Sistemele de educaţie şi formare trebuie să ţină pasul cu noile cerinţe dinamice existente pe piaţa muncii datorită tehnologiilor disruptive şi a schimbărilor demografice care impactează natura evolutivă a muncii. Este necesară astfel o corelare a competenţelor acumulate de copii prin frecventarea instituţiilor de învăţământ cu forţa de muncă necesară astfel încât să se realizeze o adaptare rapidă la noile cerinţe de muncă din societate. Din punct de vedere al individului, este nevoie de orientare în ceea ce priveşte alegerea şcolii şi ulterior a profesiei astfel încât să se asigure condiţii prielnice dezvoltării personalităţii şi practicarea unei profesii care să ofere satisfacţii în muncă. Din punct de vedere social este important ca orientarea să răspundă unor obiective economice pentru ca valorificarea potenţialului uman să asigure creşterea productivităţii muncii. Orientarea şcolară şi profesională nu mai este doar un proces de psihodiagnostic şi de îndrumare profesională, ci este o acţiune cu scop educativ care realizează pregătirea pentru alegerea profesiei.
În sens larg, orientarea constă în crearea unui mediu în care copilul poate dovedi că ştie să aprecieze o situaţie, să o analizeze, să o integreze conştient şi argumentat într-un context dat. Procesul de orientare cuprinde orientarea şcolara şi orientarea profesională – ce au ca finalitate integrarea şcolară şi ulterior cea socio-profesională a individului. Din punct de vedere al metodologiei, aceasta cuprinde un subsistem al activităţii de asistenţă psihopedagogică a cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor, care se realizează la nivelul sistemului de învăţământ. Copiii care au părinţi plecaţi la muncă în străinătate beneficiază mai puţin de consiliere din partea părinţilor, astfel că profesorii se află de multe ori în situaţia de a suplini acest aspect. Îndrumarea pentru alegerea unei anumite şcoli corespunzătoare înclinaţiilor, aptitudinilor şi aspiraţiilor proprii este importantă pentru dezvoltarea personalităţii, desfăşurarea unei anumite profesii şi pentru integrarea socială a copiilor.
Proiectul InfoAcces implementat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vaslui şi de Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură” oferă copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate servicii de orientare profesională şi socială alături de suport educaţional Matematică-Informatică şi accesul la o reţea partenerială cu rol consultativ care sprijină copiii atunci când este identificată o nevoie. În cadrul proiectului se organizează lunar sesiuni de conştientizare, informare şi analiză a situaţiei copiilor din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi în străinătate, în vederea dezvoltării reţelei parteneriale de sprijin. Rolul reţelei parteneriale este asigurarea unui climat local benefic, stringent necesar dezvoltării armonioase a preşcolarilor, elevilor şi a familiilor din care aceştia fac parte. În grupul ţintă al proiectului vor fi incluşi, până în anul 2023, 270 de preşcolari şi elevi din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, care vor desfăşura activităţi în proiect pe o perioadă de 10 luni.
Luni, 14 martie 2022, începând cu ora 13.00, a avut loc o Sesiune de conştientizare, informare şi analiză a situaţiei copiilor din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi în străinătate, în vederea dezvoltării reţelei parteneriale de sprijin. La eveniment au participat 23 de persoane, experţi în proiect şi cadre didactice din Liceul Tehnologic Ion Mincu Vaslui care au dezbătut situaţia copiilor din comunitate care nu au alături unul sau ambii părinţi deoarece sunt plecaţi în străinătate.
Analiza a scos la iveală un număr de 115 copii cu părinţi plecaţi în străinătate, 14 dintre aceştia provenind din familii monoparentale. Repartiţia acestora este următoarea:
• 103 copii cu un singur părinte plecat în străinătate; dintre aceştia, 14 provin din familii monoparentale;
• 12 copii au ambii părinţi plecaţi în străinătate, se află în grija bunicilor sau rudelor majore.
Împărţirea acestora pe clase de studiu este următoarea:
Ca urmare a prezentării realizate de directorul unităţii de învăţământ şi a dezbaterii din cadrul evenimentului s-au desprins următoarele concluzii în ceea ce priveşte comportamentul şi starea emoţională a acestei categorii de copii: • suferă de dorul părinţilor, se simt deseori neînţeleşi de persoana în grija cărora se află; • au o stimă de sine scăzută, mai ales când nu vorbesc zilnic cu părinţii plecaţi, deoarece sentimentul propriei valori nu este confirmat şi întărit de părinte; • au o predispoziţie de a se îndrăgosti şi de a suferi foarte mult, dacă relaţia eşuează sau nu se ridică la nivelul aşteptărilor lor – în special, fetele; • caută atenţia părinţilor la prieteni/ prietene, iubit/ iubită, profesor şi dacă nu o găsesc suferă foarte mult; • există tendinţa de a absenta de la şcoală, dacă nu există control şi disciplină impusă de familia rămasă acasă; • există tendinţa ca randamentul şcolar să scadă din momentul plecării părintelui de acasă.
Elevii liceului au nevoie de consiliere constantă, deoarece suportul de care beneficiază acasă este redus, există situaţii când dirigintele pledează mai mult decât părintele pentru continuarea studiilor, există şi părinţi care sunt interesaţi de educaţia copiilor, dar nu ştiu direcţia în care să îi orienteze pe aceştia.
Prezentarea proiectului InfoAcces a fost motiv de bucurie, cadrele didactice fiind interesate de modalităţile prin care elevii liceului pot participa activ în cadrul proiectului ca grup ţintă al acestuia. De asemenea, a fost arătat interes sporit şi în ceea ce priveşte lista de oportunităţi care pot fi accesate pentru proiectele din şcoală. Condusă de motto-ul Creştem meseriaşi, educăm oameni!, echipa de management al Liceului Tehnologic Ion Mincu Vaslui doreşte implicarea în reţeaua partenerială InfoAcces deoarece nu au colaborări pe termen lung cu organizaţii locale.
La finalul evenimentului participanţii au fost invitaţi să completeze un Chestionar de măsurare a gradului de satisfacţie a participanţilor la evenimentele InfoAcces prin care au oferit feedback. Toţi respondenţii au declarant că au apreciat informaţiile noi obţinute, evenimentul fiind cotat ca plăcut, de ajutor, pozitiv, stimulativ, interesant, în care s-a ascultat cu plăcere, s-au schimbat opinii şi au rezultat lucruri noi învăţate.
Marţi, 15 martie 2022, a avut loc, tot în oraşul Vaslui, a doua sesiune din această lună, dedicată conştientizării, informării şi analizei situaţiei copiilor din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi în străinătate, în vederea dezvoltării reţelei parteneriale de sprijin. Oaspeţii virtuali ai proiectului au fost cadrele didactice din Şcoala Gimnazială Alexandru Ioan Cuza Vaslui, cea mai veche şcoală dintre şcolile vechi ale Vasluiului care funcţionează şi astăzi.
Evenimentul a debutat cu prezentarea proiectului InfoAcces către cele 14 persoane prezente din şcoală: cadre didactice, secretar, consilier, director şi director adjunct. Acesta a fost unul dintre momentele preferate ale participanţilor, deoarece au aflat despre beneficiile pe care proiectul le aduce în comunitate şi despre oportunităţile şi sursele de finanţare relevante pe care le pot accesa pentru îmbunătăţirea situaţiei copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi nu numai. Dintre oportunităţile prezentate amintim: Granturile Nouă ne pasă. Start ONG!, Turism şi cultură (PNRR, Componenta C11); informaţii despre acestea şi alte apeluri de proiecte care se vor lansa în viitor pot fi accesate pe site-ul proiectului https://infoacces.snsh.ro/ retea-parteneriala/surse-de-finantare.
Prezentarea Şcolii Gimnaziale Alexandru Ioan Cuza Vaslui a evidenţiat onest multele provocări pe care cadrele didactice le întâmpină zilnic în lucrul cu elevii. În şcoală, peste 15% dintre elevi au părinţi plecaţi la muncă în străinătate, în comunitate fiind o situaţie materială precară. 90% dintre părinţii copiilor din şcoală trăiesc din ajutorul social, copiii sunt implicaţi în activităţi casnice şi există absenteism crescut: 23 absenţe / elev, care duce la o rată de abandon şcolar de 2%. O altă problemă întâmpinată este lipsa implicării familiei ca partener educaţional, 75% dintre părinţi au doar opt clase, iar părinţii nu încurajează participarea copiilor la activităţile şcolare. Viziunea împărtăşită de cadrele didactice este O şcoală pentru toţi, o şcoală pentru fiecare şi astfel se fac eforturi pentru creşterea implicării copiilor în activităţi extraşcolare astfel încât aceştia să acumuleze competenţe şi să se dezvolte armonios. Managementul şcolar a desfăşurat multe proiecte educaţionale ceea ce a permis accesul copiilor la workshop-uri, activităţi sportive, artistice, interculturale, tabere, excursii etc. În cadrul întâlnirii s-a accentuat necesitatea lucrului în echipă pentru succes în rezolvarea situaţiilor de criză care apar în şcoală şi pentru creşterea calităţii actului educaţional. Echipa şcolii e formată din cadre didactice, mediatori şi consilieri şcolari, finalul prezentării fiind evidenţiat prin figura de mai jos:
Prin intermediul proiectului InfoAcces şi a activităţii de dezvoltare socio-comunitară a acestuia, cadrele didactice din şcolile partenere în proiect vor beneficia de sprijin din partea celorlalte părţi din reţea pentru a dezvolta copiii şi a preveni comportamentele de risc, absenteismul şi abandonul şcolar. Informaţii referitoare la rezultatele proiectului şi partenerii acestuia sunt actualizate permanent pe site-ul https://infoacces.snsh.ro, fiind disponibile materiale ce privesc bunele practici în lucrul cu copiii care au părinţi plecaţi la muncă în străinătate. Catalogul de oportunităţi/ surse de finanţare relevante pentru îmbunătăţirea situaţiei privind copiii cu părinţi plecaţi în străinătate şi pentru dezvoltare socio-comunitară Martie 2022 a fost una dintre resursele cele mai apreciate care au fost puse la dispoziţie prin intermediul proiectului. Echipa de management a şcolii a declarat că acest instrument le uşurează munca de identificare surse de finanţare şi a fost interesată de primirea acestuia lunar pe adresa de mail.
Sesiunea de conştientizare, informare şi analiză a situaţiei copiilor din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi în străinătate, în vederea dezvoltării reţelei parteneriale de sprijin din 15 martie s-a ridicat la nivelul aşteptărilor tuturor participanţilor respondenţi la chestionarul final, evaluarea generală a acestuia fiind excelentă.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ET2020) şi contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educaţiei stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naţionale, acesta vizează: Strategia educaţiei şi formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot. nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Şcolii; Strategia naţională pentru protecţia şi promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Naţională pentru Învăţare pe tot Parcursul Vieţii; Regulamentele de organizare şi funcţionare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională şi Locală; Planurile de Dezvoltare Instituţională ale Şcolilor.
Informaţii suplimentare despre activităţile şi evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului: http://infoacces.snsh.ro/ şi pe reţelele de socializare:
Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/
Twitter: https://twitter.com/acces_info
*Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Irina Elena ANDRONIE
Expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces