Situaţia economică precară din mediul rural este factorul principal care determină populaţia din sate să plece la muncă în străinătate. Fie că plecările sunt sezoniere sau pe termen lung, ele generează dezechilibre în familii şi în multe cazuri destrămarea acestora. Efectele migraţiei se fac resimţite la nivel local prin separarea familiilor şi apariţia unor probleme în cazul copiilor care cresc fără supravegherea unuia sau a ambilor părinţi. Consecinţele absenţei părinţilor sunt deopotrivă psiho-emoţionale şi sociale, iar în ultimii ani au fost dublate de situaţia sanitară la nivel global. Mai mult, în mediu rural există o absenţă acută de psihologi şcolari care pot oferi sprijin emoţional atunci când copiii au nevoie de consiliere şi îndrumare.
Transformările generate de migraţie în cadrul familiei se fac simţite şi în comunitate, unde apar probleme legate de dezvoltarea locală şi lipsa forţei de muncă calificată. Datorită implicaţiilor pe care acest fenomen le are în localităţile rurale, activităţile de dezvoltare socio-comunitară ale proiectului InfoAcces s-au concentrat în luna decembrie pe identificarea de nevoi la nivel rural, în următoarele comune din judeţul Vaslui: Lunca Banului şi Tătărani. Evenimentele organizate au fost sesiuni de conştientizare, informare şi analiză a situaţiei copiilor din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi în străinătate, în vederea dezvoltării reţelei parteneriale de sprijin şi s-au realizat cu ajutorul cadrelor didactice din unităţile de învăţământ care acţionează în cele două comunităţi. Necesitatea conştientizării situaţiei acestei categorii de copii, mai ales la nivel şcolar, este întărită de rolul primordial al intervenţiei dascălilor din instituţiile de învăţământ atunci când copiii sunt fără îndrumarea unuia sau a ambilor părinţi.
Proiectul POCU InfoAcces derulat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vaslui şi Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură” are ca scop direct susţinerea copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate prin acordarea de suport educaţional şi sprijin psiho-social, dar şi prin crearea de parteneriate între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate. Pentru dezvoltarea comunităţilor din judeţul Vaslui se organizează lunar sesiuni de conştientizare, informare şi analiză a situaţiei copiilor din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi în străinătate, în vederea dezvoltării reţelei parteneriale de sprijin
Miercuri, 15 decembrie 2021, a avut loc un eveniment InfoAcces cu participarea cadrelor didactice din Şcoala Gimnazială nr. 1 Lunca Banului, la care au fost prezente 11 persoane dintre care profesori şi învăţători din şcoala mai sus amintită. Evenimentul a debutat cu prezentarea proiectului şi a fost o ocazie de dezbatere a lipsei de coerenţă dintre datele existente în şcoli şi cele declarate de părinţi la organele de asistenţă socială atunci când părăsesc domiciliul pentru o perioadă mai mare şi lasă copiii în grija altor persoane. Proiectul InfoAcces aduce, prin activităţile derulate, o monitorizare mai atentă a acestei categorii de copii şi identifică posibilităţi de finanţare la nivel comunitar care pot ajuta cadrele didactice în lucrul cu copiii. Aceste oportunităţi sunt prezente pe site-ul proiectului https://infoacces.snsh.ro/retea-parteneriala/surse-de-finantare şi au fost prezentate în cadrul evenimentului pentru ca la nivel de management să se găsească surse de finanţare potrivite conform proiectelor planificate.
Prezentarea Şcolii Gimnaziale nr. 1 Lunca Banului a scos la iveală o comunitate unită, preocupată de bunăstarea elevilor şi care se confruntă cu probleme referitoare la natalitatea scăzută, caracteristică şi altor localităţi din mediul rural, care determină elevii să facă naveta pentru a ajunge la şcoală şi grădiniţă. Din cei 303 copii care învaţă în structurile aferente şcolii, sunt 40 care au un părinte plecat în străinătate şi 16 care nu locuiesc cu nici unul dintre părinţi. Comunitatea are probleme financiare şi de aici şi procentul mare al părinţilor care pleacă în străinătate. Copiii care rămân au probleme emoţionale, ei suferă mai ales când mama este cea care este plecată la muncă în străinătate. S-au identificat nevoi de educaţie parentală în comunitate, deoarece există părinţi care nu răspund invitaţiei şcolii în ceea ce priveşte comunicarea situaţiei şcolare a copiilor. Situaţia şcolii este îngreunată de lipsa cabinetului sanitar în şcoală şi a unui psiholog care să ofere consiliere părinţilor şi copiilor. Cu toate acestea, la nivelul şcolii nu există un procent mare de absenteism şi nici abandon şcolar. În cadrul proiectului, se analizează posibilitatea de introducere a copiilor în grupul ţintă al proiectului, iar ca activitate la nivel comunitar se urmăreşte facilitarea înfiinţării unei structuri comunitare consultative pentru a identifica, monitoriza şi interveni prompt în cazul în care este nevoie de ajutor.
Anul 2021 se încheie, din punct de vedere al evenimentelor organizate în cadrul proiectului InfoAcces, cu sesiunea organizată joi, 16 decembrie 2021, în care invitaţii au fost cadrele didactice din structurile aferente Şcolii Gimnaziale nr.1 Tătărani, Vaslui. Condusă de mottoul: O şansă fiecărui copil pentru a reuşi în viaţă!, echipa de management a şcolii, alături de cadrele didactice, este interesată de încheierea de parteneriate pentru suportul copiilor din comunitate. Acest lucru o demonstrează proiectele realizate la nivel şcolar, dar şi solicitarea acesteia către echipa InfoAcces de a primi sprijin în depunerea de proiecte, exploatând sursele de finanţare identificate. S-a lucrat pentru obţinerea de finanţare din granturile Nouă ne pasă! şi, în cadrul evenimentului, doamna director a confirmat că au depus proiectul Doar împreună pentru copii noştri!, care propune activităţi tip After School patru zile pe săptămână şi participarea copiilor la diferite ateliere de dezvoltare.
În cadrul structurilor educaţionale aferente Şcolii Gimnaziale nr.1 Tătărani învaţă 243 de elevi, din care 16 orfani, trei copii cu condiţii educaţionale speciale şi 42 de elevi cu unul sau ambii părinţi plecaţi în străinătate. La fel ca în cazul întâlnirii anterioare din mediul rural, la nivelul comunităţii natalitatea are o tendinţă descendentă şi există mulţi copii care fac naveta pentru a ajunge la şcoală. Situaţia economică din zonă şi posibilităţile reduse de a găsi loc de muncă aproape de casă determină mulţi părinţi să plece în străinătate. Astfel, copiii rămân acasă cu un părinte sau rude apropiate şi se confruntă de multe ori cu sarcini suplimentare în gospodărie, care influenţează negativ rezultatele şcolare ale acestora. Cadrele didactice fac eforturi pentru a oferi elevilor în şcoală un mediu stabil, unde copiii să vină cu drag, şi îşi doresc realizarea de parteneriate care să ofere elevilor multiple posibilităţi de dezvoltare.
În prezentarea şcolii, s-a accentuat necesitatea unui sprijin susţinut din partea familiei şi a comunităţii pentru realizarea unui proces educaţional de calitate şi s-a oferit reţeta de succes pentru a realiza acest lucru: atenţie, implicare şi motivaţie:
Sprijinului comunităţii pentru creşterea calităţii educaţiei copiilor este unul dintre motivele pentru care proiectul InfoAcces îşi propune dezvoltarea reţelei parteneriale în judeţul Vaslui între şcoli în perspectivă instituţională.
Acţiunile întreprinse în cadrul proiectului în anul 2021 au vizat suport Matematică – Informatică şi Psihosocial pentru 78 de copiii din mediul rural şi urban, dar şi evenimente organizate în şcoli pentru dezvoltarea comunităţii. Din luna iunie s-au organizat 14 sesiuni de conştientizare, informare şi analiză, cu autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate în vederea dezvoltării reţelei parteneriale de sprijin, atât în mediul rural, cât şi în mediul urban, în localităţile: Văleni, Codăeşti, Laza, Soleşti, Stănileşti, Bălteni, Multenii de jos, Lunca Banului, Tătărani, Huşi şi Vaslui. La aceste evenimente au participat peste 180 de cadre didactice şi elevi din şcolile invitate şi s-au colectat exemple de bună practică în lucrul cu copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, care au fost diseminate în cadrul evenimentelor.
În anul 2022 se va continua organizarea de sesiuni de conştientizare, informare şi analiză a situaţiei copiilor din judeţul Vaslui cu părinţi plecaţi în străinătate; eforturile experţilor din proiectul InfoAcces se vor concentra spre găsirea de parteneri comunitari care să poată satisface nevoile identificate în cadrul evenimentelor.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ET2020) şi contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educaţiei stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naţionale acesta vizează: Strategia educaţiei şi formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot.nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Şcolii; Strategia naţională pentru protecţia şi promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Naţională pentru Învăţare pe tot Parcursul Vieţii; Regulamentele de organizare şi funcţionare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională şi Locală; Planurile de Dezvoltare Instituţională ale Şcolilor. (Irina Elena ANDRONIE, expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces)
Informaţii suplimentare despre activităţile şi evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe: site-ul proiectului http://infoacces.snsh.ro/ cât şi pe reţelele de socializare:
Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/
Twitter: https://twitter.com/acces_info.
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.