Implicarea părinților în procesul educațional este foarte importantă și atitudinea acestora cu privire la rezultatelor școlare obținute de copii influențează motivația de învățare a acestora. Din punct de vedere juridic, părinții sunt responsabili pentru educația copiilor, o mare parte a procesului educațional având loc în afara școlii. În zilele noastre, lipsa de timp și plecarea părinților în străinătate reprezintă unele dintre principalele motive ale lipsei implicării active și continue a părinților în educația propriilor copii.
Cadrele didactice influențează prin activitățile organizate parcursul educațional al elevilor și au dificultăți în lucrul cu copiii mai ales atunci când părinții acestora sunt plecați în străinătate și copilul este lăsat în grija unui aparținător. Printre reproșurile adresate părinților referitoare la neimplicarea acestora în actul educațional amintim: neurmărirea progresului școlar al copilului, neimplicarea în activitățile școlare datorată neacordării de importanță procesului educațional, colaborarea defectuoasă cu cadrele didactice, comentariile negative la adresa școlii și a cadrelor didactice, care se realizează în prezența copiilor, lipsa asumării rolului în educația copilului [1]. Lipsa unuia sau a ambilor părinți face dificilă sarcina cadrelor didactice de a asigura condiții optime desfășurării actului educațional, fiind necesară implicarea întregii comunități pentru incluziunea copiilor.
Proiectul InfoAcces are drept scop facilitarea accesului preşcolarilor şi elevilor din judeţul Vaslui la o societate bazată pe un sistem educaţional inovator şi de calitate; se adresează, pe parcursul a treizeci si trei de luni, unui grup țintă format din 270 de copii care au părinți plecați la lucru în străinătate. Prin activitatea de dezvoltare socio-comunitară, proiectul își propune să faciliteze dialogul școală-familie-comunitate prin crearea unei rețele parteneriale. Astfel, în cadrul proiectului s-au organizat lunar sesiuni de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate cu scopul identificării nevoilor acestora și realizării de parteneriate la nivel județean care să ofere suport elevilor aflați în situație de risc de abandon școlar și cadrelor didactice care lucrează cu acestea.
În luna septembrie, evenimentele InfoAcces desfășurate pentru dezvoltarea rețelei parteneriale au avut loc, atât în mediul rural, cu participarea Școlii Gimnaziale nr.1, Stănilești din județul Vaslui, cât și în mediul urban, la Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu din Vaslui.
Prezența, marți 21 septembrie 2021, alături de comunitatea din Stănilești fost prilej de analiză a situației copiilor cu părinți plecați la lucru în străinătate într-o școală în care există peste 100 de astfel de copii. Numărul părinților care aleg să plece peste hotare este în continuă creștere în cadrul comunității, de aceea colaborarea cu autoritățile este esențială pentru ajutorarea copiilor, atât în ceea ce privește parcursul educațional, cât și în ceea ce privește sprijinul moral al acestora. Printre nevoile recurente identificate în cadrul evenimentului sunt sprijinul psihologului și al consilierului școlar, precum și al comunității – părinții celorlalți copiii, autorități, organizații, cabinete medicale și centre de consiliere, preoți etc.
Una dintre problemele identificate a fost personalul redus al Serviciului de Asistență Socială care nu poate interveni în toate cazurile unde ar fi nevoie de ajutor. Intervenția serviciilor de asistență socială se realizează la un număr redus de copii, deoarece doar puțini părinți finalizează procesul de delegare a autorității părintești atunci când părăsesc țara. Acest lucru se întâmplă din cauza necunoașterii legislației și a obligațiilor ce le revin la plecarea din țară, precum și reticența acestora de a implica autoritățile.
Proiectul InfoAcces vine cu propuneri și soluții în comunitate, multe dintre ele recomandate de Organizația Salvați Copiii încă din 2007 [2]: campanii de conștientizare, cursuri de educație parentală pentru aparținători și, prin activitatea de dezvoltare socio-comunitară, implicarea în mai mare măsură a ONG-urilor în furnizarea de servicii concrete destinate acestei categorii de copii, precum și realizarea de parteneriate cu instituții care organizează cursuri pentru copii astfel încât aceștia să își peteacă timpul liber într-un mod constructiv. În măsura posibilităților existente la nivelul comunităților învecinate, se vizează realizarea de parteneriate care să permită utilizarea de resurse comune. Astfel, în cazul în care numărul de copii cu părinți plecați la lucru în străinătate va crește, comunitatea Stănilești va putea beneficia de ajutorul consilierilor din vecinătate pentru ajutorarea și monitorizarea copiilor în ceea ce privește problemele de comportament, comunicare, absenteism etc.
Directorul școlii a precizat, în timpul prezentării dedicate proiectelor educaționale derulate în instituția de învățământ, că în mediul rural implicarea cadrelor didactice este esențială în formarea deprinderilor sociale și pentru suportul emoțional acordat acestor copii. Un rol important în formarea comportamentelor dezirabile îl are și familia extinsă, deoarece copiii care nu locuiesc cu părinții sunt supuși în mai mare măsură influenței mediului și a anturajului.
În cadrul școlii, cadrele didactice sunt implicate în activități de voluntariat și sunt dornice de a participa la diferite proiecte care implică copiii în activități extracuriculare, fapt dovedit de numeroasele întrebări referitoare la proiect care au fost puse în timpul întâlnirii. În cadrul dezbaterii de la finalul evenimentului au fost identificați parteneri care, atrași în rețeaua InfoAcces, pot contribui la îmbunătățirea situației copiilor ai căror părinți sunt plecați la lucru în străinătate.
Cel de-al doilea eveniment realizat în cadrul proiectului InfoAcces în luna septembrie s-a desfășurat online, în mediul urban, cu participarea cadrelor didactice din Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu din orașul Vaslui.
Sesiunea de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate a debutat cu prezentarea proiectului și a tuturor beneficiilor pe care acesta le oferă copiilor. De asemenea, în cadrul evenimentului s-a prezentat, la fel ca în cazul tuturor evenimentelor organizate, site-ul http://infoacces.snsh.ro unde apar informații despre bunele practici culese până acum în școlile partenere și un catalog de oportunități pe care comunitatea le poate folosi pentru atragerea de finanțări necesare activităților cu copiii din grupul țintă sau utile organizațiilor din comunitate care, la rândul lor, pot sprijini ulterior copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Analiza situației copiilor cu părinți plecați la lucru în străinătate a scos la iveală un număr de 36 astfel de elevi din cadrul instituției de învățământ, majoritatea având un părinte plecat, în 80% dintre cazuri acesta fiind tatăl. Referitor la durata plecării, sunt copii care locuiesc fără cel puțin unul din părinți de peste un an, dar sunt și cazuri în care părinții au plecat recent sau pleacă ocazional în funcție de oportunitățile de muncă găsite. Aceste plecări duc la nerecunoașterea, în timp, a autorității parentale și la nevoi de lucru cu copiii pe partea emoțională, atât pentru exprimarea emoțiilor, cît și pentru învățarea de tehnici de autocontol. Una dintre bunele practici în ceea ce privește lucrul cu copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate o reprezintă existența unui cabinet de consiliere psihopedagogică și a unui psiholog care monitorizează evoluția acestora din punct de vedere emoțional și educațional, alături de cadrele didactice. În cadrul evenimentului expertul pentru dezvoltare parteneriate a prezentat cadrelor didactice metoda Ruler de gestionare a emoțiilor ca metodă alternativă de lucru cu copiii.
Școala are preocupări în ceea ce privește integrarea copiilor cu părinți plecați în străinătate încă din 2011, când a avut loc proiectul Clubul Micilor Artizani în cadrul proiectului Parteneriat pentru educaţie! Granturi pentru şcoli în dificultate! finanţat de Fundaţia Soros România, prin programul Fondul de Urgenţă. Succesul acestuia a determinat managementul școlar să organizeze diverse activități extracuriculare care să îi ajute pe copii să își descopere talentele și să se dezvolte în direcția dorită. Aceste bune practici vor fi analizate în cadrul proiectului și diseminate alături de prezența în cadrul unității de învățămînt a unui program Școala modernă, un program after-school, cu posibilitatea asigurării mesei și a efectuării temelor sub supraveghere.
Sesiunea de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate a fost considerată de real folos, fiind apreciate prezentarea proiectului și informațiile pe care invitații le-au obținut ca urmare a dezbaterii. Evenimentul a fost descris ca „util si necesar” , mai jos fiind prezentate aspectele apreciate în urma participării la eveniment.
În luna octombrie, evenimentele InfoAcces vor continua în școlile din județul Vaslui prin sesiuni de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județ cu părinți plecați în străinătate cu scopul identificării de parteneri pentru constituirea rețelei parteneriale InfoAcces. Exemplele pozitive în lucrul cu copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate identificate în cadrul evenimentelor vor fi disemintare pe site-ul proiectului în secțiunea dedicată Bune practici. Lunar se vor publica la adresa https://infoacces.snsh.ro /retea-parteneriala/surse-de-finantare oportunități de finanțare care pot fi folosite de comunitatea județului Vaslui în atragerea de fonduri.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației si Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naționale, acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot.nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vietii; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului http://infoacces.snsh.ro/.
*Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
1. Ghid de lucru cu părinții, Metode de lucru pentru activitățile parentale în cadrul proiectului zefiR. Împreună pentru puterea de acțiune, Programul de cooperare elvețiano-român, București, 2016 . p. 8
2. Impactul migrației părinților asupra copiilor rămași acasă, Salvați copiii România, București, 2007, p.4
Irina Elena ANDRONIE, expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces