Răspunderea pentru îngrijirea, protecția, creșterea și asigurarea dezvoltării copiilor revine în primul rând părinților sau reprezentanților legali ai acestora. Declarația drepturilor copilului, proclamată de Adunarea generală ONU, prevede, încă din 1959, necesitatea asigurării unei protecții speciale pentru copilul dezavantajat din punct de vedere fizic, mental sau social și stabilește dreptul acestuia la educație. Familia este, în general, mediul în care copilul se bucură de dragoste, securitate morală și materială și în care copilul învață pentru prima dată normele sociale. Plecarea părinților în străinătate are efecte pe termen scurt și pe termen lung și poate produce dezechilibre la nivel emoțional și comportamental din cauza lipsei suportului de care copiii beneficiază acasă. Atunci când întâmpină probleme, familia reprezintă principala sursă de sprijin, mai ales dacă dificultățile sunt legate de școală.
Rolul şcolii crește în cazul în care unul sau ambii părinți sunt plecați în străinătate și cadrele didactice preiau indirect rolul de suport în anumite domenii. Din păcate, nimeni nu poate suplini în totalitate lipsa părinților. Este necesară o colaborare strânsă cu sistemul de asistență socială, psihologul şcolar și cu întreaga comunitate pentru a crea oportunități de dezvoltare pentru copiii din această categorie.
În cursul anului 2021 s-a deschis o axă de finanțare din fonduri europene pentru copiii care au părinți plecați în străinătate, astfel fiind aprobate mai multe proiecte având acest grup țintă, dintre care amintim: Şansa este de partea ta, – proiect al primăriei oraşului Seini în parteneriat cu Liceul Tehnologic Agricol Alexiu Berinde, Intervenții integrate de stimulare a participării la educație a copiilor cu părinții plecați la muncă în străinătate – proiect derulat de Organizația Salvați Copiii România etc.
Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură” este preocupată permanent de creșterea calității educației în România și derulează în parteneriat cu cinci Inspectorate Școlare Județene următoarele proiecte, care se implementează până în decembrie 2023: ProAcces – judeţul Giurgiu, FormAcces – judeţul Botoşani, EduAcces -judeţul Sibiu, DidactAcces – judeţul Brăila șiInfoAcces – judeţul Vaslui.
Proiectul POCU/784/6/24/139636 – InfoAcces are ca grup țintă 270 de preşcolari şi elevi din județul Vaslui cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate. Acesta este în derulare din aprilie 2021 și are următoarele obiective operaționale direct legate de copiii din grupul țintă:
- suport educațional sub formă de ore suplimentare de Matematică/ Informatică (online sau clasic, după caz);
- suport psiho-social sub formă de consiliere psihologică, consiliere vocațională, dezvoltare abilități emoționale, sociale, interpersonale.
Pe lângă ajutorul oferit copiilor, reprezentanții acestora, minim 200 la număr, vor beneficia de servicii de educație parentală și servicii de consiliere socială, iar pe termen lung, în cadrul activității de dezvoltare socio comunitară, experții din proiect își propun crearea unei rețele de parteneriate care să reprezinte un real suport pentru acești copii. Dezvoltarea unei reţele parteneriale între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate se va realiza în jurul Inspectoratul Școlar Județean Vaslui și va fi o structură consultativă comunitară care poate contribui la o mai bună identificare, protecție și monitorizare a copiilor din județul Vaslui care au părinți plecați la muncă în străinătate.
Pentru realizarea rețelei InfoAcces se realiză lunar întâlniri de lucru și evenimente la care participă cadre didactice și membri ai comunității pentru identificarea situației la nivel
local și ulterior găsirea de soluții pentru acordarea de sprijin pe termen lung pentru copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Marți, 22 februarie 2022, începând cu ora 13.00, a avut loc, cu participarea Școlii Gimnaziale Mihail Sadoveanu Huși, o Sesiune de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin. La întâlnire au fost prezente 26 de persoane, experți din proiect și specialiști în educației și s-au dezbătut provocările pe care le întâmpină mediul educațional în lucrul cu copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate.
În cadrul prezentării proiectului au fost aduse la cunoștința cadrelor didactice avantajele pe care proiectul InfoAcces le aduce în școală și comunitate și oportunitățile de dezvoltare a mediului în care copiii cresc și sunt educați. A fost prezentat în premieră proiectul Start ONG, lansat în luna februarie 2022 de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow prin care instituțiile de învățământ pot solicita finanțare comunitară. De asemenea, prin intermediul proiectului InfoAcces se pune la dispoziția managementului școlar, online și pe e-mail, un Catalog de oportunități/ surse de finanţare relevante pentru îmbunătățirea situației privind copiii cu părinți plecați în străinătate și pentru dezvoltare socio-comunitară, prin care se dorește impulsionarea instituțiilor de învățământ în ceea ce privește depunerea de proiecte de dezvoltare comunitară: https://infoacces.snsh.ro/retea-parteneriala/surse-de-finantare.
Prezentarea Școlii Gimnaziale Mihail Sadoveanu Huși a fost prilej de bucurie, fiind vorba de o comunitate unită în care cadrele didactice sunt preocupate permanent de bunăstarea copiilor. „Nu există artă mai frumoasă decât arta educaţiei. Pictorul şi sculptorul fac doar figuri fără viaţă, dar educatorul creează un chip viu; uitându-se la el, se bucură şi oamenii, se bucură şi Dumnezeu.” Sunt cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur după care se ghidează comunitatea școlară. În unitatea de învățământ există 856 de elevi, din care 74 au un părinte plecat la muncă în străinătate, 6 elevi sunt cu părintele unic susținător plecat și 1 elev are ambii părinți plecați la muncă în străinătate. Cu toate acestea, nu sunt probleme semnificative, cele punctuale soluționându-se prin convorbiri cu aparținătorii și părinții, iar în cazurile în care situația o impune se apelează la sprijinul profesorului psiholog care are normă întreagă în unitatea de învățământ. Cu toate că există o comunicare bună cu familia, s-a identificat o colaborare timidă cu alte instituții publice sau private, astfel că la nivelul proiectului InfoAcces ne propunem să dezvoltăm parteneriate școală – comunitate care să permită dezvoltarea pe mai multe domenii de interes pentru copii.
Sesiunea de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin a fost considerată excelentă de toți cei douăzeci de participanți care au completat Chestionarul măsurare a gradului de satisfacție a participanților la evenimentele InfoAcces – 22.02.2022.
Participanții au fost încântați de informațiile noi obținute și au cotat evenimentul ca fiind plăcut, de ajutor și pozitiv.
Miercuri, 23 februarie 2022, a avut loc ultima sesiune din luna februarie dedicată conștientizării, informării și analizei situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin. La eveniment au participat unsprezece cadre didactice din Liceul Tehnologic Petru Rareș Vetrișoaia, specialiști în educație cu vârste cuprinse între 39 și 60 de ani, cu o vastă experiență în lucrul cu copiii.
Evenimentul InfoAcces organizat este prima întâlnire în comunitate, cum de altfel sunt toate evenimentele organizate până în prezent, scopul inițial fiind de colectare de informații de pe plan local referitoare la situația copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate. Ulterior se vor organiza evenimente în care vor fi implicați factori de influență la nivel local și județean.
Dotat cu o bogată bază materială, Liceul Tehnologic Petru Rareș Vetrișoaia este o unitate de învățământ care dispune de utilaje moderne și cadre didactice pregătite teoretic și practic, ceea ce oferă avantaje multiple elevilor: conectarea la câmpul muncii și ușurință pentru găsirea de lucru după finalizarea ciclului școlar. În unitatea de învățământ există un procent de 10% copii cu părinți plecați la muncă în străinătate și o fluctuație a plecărilor părinților pe parcursul anului școlar. Populația localității a scăzut în ultimii ani și la fel și numărul persoanelor care pleacă în străinătate, ceea ce a dus la diminuarea problemelor existente în comunitate. Cu toate acestea, cadrele didactice întâmpină dificultăți în ceea ce privește comunicarea cu părinții care au plecat, deoarece aceștia nu se interesează de situația școlară a copiilor și nici nu îi susțin în corectarea anumitor probleme. Aparținătorii care sunt mai în vârstă nu fac față provocărilor pe care generațiile mai tinere le aduc în fața lor și astfel plecarea părinților în străinătate se soldează cu creșterea absenteismului, rezultate școlare scăzute la învățătură, copiii fiind ușor influențabili de cei din jur. Managementul unității de învățământ a vorbit cu o franchețe deosebită despre efectele psihologice și comportamentale ce apar la copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate: singurătate, depresie, consum de tutun și alcool, comportamente agresive, lipsa de empatie etc. Aceștia au multe dorințe și sunt etichetați de colegii lor ca și copii de bani gata în condițiile în care primesc resurse materiale de la părinți. La nivelul unității de învățământ nu există psiholog care să lucreze cu copiii pe termen lung, astfel că parteneriate în acest domeniu ar fi de un real ajutor pentru elevii din Liceul Tehnologic Petru Rareș Vetrișoaia.
Activitatea de dezvoltare socio-comunitară a proiectului InfoAcces își propune să realizeze parteneriate între şcoli, autorităţi, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate prin care să promoveze un mediu școlar și social prietenos și nonviolent care să prevină comportamentele de risc, absenteismul şi abandonul şcolar.
În cadrul evenimentului s-a acordat o atenție deosebită diseminării rezultatelor acestuia de pe site-ul https://infoacces.snsh.ro și prezentarea de Bune practici pe care comunitatea din Vetrișoaia le poate lua ca model în lucrul cu copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naționale, acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot. nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vieții; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului http://infoacces.snsh.ro/ cât și pe rețelele de socializare:
Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/
Twitter: https://twitter.com/acces_info
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Irina Elena ANDRONIE
Expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces