Aderarea României la Uniunea Europeană a avut impact major în deschiderea graniţelor şi reglementarea raporturilor de muncă în ceea ce-i priveşte pe cetăţenii români, astfel România s-a confruntat cu migraţia masivă către ţările cu o economie mai dezvoltată. În zonele mai sărace, unde întregi comunităţi au migrat, au lăsat în urmă un număr foarte mare de copii în îngrijirea unui singur părinte, a bunicilor sau a altor reprezentanţi legali. Proiectul InfoAcces îşi propune prin activitatea sa de dezvoltare socio-comunitară să conștientizeze asupra nevoilor şi provocărilor zilnice cu care se confruntă copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi, în acelaşi timp, să implice comunitatea în rezolvarea dificultăţilor acestora.
Asociația „Societatea Națională Spiru Haret pentru educație, știință și cultură” este beneficiarul Proiectului POCU/784/6/24/139636 InfoAcces care are ca obiectiv principal facilitarea accesului la educație de calitate pentru elevii din județul Vaslui. Realizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Județului Vaslui, proiectul are ca obiective operaţionale organizarea de ore, în regim școală după şcoală, la materiile Matematică și Informatică, pentru 270 de copii cu părinţi plecaţi în străinătate, care reprezintă grupul ţintă. Alături de acest suport educaţional, elevii vor primi şi consiliere psiho-socială, iar părintele rămas acasă sau aparţinătorii acestora vor beneficia de consiliere parentală. Sustenabilitatea proiectului va fi asigurată prin activitatea de dezvoltare socio-comunitară care are drept obiectiv dezvoltare de parteneriate între școli, autorități locale, instituții locale, ONG-uri și comunitate.
Copiii care au părinţi plecaţi în străinătate pentru o perioadă mai mare de şase luni, grupul ţintă al proiectului, sunt consideraţi elevi cu cerinţe educaţionale speciale din cauza lipsei suportului unui părinte în actul educaţional. Instituţiile de învăţământ au datoria să ofere şanse egale la educaţie fiecărui copil, indiferent de posibilităţile sale de învăţare, participare şi dezvoltare, iar comunitatea trebuie să identifice nevoile acestora şi să intervină pentru dezvoltarea armonioasă a elevilor.
Luni 05.07.2021 şi miercuri 07.07.2021 s-au desfășurat, în şcolile din Codăeşti şi Laza, două sesiuni de conștientizare, informare și analiză, în cadrul cărora a fost prezentat proiectul InfoAcees şi au avut loc dezbateri referitoare la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate.
Vizita virtuală la Liceul Ştefan cel Mare Codăeşti a fost prilej de întâlnire cu dascăli dedicaţi şi preocupaţi să formeze în colectivele de elevi competențe cheie necesare unei societăţi în continuă schimbare. Deviza şcolii este O şcoală bună te învaţă să studiezi cu răbdare, să-ţi însuşeşti cunoştinţe şi deprinderi, să colaborezi cu alţii. (H.H. Stern)
Liceul Ştefan cel Mare funcţionează cu următoarele niveluri de învăţământ: preșcolar, primar, gimnazial, liceal – filiera umanistă, profil filologie – şi profesional – mecanic agricol. Astfel, la discuţiile din cadrul evenimentului au participat cadre didactice care lucrează cu copii care se încadrează în grupele de vârstă ale proiectului: 3-5 ani, 6-10 ani, 11-14 ani, 15-16 ani.
La nivelul şcolii nu există abandon şcolar, dar în perioada pandemiei s-a observat tendinţa de interiorizare a copiilor şi o adaptare greoaie la noua situaţie de învăţare. Acest lucru a fost mai pregnant la copiii din clasele primare, deoarece, fără un sprijin susţinut acasă din partea părinţilor, elevii au avut dificultăți de conectare la ore şi au avut nevoie de explicaţii suplimentare din partea învăţătorilor, mai ales atunci când aparţinătorii au fost bunicii sau persoanele mai în vârstă care nu au putut susţine copiii în actul educațional.
Pentru lucrul cu copiii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate au fost identificate următoarele bune practici: • vizite la domiciliu pentru asistenţă la teme în cazul elevilor din clasele primare şi • implicarea elevilor în activităţi extraşcolare alături de aparţinători atunci când situaţia pandemică a permis acest lucru.
Conducerea instituţiei de învăţământ este preocupată de participarea în proiecte extracuriculare, dintre care amintim: Prietenii naturii – proiect educaţional naţional pe teme de educaţie ecologică, Distanţa ne desparte, internetul ne apropie – proiect educaţional interjudeţean, Sunt tânăr! Sunt informat! Sunt responsabil! – program naţional pentru prevenirea consumului de droguri, 100 de pași în istorie – proiect educațional regional pe tema promovării tradițiilor și obiceiurilor populare, Dor de suflet românesc – proiect educațional interjudețean pentru revitalizarea sentimentului patriotic prin desfășurarea unor activități cultural-artistice și dezbateri pe teme istorice etc.
Sesiunea de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate din 07.07.2021 a fost realizată cu participarea Școlii Gimnaziale Mihai Eminescu din satul Laza: elevi, educatori, învățători, profesori și directorul instituției de învățământ.
Cu o vechime de peste 150 de ani, Şcoala gimnazială din Laza este preocupată de conservarea tradiţiilor; există un micro-muzeu cu două secţii – istorie şi etnografie. Şcoala poartă numele poetului Mihai Eminescu, care i-a trecut pragul pe 27 aprilie 1876 în calitate de revizor şcolar, acest fapt fiind consemnat în procesul verbal înregistrat: ,,Inspectând astăzi şcoala din comuna Laza, am aflat 15 elevi prezenţi din 41 înscrişi. Cetirea şi scrierea merg bine. Frecvenţa slabă se explică prin începerea muncilor agricole, la cari şi copiii sunt luaţi. Localul şi instrucţia fac o impresie destul de mulţumitoare … Revizor şcolar, M. Eminescu.”
Datorită educatorilor şi profesorilor, care au sădit în inimile elevilor dragostea de implicare, cultură, adevăr şi frumos, de-a lungul timpului, aici s-au format personalităţi ale culturii, ale vieţii social-politice din judeţul Vaslui şi membri de bază ai comunităţii locale. Dascăli deschiși și implicați în activităţile şcolare fac posibile şi astăzi rezultate şcolare excepţionale în domenii precum fizică, biologie, matematică, romană, sport etc.
Analiza situaţiei copiilor cu părinți plecaţi la muncă în străinătate din comuna Laza a evidenţiat o colaborare excelentă şcoală – familie – comunitate, facilitată de fundația World Vision Romania care a finanţat proiecte educaţionale în ultimii ani.
Unul dintre punctele forte identificate în comunitate îl reprezintă faptul că directorul şcolii este implicat şi preocupat permanent de atragerea de parteneri relevanți pentru proiectele desfășurate și identificarea de surse de finanțare pentru implementarea acestora. Astfel, în ultimii ani au existat proiecte de educație remedială și de dezvoltare spirituală, orientare în carieră, protecția naturii, educație pentru sănătate etc., care au implicat elevii în viaţa şcolii şi în societate dezvoltând responsabilitatea acestora faţă de şcoală. Anul şcolar 2020-2021 găseşte elevii şcolii implicaţi în proiectul Grădina și sănătatea, finanțat de Fundația Comunitară Iași cu sprijinul Lidl România. În cadrul acestuia s-au realizat activităţi de determinare a parametrilor fizici, chimici și biologici ai apei și ai solului în vederea studierii dezvoltării plantelor şi s-a înființat colțul verde cu scopul cunoașterii de către elevi a proceselor și acțiunii substanțelor chimice asupra propriei persoane și asupra mediului înconjurător.
În cazul copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate, apar probleme de comunicare atunci când lipsesc din viaţa copilului ambii părinţi; atunci când unul dintre părinți este acasă, acesta este implicat în educaţia elevului.
Un exemplu de bună practică în comunitatea Școlii Gimnaziale Mihai Eminescu îl reprezintă existenţa Comitetului Comunitar Consultativ din Laza, care este implicat activ în viaţa comunei şi intervine în soluţionarea problemelor existente, inclusiv în ceea ce priveşte copiii cu părinţi plecaţi la lucru în străinătate.
Comitetului Comunitar Consultativ din Laza este un exemplu de colaborare comunitară care va fi postat pe site-ul proiectului http://infoacces.snsh.ro/ în secţiunea Reţea partenerială, subsecţiunea Bune practici. Structura Comunitară Consultativă desfăşoară activităţi cu caracter social la nivel local pe bază de voluntariat şi reprezintă o formă de sprijin la nivel local a autorităţilor fiind o alternativă la soluţionarea problemelor apărute în familiile dezorganizate, aflate în impas financiar sau a copiilor privaţi de o îngrijire şi educaţie adecvată. În cadrul acesteia se identifică nevoile şi resursele comunităţii locale pentru ca ulterior să se soluţioneze problemele comunităţii sau, după caz, să se formuleze propuneri autorităţilor competente. Activitatea Comitetului Comunitar Consultativ din Laza se desfăşoară pe baza principiilor de confidenţialitate, nediscriminare, respect faţă de cetăţean, legalitate şi imparţialitate. Membrii acesteia sunt lideri informali, persoane cu prestigiu în comună, care îşi arată disponibilitatea pentru creşterea calităţii vieţii comunităţii.
Sesiunile de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, desfăşurate în cadrul activităţii dezvoltare socio-comunitară s-au încheiat cu identificarea de parteneri relevanţi în comunităţi pentru dezvoltarea de parteneriate în cadrul proiectului InfoAcces. Propunerile vor fi analizate şi centralizate pentru realizarea reţelei InfoAcces – o reţea partenerială în judeţul Vaslui între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate în vederea asigurării unui climat local benefic, stringent necesar dezvoltării armonioase a preşcolarilor, elevilor şi a familiilor din care aceştia fac parte. Tot în cadrul întâlnirilor au fost prezentate site-ul proiectului InfoAcces şi secţiunea Reţea partenerială, unde se găsesc informaţii suplimentare despre scopul activităţilor proiectului, evenimentele următoare, precum şi secţiunea Surse de finanţare, care cuprinde un Catalog de oportunități/ surse de finanţare relevante pentru îmbunătățirea situației privind copiii cu părinți plecați în străinătate și pentru dezvoltare socio-comunitară – luna Iunie 2021.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației si Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naționale acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot.nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vieții; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului: http://infoacces.snsh.ro/ și pe rețelele de socializare: Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/; Twitter: https://twitter.com/acces_info.
(Irina Elena ANDRONIE,
expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces)
*Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială aUniunii Europene sau a Guvernului României.