesarea informaţiei analitice complexe este necesară realizarea rapidă a comenzii de emitere vocală corectă a sunetului (pe traseul de procesare din cortex către coarda vocală). Întrucât viteza de cântare reflectă caracterul piesei, cu interpretarea vocală se vor asocia tactarea măsurii şi a timpului, aşadar distributivitatea mişcării, deci, în final, interpretarea fidelă a exemplului (nu neapărat şi expresivă) va implica o activitatea cognitivă intensă şi complexă.
Pentru a veni în sprijinul studenţilor de la programul P.I.P.P., a cadrelor didactice din învăţământul primar (active sau în devenire), dar şi – în general – pentru persoanele ce se formează autodidact fiind interesate de deprinderea „tainelor” alfabetizării muzicale, am propus şi demonstrat o metodă de lucru prin etapizarea firească a operaţiilor specifice, astfel încât, priceperile şi deprinderile să se dobândească gradat, pornind de la câte o coordonată a sunetului, urmată de realizarea simultană a câte două sau mai multe operaţii, pentru a se ajunge în final la actul complex de îmbinare a tuturor activităţilor, demers realizat corect şi conştientizat.
Evenimentul s-a bucurat de succes în rândul participanţilor şi sperăm ca propunerile prezentate să dobândească o largă aplicabilitate. (Conf. univ. dr. Crinuţa POPESCU)
• Practică
Săptămâna trecută, 6-10 noiembrie, studente ale Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei Bucureşti, Universitatea Spiru Haret, specializarea Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, anii I şi II, au desfăşurat practica de specialitate la Grădiniţa Prietenii Mei, conform protocolului de colaborare dintre cele două instituţii de învăţământ. La grupa mijlocie şi la grupa mare, studentele au susţinut activităţi interesante.
Copiilor le-a plăcut şi a fost o experienţă frumoasă şi pentru viitoarele cadre didactice!