În cea ce privește fenomenul migrației și dimensiunile acestuia, lipsa unor date centralizate pune probleme atât la nivel local, cât și la nivel național și internațional, mai ales datorită caracterului fluctuant al plecărilor din țară a românilor. Aderarea la Uniunea Europeană în 1 ianuarie 2007 a facilitat libera circulație și a venit cu multe beneficii pentru România. Pentru a surprinde părerile membrilor Uniunii Europene referitoare la Parlamentul European și avantajele pe care aderarea le aduce pentru fiecare stat membru, începând cu anul 2015 se realizează în comunitatea Europeană un sondaj intitulat Tendințe sociodemografice ale opiniei publice în statele membre. Pentru o vizibilitate mai mare a acestor demersuri, la nivel comunitar, în ianuarie 2022, Parlamentul European și Comisia Europeană au lansat site-ul Eurobarometru (https://www.europarl.europa.eu/at-your-service/en/be-heard/eurobarometer), o platformă care găzduiește într-un singur loc datele referitoare la sondajele realizate la nivel comunitar, fiind cea mai mare bază de date unică de sondaje din Uniunea Europeană.
În luna aprilie a acestui an a fost publicată Ediția a 8-a a Tendințelor socio-demografice în opinia publică națională, o analiză care oferă o perspectivă asupra următoarelor aspecte ce vizează apartenența la Uniunea Europeană și Parlamentul European:
- Vocea mea contează în Uniunea Europeană;
- Imaginea Parlamentului European;
- Rolul Parlamentului European;
- Apartenența la Uniunea Europeană;
- Beneficii ale apartenenței la UE;
- Principalele cauze ale beneficiilor.
Analizate în timp, din 2007 și până în 2021, răspunsurile la aceste întrebări arată nu numai evoluția opiniei publice din fiecare stat membru al UE, dar și diferența de opinii în funcție de gen sau vârstă. Detalii complete despre sondaj pot fi accesate pe: https://www.europarl.europa.eu/at-your-service/files/be-heard/eurobarometer/2022/socio-demographic-trends-national-public-opinion-edition-8/ro-sociodemographic-trends-2022.pdf
Răspunsurile din sondaj evidențiază că românii consideră cel mai mare beneficiu pentru ca România să fie membră UE faptul că apartenența la comunitatea europeană aduce noi oportunități de lucru. 52% dintre respondenții din România au marcat acest răspuns, cu 6% mai mulți decât în anul precedent, o creștere importantă dacă analizăm că aceste răspunsuri au fost oferite în pandemie, când posibilitățile de circulație au fost diminuate. Faptul că apartenența la UE îmbunătățește standardul de viață este următoarea opțiune pentru 32% dintre români, cu o scădere de 4% a procentului față de răspunsurile anului anterior. Analiza răspunsurilor membrilor celorlalte state ale uniunii Europene evidențiază perspective diferite ca importanță: UE contribuie la creșterea economică – 36%, Aderarea la UE îmbunătățește cooperarea cu celelalte țări ale uniunii – 34%, UE contribuie la menținerea păcii și la consolidarea securității – 34%.
Observăm, la 15 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, că societatea românească este încă atrasă de locurile de muncă oferite de străinătate, acest lucru aducând beneficii materiale, dar lăsând și goluri pe plan uman și social. Familia este instituţia cea mai afectată deoarece relațiile intra-familiare se modifică. Atunci când unul sau ambii adulți migrează, copiii rămân fără sprijinul unui părinte sau în grija unor aparținători, ceea ce determină schimbări în percepţia publică şi, mai ales, în starea lor emoţională. Despărțirea de unul dintre părinți provoacă stres, emoţia deprivării, şoc și, dacă nu se intervine, se poate ajunge la depresie sau situații mai grave. În timp, la nivel psihologic, copiii privesc cu normalitate plecarea din țară pentru asigurarea unor venituri și de multe ori încep să neglijeze activitățile școlare și să acorde o importanță din ce în ce mai scăzută educației. Pentru creșterea participării la educație a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate, Ministrul Fondurilor Europene a anunțat încă de la începutul anului 2020 alocarea a 30 de milioane de euro din fonduri europene pentru copiii din această categorie.
Pentru a veni în sprijinul copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate, Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură”, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al județului Vaslui, implementează, în perioada aprilie 2021 – decembrie 2023, proiectul POCU/784/6/24/139636, InfoAcces. Prin intermediul acestuia se acordă servicii de suport educațional și sprijin social copiilor din această categorie și servicii de consiliere socială, sub formă de educație parentală, pentru cei care sunt acasă alături de copii. Pe termen lung, pentru ajutorarea copiilor din grupul țintă, în cadrul proiectului se vizează dezvoltarea unei reţele parteneriale la nivelul judeţului Vaslui, între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate. În acest scop, s-au organizat în instituțiile de învățământ din județul Vaslui sesiuni de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate.
Evenimentele din luna mai organizate în cadrul activităţii Dezvoltare socio-comunitară a Proiectului InfoAcces au avut loc cu participarea a două instituții de învățământ din orașul Bârlad: Liceul Pedagogic Ioan Popescu și Școala Gimnazială Iorgu Radu.
Luni, 16 mai 2022, Sesiunea de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin s-a desfășurat cu participarea a 24 de persoane, majoritatea cadre didactice ale Liceului Pedagogic Ioan Popescu din Bârlad. Debutul întâlnirii s-a axat pe detalierea obiectivelor proiectului precum și a posibilităților prin care acesta poate contribui la dezvoltarea comunității, astfel fiind prezentat Catalogul de oportunități / surse de finanţare relevante pentru îmbunătățirea situației privind copiii cu părinți plecați în străinătate și pentru dezvoltare socio-comunitară – Mai 2022.
Întâlnirea cu dascălii liceului a fost prilej de incursiune într-o instituție de învățământ unică datorită specializărilor diferențiate – artistic și sportiv, o școală cu profesori dedicați care au o relație apropiată cu elevii și încearcă permanent să transmită dragostea față de copii generațiilor pe care le formează la rândul lor. Datorită specificului Liceului Pedagogic Ioan Popescu, activitățile sunt organizate individual și pe grupe mici, iar profesorii urmăresc cu o mai mare ușurință dezvoltarea elevilor. În cadrul instituției de învățământ sunt peste 70 de copii cu părinți plecați la muncă în străinătate, majoritatea din mediul rural, copii cu rezultate deosebite, dar și elevi care au tendințe de abandon școlar. Problemele majore identificate de dascăli sunt legate de mediul social plin de provocări, care determină copiii să minimizeze importanța activităților educaționale. Cu toate că există programe în care este inclusă și această categorie defavorizată de copii, aceștia dezvoltă probleme emoționale, timiditate sau, uneori, agresivitate. Consilierul școlar și profesorii diriginți au un rol important în soluționarea situațiilor care apar în sălile de clasă, aceștia suplinesc de multe ori lipsa părintelui și ajută copiii, atât în ceea ce privește activitatea școlară, cât și cu sfaturi pentru viață.
Managementul instituției de învățământ a apreciat evenimentul datorită informațiilor valoroase pentru accesarea de fonduri, deoarece în școală există nevoi de modernizare și construcție de spații pentru activități didactice, sală de spectacol, teren sportiv exterior, cabinete metodice etc. Părțile preferate ale evenimentului au fost prezentarea materialelor referitoare la proiect, interacțiunea dintre participanți și schimbul de informaţii despre dezvoltarea parteneriatului școală-familie-comunitate în județul Vaslui.
Marți, 17 mai 2022, a avut loc a doua sesiune a lunii dedicată conștientizării, informării și analizei situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin.
Evenimentul a fost organizat cu participarea Școlii Gimnaziale Iorgu Radu din Bârlad, instituție de învățământ cu tradiție, situată la KM 0 al singurului oraș din ţară care a dat doi şefi de stat: pe Alexandru Ioan Cuza şi pe Gheorghe Gheorghiu Dej. Școala Gimnazială Iorgu Radu este o școală pentru toți copiii, condusă sub deviza Să știi, să vrei, să faci și care pornește mereu la drum cu entuziasm, cu o idee, un proiect, o echipă, astfel încât să facă ceva pentru o lume mai bună. Adaptarea la schimbare este vizibilă prin modernizările aduse școlii. Mărturia unui elev, surprinsă în filmul de prezentare pe care directorul instituției de învățământ l-a proiectat în cadrul evenimentului, este: „E o școală veche. Când vin copii noi, devine o școală nouă”.
În cadrul instituției de învățământ sunt 29 elevi cu un părinte plecat la muncă în străinătate și 2 elevi cu ambii părinți plecați, aceștia reprezentând un procent de 4.75% din numărul total de elevi ai școlii. Chiar dacă procentul nu este mare și această categorie de copii nu reprezintă o problemă pentru școală, aceștia au fost incluși în diferite proiecte pe care școala le-a desfășurat: Școala părinților, Mai întâi caracterul – formarea personalității copilului, Orientare școlară: viitorul începe azi, Abc-ul emoțiilor, Să creștem sănătoși și acțiuni dedicate prevenirii traficului de persoane, prevenirii consumului de alcool și droguri etc. Provocările părinților în a asigura o situație mai bună copiilor îi determină să caute locuri de muncă în Uniunea Europeană și nu numai, dar, de multe ori, stabilitatea financiară are drept contrapondere o instabilitate emoțională care nu poate fi cuantificată pe termen scurt. Astfel, instituțiile de învățământ sunt permanent în căutarea de sprijin pentru categoriile defavorizate, dintre care fac parte și copiii care au părinți plecați la muncă în străinătate.
Datorită solicitării participanților, în cadrul evenimentului s-au prezentat, pe lângă informațiile despre proiect cuprinse în agendă, și detalii despre alcătuirea consiliilor comunitare consultative. Prezentarea exemplului de bună practică din comunitatea Laza, detaliat pe site-ul proiectului, a reprezentat un moment de reflecție pentru directorul instituției, care declara pentru ziarul vasluian Vremea Nouă: „Activitatea de astăzi a reprezentat pentru noi o importantă sursă de informare, un sprijin real în elaborarea și realizarea unor proiecte și parteneriate cu instituții care pot susține copiii din categorii dezavantajate. Mulțumim Inspectoratului Județean Vaslui și Asociației „Societatea Națională Spiru Haret pentru Educație, Știință și Cultură” pentru că ne-au oferit această ocazie, punându-ne la dispoziție o serie de materiale utile în vederea aplicării unor proiecte. Experiența și determinarea noastră în derularea proiectelor reprezintă o condiție esențială în îndeplinirea obiectivelor propuse”.
Evenimentele InfoAcces din luna mai au adus informații noi referitoare la parteneriatele din județ pentru ajutorarea copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate și și-au atins scopul de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din grupul țintă din școlile invitate. În luna iunie se continuă evenimentele în alte instituții de învățământ din județ pentru a realiza o cartografiere cât mai completă a situației copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate și a atrage în rețeaua partenerială instituții care pot veni în ajutorul acestora.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naționale, acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot. nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 2014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vieții; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului http://infoacces.snsh.ro/
și pe rețelele de socializare:
Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/
Twitter: https://twitter.com/acces_info
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
https://www.europarl.europa.eu/at-your-service/files/be-heard/eurobarometer/2022/socio-demographic-trends-national-public-opinion-edition-8/ro-sociodemographic-trends-2022.pdf
https://mfe.gov.ro/30-milioane-euro-din-fonduri-europene-pentru-copiii-ai-caror-parinti-sunt-plecati-la-munca-in-strainatate/
https://www.vremeanoua.ro/scoala-iorgu-radu-barlad-si-isj-vaslui-analiza-pertinenta-a-situatiei-copiilor-cu-parinti-plecati-in-strainatate-foto/
Irina Elena ANDRONIE, expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces