Educația este modalitatea în care se accesează cunoașterea deoarece permite accesul la istorie, cultură și cunoștințe din cele mai diverse domenii ale existenței umane. Prin educație se modelează viitorul, iar instituțiile de învățământ reprezintă o verigă importantă a comunității. Grădinițele, școlile, liceele își maximizează rolul educațional doar dacă se ține cont de mediul în care sunt înființate. Comunitatea și părinții elevilor sunt elemente cheie în procesul educațional, vorbindu-se de mult de necesitatea parteneriatului școală – familie – comunitate pentru o dezvoltare armonioasă a copiilor. Acest parteneriat are diferite forme, importante fiind comunicarea, cooperarea și colaborarea în sprijinul copilului la nivelul actului educațional. În crearea și dezvoltarea parteneriatului un rol important în are instituția de învățământ care poate crea o atmosferă care să invite la dialog și astfel să se soldeze cu efecte benefice pentru toți factorii implicați: comunitate, școală și familie.
În situația când părinții copiilor sunt plecați la muncă în străinătate, școala este de multe ori nevoită să facă eforturi suplimentare pentru a suplini lipsa părintelui și copilul să beneficieze de educație de calitate. Realizarea de parteneriate reușite școală – familie în acest caz este și mai dificilă, fiind nevoie de o comunicare constantă și consistentă, atât cu părintele plecat în străinătate, cât și cu reprezentanții în grija cărora rămân copiii. Deși educatorul, învățătorul, profesorul este de multe ori părinte, psiholog, sociolog, specialist în negociere, în multe cazuri este necesară încă o entitate pentru ca parteneriatul să fie unul de succes: consilierul școlar. ,,Consilierul este un gen de artist de îngrijire care lucrează cu posibilitățile omului, iar consilierea – o căutare în comun a sensului vieții omului, cu dezvoltarea dragostei, ca element esențial.” ( R.W. Strowing)
Consilierul este o persoană abilitată să organizeze şi să realizeze procesul de consiliere iar în instituțiile de învățământ din România este cunoscută lipsa acută de specialiști care să ghideze elevii. Multe instituții de învățământ nu au un cabinet școlar și au parte doar parțial de serviciile unui consilier pe care îl împart cu una sau mai multe structuri educaționale.
Consilierea pentru copii poate îmbrăca mai multe forme: consilierea educațională care oferă repere psihopedagogice, consilierea informațională, care oferă informații pe teme specifice, consilierea axată pe dezvoltare personală, care formează abilități și atitudini, consilierea suportivă, care asigură suport emoțional, consilierea vocațională, cu impact în planificarea carierei, consilierea în situații de criză, ce constă în asistarea psihologică a persoanelor aflate în dificultate și consilierea remedială, care facilitează adaptarea la realitate.
Proiectul InfoAcces are o componentă importantă de consiliere, serviciile de sprijin psiho-social fiind o activitate relevantă și obligatorie în cadrul proiectului făcând parte din cele patru obiective specifice. Astfel, experții psihologi din cadrul Universității Spiru Haret realizează lunar întâlniri cu copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate din cadrul grupului țintă pentru susținerea acestora din punct de vedere psihologic și social. În cadrul proiectului sunt consiliați, pe parcursul a 33 de luni, 270 de preşcolari şi elevi din instituții de învățământ din județul Vaslui. Acești elevi vor efectua, în plus, cu profesorii experți din proiect, activități de Matematică și Informatică în funcție de nivelul acestora la cele două materii: recuperare, menținere și lucru pentru performanță.
Deoarece susținerea copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate este necesară pe termen lung, în cadrul proiectului se desfășoară și o activitate de dezvoltare socio-comunitară ce implică întâlniri lunare cu instituții de învățământ și factori locali cu impact în educația copiilor pentru o mai bună identificare a acestora, conștientizare a problemelor cu care se confruntă și găsirea de soluții adaptate nevoilor lor.
Agenda evenimentelor cuprinde:
- Prezentarea proiectului InfoAcces
- Prezentarea site-ului InfoAcces și a secțiunii Rețea Partenerială aferentă activității Dezvoltare Socio-Comunitară
- Prezentarea instituțiilor de învățământ invitate
- Dezbatere pe teme ce privesc dezvoltarea comunitară, situația copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate și identificarea de parteneri relevanți
- Concluzii.
Aceste întâlniri se vor finaliza cu construirea unei rețele de parteneri în județul Vaslui la care cadrele didactice pot apela în cazul în care au nevoie de suport suplimentar pentru copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate. O modalitate de realizare a acestei rețele o reprezintă realizarea de protocoale de colaborare și consilii comunitare consultative – asocierea unor oameni de afaceri locali, preoţi, cadre didactice, medici, consilieri locali, poliţişti, alţi membri ai comunităţii, în vederea sprijinirii instituțiilor de învățământ şi furnizorilor de servicii sociale în soluţionarea nevoilor de servicii sociale ale comunităţii.
Luni, 11 iulie 2022, a avut loc o sesiune de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate cu participarea a 17 experți, majoritatea cadre didactice Grădiniței cu Program Prelungit nr.10 Huși.
Prezentarea proiectului InfoAcces a fost prilej de conștientizare a nevoilor prezente la această categorie de copii și s-au diseminat informații care pot fi considerate bune practici în lucrul cu preșcolarii cu părinți plecați la muncă în străinătate. Catalogul de oportunități / surse de finanţare relevante pentru îmbunătățirea situației privind copiii cu părinți plecați în străinătate și pentru dezvoltare socio-comunitară a fost primit cu interes de participanți, deoarece permite o verificare ușoară a disponibilului de finanțare a proiectelor pe care grădinița și le propune.
Directoarea Grădiniței cu Program Prelungit nr.10 Huși a descris unitatea de învățământ ca un loc unde sunt înscriși mulți copii, aceștia beneficiind de servicii educaționale de calitate datorită colegelor inimoase implicate în activități și dezvoltarea copiilor. Au fost identificați un număr de 9 copii care au părinții plecați la muncă în străinătate, un procent mic din efectivul de aproape 200 de preșcolari pe care grădinița și structurile aferente îi educă.
Se poate observa că în grădiniță doar doi copii sunt despărțiți de mamă, fiind lăsați în grija unor rude, în celelalte cazuri tatăl este cel plecat la muncă în străinătate. Chiar dacă nu au fost identificate probleme mari cu acești copii, se cunoaște absența unui părinte și cadrele didactice susțin că au nevoie de sprijin specializat pentru această categorie de copii. De altfel, principala nevoie evidențiată pe parcursul întâlnirii a fost lipsa specialiștilor care să susțină acești copii: consilier, psihopedagog, logoped, profesor de sprijin. Această lipsă este cu atât mai acută cu cât în grădiniță participă la activități 7 copii cu cerințe educaționale speciale și mult mai mulți care nu au încă certificate care să ateste aceste nevoi. Lipsa consilierului face ca la nivel de management să nu existe o imagine de ansamblu a nevoilor copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate și a problemelor cu care aceștia se confruntă.
Evenimentul a condus la o înţelegere mai bună a aspectelor privind nevoile copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, participanții apreciind atât prezentările realizate cât și oportunitățile pe care acest proiect le aduce în comunitate.
Marți, 12 iulie 2022, a avut loc în orașul Bârlad cea de-a doua întâlnire a lunii iulie dedicată dezvoltării socio-comunitare din cadrul proiectului InfoAcces, aceasta realizându-se cu participarea cadrelor didactice ale Şcolii Gimnaziale Episcop Iacov Antonovici Bârlad. Instituție de învățământ de prestigiu care funcționează de mai bine de 50 de ani, școala se mândrește cu dascăli implicați care oferă, pe lângă educația tradițională, și învățământ în alternativa Step by Step. În cadrul școlii se oferă cursuri pentru certificare Cambridge și se organizează activități tip afterschool pentru elevi, toate acțiunile fiind ghidate după motoul: Învață! Explorează! Joacă!.
Implicarea echipei de management în asigurarea unei educații de calitate se poate observa și din dotările excepționale ale școlii: sală de sport modernă, cabinet de consiliere, cabinet medical, bibliotecă și dotări de ultimă generație. Rezultatele eforturilor depuse de dascăli nu așteaptă să se arate, școala având an de an premii la olimpiadele școlare și rezultate la evaluările naționale: a două școală la nivel de municipiu și a opta la nivel de județ.
În ceea ce privește copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate, Şcoala Gimnazială Episcop Iacov Antonovici Bârlad are un procent de 5,42 % din copii în această situație, o detaliere la nivel de cicluri de învățământ fiind prezentă mai jos:
Existența unui consilier implicat în viața școlii face posibilă o cunoaștere exactă a situației copiilor, dintre cei 9 copii care se găsesc în îngrijirea rudelor, doi având situație școlară foarte bună și șapte având rezultate bune la activitățile școlare. Situații problematice se înregistrează cu elevii care pleacă în străinătate și se reîntorc după un an sau mai mult, aici procesul de integrare în școală și comunitate fiind mai anevoios.
În școală existe multe parteneriate locale, județene și proiecte cu finanțare, prezentarea surselor de finanțare puse la dispoziție prin intermediul proiectului fiind primită cu bucurie și interes de cadrele didactice. Astfel a fost prezentat și ghidul de consultare PNRR pentru învățământ prezent pe site-ul https://www.edu.ro/PNRR și apeluri deschise spre consultare în acest moment.
Feedbackul oferit prin Chestionarele de măsurare grad de satisfacție a participanților la evenimentele InfoAcces oferite participanților la finalul întâlnirilor a fost pozitiv în cadrul ambelor evenimente. „Am urmărit cu interes fiecare etapă a acestui eveniment. Mi-au plăcut: structura proiectului propus de dumneavoastră, modul de prezentare, link-urile utile pentru a fi accesate și studiate, prezentarea școlii noastre cu toate realizările activităților și proiectelor implementate.”
Analiza situației copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate va continua în luna septembrie cu evenimente organizate cu participarea altor instituții de învățământ din județul Vaslui, astfel încât informațiile oferite prin intermediul proiectului să ajungă la cât mai multe persoane implicate în educație.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naționale, acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot. nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vieții; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului http://infoacces.snsh.ro/
și pe rețelele de socializare:
Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/
Twitter: https://twitter.com/acces_info
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Irina Elena ANDRONIE.
Expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces