Opinia Națională

Săptămânal de opinie, informație și idei de larg interes național

  • Home
     
  • Publicații
     
  • Editorial
     
  • Universitaria
     
  • Despre noi
     
  • Contact
     
Back to top

Prima pagină > Universitaria > Facultatea de Inginerie şi Informatică

Facultatea de Inginerie şi Informatică

icon-calendarData: 17 iunie 2025

WORKSHOPUL CARE TRANSFORMĂ CODUL ÎN CUNOAŞTERE

Ediţia a III-a, 22 mai 2025 – METODE COMPUTAŢIONALE ÎN ŞTIINŢELE NATURII

Sub deviza: „Science Illuminates Our World – Fueling Discovery, Shaping the Future”

După succesul ediţiilor precedente, Universitatea Spiru Haret, prin Facultatea de Inginerie şi Informatică, a organizat cea de-a treia ediţie a workshopului „Metode Computaţionale în Ştiinţele Naturii”, reafirmând angajamentul său pentru inovaţie educaţională şi cercetare interdisciplinară. Acest eveniment transformă din nou sala de curs într-un spaţiu colaborativ de cercetare şi creaţie ştiinţifică, în care studenţii, cadrele didactice şi experţi din industrie converg pentru a modela lumea prin calcule, algoritmi şi simulări. „Computaţionalul” devine instrument de explorare, iar codul – o cheie spre înţelegerea profundă a realităţii naturale şi tehnologice.

Continuitate şi Viziune

Workshopul continuă linia tematică lansată în ediţiile anterioare, unde fenomene precum mişcarea sateliţilor, simularea răspândirii virusurilor, comportamentul plasmei, sau dinamica rachetelor au fost investigate cu rigurozitate ştiinţifică şi entuziasm academic. Ediţia a III-a a promis să ridice şi mai mult standardul, reunind o serie impresionantă de invitaţi:

• Cercetători din institute de vârf precum INFLPR sau ITC;

• Specialişti din mediul academic, de la universităţi partenere;

• Reprezentanţi ai industriei de tehnologie avansată, precum HARMAN INTERNATIONAL.

Obiectivele Ediţiei a III-a:

• Consolidarea abilităţilor computaţionale aplicate în ştiinţele naturale;

• Promovarea cercetării interdisciplinare şi a gândirii critice;

• Crearea unui cadru de colaborare între universitate şi industrie;

• Valorificarea potenţialului studenţesc prin proiecte ştiinţifice cu impact global.

TINERII CERCETĂTORI ÎNTRĂ ÎN SCENĂ

Participarea studenţilor de Anul I a fost un act de curaj intelectual şi un angajament faţă de procesul de învăţare activă. Prezentarea celor peste 50 de proiecte realizate de aceştia reflectă nu doar asimilarea temeinică a noţiunilor de fizică, matematică şi informatică, ci şi capacitatea de a le transpune în modele computaţionale aplicate. Proiectele acoperă o gamă largă de domenii: modelare fizică, termodinamică şi gaze, biologie computaţională, simulare urbană şi reţele sociale etc.

IMPACT EDUCAŢIONAL, COMPUTAŢIONAL ŞI ŞTIINŢIFIC

• Educaţional – Pentru studenţii din anul I, acest workshop reprezintă o rampă de lansare academică. Prin cercetare aplicată şi gândire critică, ei devin nu doar receptori de informaţie, ci creatori de cunoaştere. Proiectele le oferă ocazia să aprofundeze concepte fundamentale într-un mod exploratoriu, ancorat în realitate.

• Computaţional – Toate proiectele sunt implementate folosind Python (sau C++) şi metode numerice. Studenţii se familiarizează cu noţiuni esenţiale de programare, structuri algoritmice, vizualizare grafică şi validare experimentală a modelelor. Aceste competenţe sunt indispensabile în cercetarea ştiinţifică şi industria de profil.

• Ştiinţific – Proiectele dezvoltate sunt mini-laboratoare virtuale, în care conceptele teoretice sunt testate, simulate şi analizate. Fie că este vorba de o ecuaţie diferenţială, de o simulare a unui sistem fizic sau de procesarea unui set de date, studenţii fac paşi siguri înspre gândirea ştiinţifică aplicată.

UN SPAŢIU DE ÎNTÂLNIRE ÎNTRE ŞTIINŢĂ ŞI VIITOR

Sub deviza „Science Illuminates Our World – Fueling Discovery, Shaping the Future”, workshopul devine mai mult decât o manifestare educaţională, devine un manifest pentru ştiinţă, cunoaştere şi inovaţie. Participanţii au avut ocazia să dezbată, să experimenteze, să codeze şi să înveţe, într-un mediu dinamic, unde ideile sunt încurajate, iar soluţiile ştiinţifice sunt validate prin simulare.

Lect. univ. dr. Valentina MĂRĂSCU
Conf. univ. dr. Marius Iulian MIHĂILESCU
Lect. univ. dr. Ştefania Loredana NIŢĂ
Facultatea de Inginerie şi Informatică, Universitatea „Spiru Haret”

Ediţia a IV-a, 23 mai 2025 – METODE COMPUTAŢIONALE ÎN ŞTIINŢELE NATURII

Sub deviza: „Through Science, We Navigate the Stars – Exploring the Unknown, Empowering the Future”

Într-un peisaj educaţional în care interdisciplinaritatea, digitalizarea şi ştiinţa aplicată devin esenţiale, Facultatea de Inginerie şi Informatică din cadrul Universităţii „Spiru Haret” a organizat Ediţia a IV-a a Workshopului „Metode Computaţionale în Ştiinţele Naturii” – un eveniment care îmbină rigoarea academică cu experimentul computaţional şi spiritul inovator al noii generaţii. Evenimentul a reunit experţi din cercetare şi industrie, profesori universitari şi, mai ales, studenţi din Anul III, care în această ediţie au devenit vectorii principali ai prezentărilor ştiinţifice.

PROIECTE DE ANUL III – ŞTIINŢA DEVINE COMPLEXĂ ŞI APLICATĂ

Spre deosebire de ediţiile anterioare, unde accentul a fost pus pe introducerea în modelarea fizico-matematică şi pe primele aplicaţii algoritmice, Ediţia a IV-a a ridicat miza. Studenţii de anul III, aflaţi în etapa de maturizare academică, au adus în faţa publicului proiecte de cercetare computaţională avansată, multe dintre ele apropiindu-se de nivelul lucrărilor ştiinţifice universitare. Temele abordate reflectă o înţelegere profundă a sistemelor fizice, biologice, atmosferice şi cibernetice, dar şi o adaptare creativă a limbajelor de programare moderne (ex. Python, MATLAB, C++) în scopuri de simulare, optimizare şi vizualizare.

IMPORTANŢA PARTICIPĂRII STUDENŢILOR DE ANUL III

Ştiinţific – consolidarea gândirii analitice şi a rigorii experimentale

Proiectele realizate demonstrează capacitatea de a concepe modele ştiinţifice valide, bazate pe ecuaţii diferenţiale, metode numerice şi analize comparative. Exemple de teme precum: modelarea reacţiilor plasmatice în câmpuri magnetice, simularea comportamentului termodinamic în sisteme închise, analiza numerică a comportamentului fluidelor în conducte sau modelarea ecuaţiilor Navier-Stokes în regim turbulent confirmă un nivel avansat de cercetare şi sinteză.

Educaţional – învăţare prin cercetare şi autonomie intelectuală

Participarea studenţilor în rol de prezentatori ştiinţifici dezvoltă competenţe esenţiale pentru formarea profesională: gândire critică, comunicare tehnică, autonomie în cercetare şi colaborare interdisciplinară. Proiectele sunt realizate pe parcursul semestrului, sub îndrumarea profesorilor coordonatori, dar cu o marjă mare de creativitate, iniţiativă şi asumare.

Computaţional – integrarea avansată a algoritmilor şi simulărilor numerice

Majoritatea proiectelor utilizează biblioteci specializate pentru ştiinţa calculului (NumPy, SciPy, Matplotlib, PyTorch, TensorFlow) şi instrumente de vizualizare 3D sau de prelucrare a datelor. Sunt prezente optimizări de cod, comparări între metode numerice (Euler vs. Runge-Kutta) şi evaluări ale erorilor în soluţii simulate – indicatori clari ai profesionalizării în domeniul calculului ştiinţific.

UN MANIFEST PENTRU ŞTIINŢA DIGITALĂ

Deviza ediţiei – „Through Science, We Navigate the Stars – Exploring the Unknown, Empowering the Future” – nu este una aleasă întâmplător. Workshopul devine un vehicul pentru explorarea necunoscutului, un spaţiu unde algoritmul se transformă în hartă, codul devine pod între discipline, iar simularea se transformă în predicţie ştiinţifică. Acest eveniment confirmă că educaţia universitară trebuie să migreze de la reproducerea pasivă a informaţiei la construcţia activă a cunoaşterii – prin modelare, testare, cercetare şi reflecţie critică.

PERSPECTIVE ŞI OPORTUNITĂŢI

Workshopul MCSN nu este doar o platformă academică, ci şi o poartă către colaborări naţionale şi internaţionale, către stagii de cercetare şi parteneriate industriale. Invitaţii de marcă din institute precum INFLPR, ITC, HARMAN sau DAPYX SOLUTION oferă studenţilor o perspectivă directă asupra aplicabilităţii ştiinţei computaţionale în domenii cheie: energie, spaţiu, securitate cibernetică, robotică, mediu, etc.

Ediţia a IV-a a Workshopului MCSN confirmă direcţia strategică a învăţământului ingineresc contemporan: interdisciplinaritate, modelare computaţională şi integrare cu realitatea ştiinţifică globală. Studenţii din anul III nu doar că şi-au demonstrat competenţele, dar au oferit şi o viziune despre viitorul ştiinţei în era digitală.

Lect. univ. dr. Valentina MĂRĂSCU
Conf. univ. dr. Marius Iulian MIHĂILESCU
Lect. univ. dr. Ştefania Loredana NIŢĂ
Facultatea de Inginerie şi Informatică, Universitatea „Spiru Haret”

Online

  • Bucuresti, dragostea mea (10)
  • Ce citim (63)
  • Centenar (30)
  • Cetăţean european (93)
  • Chipuri ale succesului (7)
  • Civilizaţia străzii (21)
  • Cultura la zi (136)
  • Destine (3)
  • Editorial (322)
  • Educaţie financiară (28)
  • Estetica străzii (30)
  • Ferestrele Istoriei (46)
  • Ferestrele trecutului (25)
  • Implicaţi (313)
  • Interviu (24)
  • Invitaţie la drumeţie (8)
  • Invitaţii în lumea artelor plastice (262)
  • Istorie abandonata (14)
  • Istorie recuperată (20)
  • Locuri (11)
  • Mari români (15)
  • Memorator (1)
  • Pasiuni (2)
  • Popasuri culturale (73)
  • Povești adevărate (2)
  • Preuniversitaria (261)
  • Puncte de vedere (28)
  • Romania de top (16)
  • Romania Spectaculoasa (42)
  • Studenție (2)
  • Tradiții (18)
  • Unde ne sunt absolvenţii (12)
  • Universitaria (961)
  • Vacanţă deşteaptă (11)
  • Valori româneşti (116)
  • Vitralii (298)
  • Vorbe altfel (4)

Numărul 808

Copyright Opinia Națională 2012