Identificarea efectelor lăsate în familie de plecarea unuia sau a ambilor părinți la muncă în străinătate este greu de efectuat din cauza multiplelor variabile care nu pot fi controlate, dar a căror influență nu poate fi ignorată. Investigarea științifică a acestui fenomen social asupra unui grup – familia sau asupra comunității poate pleca de la întrebarea: „Ce s-ar fi întâmplat cu copiii dacă părinții nu ar fi plecat la muncă în străinătate?”, la care greu putem avea un răspuns general.
Prima etapă în ajutorarea acestor copii o reprezintă o bună identificare a acestora pentru ca, ulterior, să se analizeze situația lor și să se implementeze soluții pe termen lung.
Asociația Națională pentru Protecția Drepturilor Copiilor și Adopție a identificat la finalul anului 2021 un număr de 59845 de familii care au cel puțin un membru plecat la muncă în străinătate, cărora le corespund 76170 copii care au rămas în țară. Aceste cifre nu sunt complete, deoarece Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului de la nivelul fiecărei primării nu au primit răspunsuri la toate solicitările de identificare a copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate.
Analizând situația comunicată de această instituție, observăm că, în majoritatea cazurilor, pleacă un singur părinte, iar copilul rămâne în grija celuilalt părinte.
Acestor familii le revine un număr de 12.286 de copii care au ambii părinți plecați la muncă în străinătate și 2 848 de copii rămaşi acasă care se află în sistemul de protecţie specială. Pentru ajutorarea acestora, o abordare pragmatică o reprezintă identificarea la nivel local a cazurilor părinților care pleacă în străinătate, analiza riscurilor la care sunt expuşi copiii odată cu plecarea părinţilor la muncă în afara țării și identificarea de soluții viabile în comunitate.
Asociația „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură” a accesat fonduri europene destinate ajutorării copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate încă din aprilie 2021. Astfel, în județele Vaslui, Sibiu, Brăila, Botoșani și Giurgiu se desfășoară programe pilot de stimulare a participării la educaţie a copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate.
Proiectul InfoAcces, destinat acestei categorii cu risc de excluziune socială, se desfășoară în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Vaslui și cuprinde acordarea de suport la disciplinele Matematică și Informatică pentru un număr de 270 de elevi. Tot pentru aceștia se oferă servicii de consiliere psihologică, iar pentru părinții care au rămas acasă cu copiii sau aparținătorii acestora sunt prevăzute sesiuni de consiliere socială. Deoarece sprijinul necesar pentru acești copii este pe termen lung, proiectul are o activitate care vizează dezvoltarea socio-comunitară, în cadrul acesteia urmărindu-se dezvoltarea unei rețele parteneriale între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate. În cadrul acestei activități se desfășoară lunar sesiuni de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți în străinătate care au scop identificarea situației locale și comunitare pentru ca ulterior să se coopteze parteneri pentru sprijinul elevilor.
Evenimentele lunii iunie s-au desfășurat cu instituții de învățământ din orașul Bârlad după cum urmează:
- luni, 6 iunie 2022, a avut loc o sesiune de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate cu participarea Școlii Gimnaziale Stroe S. Belloescu Bârlad. Evenimentul a adunat în spațiul virtual 21 de participanți, majoritatea cadre didactice ale școlii invitate, profesioniști în educație cu vastă experiență în lucrul cu copiii
- marți, 7 iunie 2022, evenimentul InfoAcces a avut loc cu participarea cadrelor didactice de la Școala Gimnazială de Arte N. N. Tonitza Bârlad, care, alături de experții din proiect, au dezbătut situația copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate. Numărul total de participanți a fost de 26 de persoane, specialiști în domeniul educațional.
Agenda evenimentelor a cuprins:
- Deschiderea evenimentului
- Prezentarea proiectului InfoAcces
- Prezentarea site-lui InfoAcces și a secțiunii Rețea Partenerială aferentă activității Dezvoltare Socio-Comunitară
- Prezentarea școlilor invitate
- Dezbatere pe teme ce privesc dezvoltarea comunitară și ajutorarea copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate
- Concluzii.
Prezentarea proiectului InfoAcces a fost o pledoarie pentru dezvoltarea parteneriatului școală – familie – comunitate și a necesității implicării în proiecte a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Prin publicarea lunară pe site-ul https://infoacces.snsh.ro/ a Catalogului de oportunități / surse de finanţare relevante pentru îmbunătățirea situației privind copiii cu părinți plecați în străinătate și pentru dezvoltare socio-comunitară se oferă un instrument facil de verificare a posibilităților de finanțare pe care școala le poate accesa pentru proiectele dedicate copiilor. Proiectul are impact pentru copiii din grupul țintă, dar și indirect în comunitate, iar evenimentele lunare desfășurate în cadrul acestuia au rol de impulsionare a colaborării cu mediul public, privat și familie pentru binele copiilor.
Directoarea Școlii Gimnaziale Stroe S. Belloescu Bârlad ne-a vorbit despre misiunea cadrelor didactice din această instituție de învățământ: „să asigure o educație de calitate pentru dezvoltarea intelectuală, socială și orientare profesională a elevilor în vederea adaptării socio-economice a tinerilor de azi, viitori cetățeni activi, deplin conștienți de propria valoare, competitivi pe piaţa muncii locală si europeană”. Fiind o școală pentru toți și o școală pentru fiecare, există preocupări multiple pentru realizarea de activități didactice de calitate, atât în activitățile din trunchiul comun educațional, cât și din domenii conexe acestuia.
Provocările școlii vin din oferta educațională extinsă pe care o oferă: 3 clase preșcolari, 5 clase învăţământ primar, 7 clase învăţământ gimnazial de zi, 2 clase învăţământ gimnazial cu frecventa redusă, pregătindu-se și pentru organizarea unei creșe. Prezența învățământului cu frecvență redusă în rândul serviciile educaționale oferite adulților face ca rata absenteismului să fie mare la nivel de școală – 10.2% și abandonul școlar să aibă un procent de 5%. Școala este situată la periferia orașului Bârlad și cadrele didactice fac eforturi pentru a motiva și susține copiii.
În ceea ce privește copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate, Școala Gimnazială Stroe S. Belloescu Bârlad are un număr de 43 de elevi în această categorie, reprezentând 12.22% din totalul de copii din școală, 6 dintre aceștia fiind fără sprijinul ambilor părinți. Deși există consilier școlar, logoped, cabinet medical și toate dotările unei școli europene, copiii suferă datorită lipsei părinților și au probleme de comportament, majoritatea cauzate de anxietate și depresie. Ajutorul specialiștilor pe termen lung este astfel determinant pentru o dezvoltare armonioasă, atât din punct de vedere educațional, cât și comportamental.
Prezentarea Școlii Gimnaziale de Arte N. N. Tonitza Bârlad a fost prilej de incursiune în lumea artei, a domeniului creativ, deviza acesteia fiind: Important e să faci ceea ce iubești! Cadrele didactice ale școlii sunt dedicate în dezvoltarea laturii estetice la copii prin însuşirea limbajului artistic pe căi cât mai accesibile şi mai plăcute. Fie că e vorba de muzică, arte plastice sau cunoștințe de cultură generală, în instituția de învățământ este promovată performanța, dovadă fiind numeroasele premii obținute de elevi. Astfel, îmbinând utilul cu frumosul se vizează dezvoltarea mai multor aptitudini care să îi permită copilului să se integreze în societate.
Problemele majore din școală sunt legate de lipsa supravegherii copiilor de către adulți care are efecte negative în ceea ce privește rezultatele școlare. Atunci când părintele lipsește de acasă și reușește să obțină venituri în străinătate, copilul nu mai este motivat să învețe deoarece vede exemplul părintelui. Astfel, implicarea în activitățile educaționale scade și de aici sunt afectate negativ și rezultatele acestuia. Din cei 338 de elevi din școală, 32 au doar un părinte plecat la muncă în străinătate, iar alți 6 elevi au ambii părinți angajați în afara granițelor României. Pentru sprijinul acestora, la nivel de școală, există un psiholog și cadrele didactice participă la proiecte locale, județene și inter-județene. Participarea la evenimentul InfoAcces a ajutat echipa de management să afle informații suplimentare despre implicarea în proiecte cu finanțare europeană care să contribuie la creșterea calității educației oferite în școală.
Sesiunile de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin din luna iunie au fost apreciate de participanți. Analiza Chestionarelor de măsurare grad de satisfacție a participanților la evenimentele InfoAcces, oferite participanților la finalul evenimentelor, a evidențiat următoarele puncte tari ale întâlnirilor: „informațiile noi cu care au venit moderatorii”, „prezentarea necesităților importante ale școlii și ale elevilor”, „schimb de informaţii despre dezvoltarea parteneriatului școală-familie-comunitate în județul Vaslui” și „informațiile despre posibilele modalități de finanțare”.
Analiza situației copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate va continua și în luna iulie cu evenimente organizate cu participarea altor instituții de învățământ din județul Vaslui pentru o mai bună identificare și găsirea de soluții și parteneri în rețeaua InfoAcces.
Până în prezent s-au realizat evenimente destinate dezvoltării socio-comunitare în 14 localități din județ, la care au participat 26 de școli care asigură servicii educaționale și pentru copii care se află în situații defavorizate. În cadrul proiectului, prin activitățile desfășurate, se va reveni în comunitate astfel încât întâlnirile cu organizațiile statului, cele private sau mediul ONG să conducă la semnarea de parteneriate pe termen lung destinate creșterii accesului la educație a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020.
Din punct de vedere al reglementărilor naționale, acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hotărârea nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 32 2014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vieții; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului http://infoacces.snsh.ro/ și pe rețelele de socializare: Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/ Twitter: https://twitter.com/acces_info *Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Irina Elena ANDRONIE,
Expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces