Promisiunea unor câştiguri mai mari sau posibilitatea de afirmare profesională peste hotare determină mulţi români să părăsească ţara. Un motiv important în decizia de emigrare îl constituie creşterea calității vieţii: siguranţa zilei de mâine, un loc de muncă stabil, un nivelul de trai decent etc. Banii şi bunurile trimise în România de migranţi au rol pozitiv pentru cei care rămân acasă, contribuind la ridicarea nivelului de trai al familiei celui plecat la muncă în străinătate. Dacă privim însă pe termen lung, emigrarea produce și numeroase efecte negative, atât economice: susţinerea artificială a valutei naţionale, scăderea exporturilor, educarea forţei de muncă calificate în țară şi plecarea acesteia, precum şi efecte sociale: destrămarea familiilor, lipsa suportului psihologic pentru copiii rămaşi acasă fără părinţi, abandonul şcolar, absenteismul, comportamentele sociale negative pentru copiii rămaşi fără îndrumarea părinţilor etc. Copiii celor care au plecat la muncă în străinătate sunt de multe ori cei mai afectaţi de plecarea părinţilor şi este necesară implicarea societăţii în soluţionarea problemelor care decurg din migraţie. Asigurarea unei educaţii de calitate pentru elevii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate este foarte importantă, fiind necesară o colaborare permanentă între familie, şcoală şi comunitate pentru a diminua riscurile de excluziune socială şi a susţine dezvoltarea armonioasă a copiilor celor care au plecat la muncă în străinătate şi au ales să îşi lase copiii în ţară.
Având ca obiectiv general facilitarea accesului preşcolarilor şi elevilor din judeţul Vaslui la o societate bazată pe un sistem educaţional inovator şi de calitate, proiectul InfoAcces – POCU/784/6/24/139636 vine în ajutorul copiilor aflaţi în situaţia de a locui departe de unul sau ambii părinţi. Demarat în aprilie 2021, proiectul îşi propune ca, pe parcursul a 33 de luni, să ofere suport educaţional la disciplinele Matematică/ Informatică precum şi suport psihosocial către 270 de preşcolari şi elevi, iar pentru aparţinătorilor acestora consiliere parentală. Din punct de vedere al sustenabilităţii, proiectul îşi propune ca prin activitatea de dezvoltare socio-comunitară să realizeze parteneriate între școli, autorități locale, instituții locale, ONG-uri și comunitate. Pentru a realiza acest obiectiv şi a crea o reţea pentru oferirea de ajutor copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, în cadrul activităţii de dezvoltare socio-comunitară se realizează lunar evenimente cu implicarea şcolilor din judeţul Vaslui. Evenimentele au ca obiectiv identificarea nevoilor copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi a instituţiilor active în comunitate care pot deveni membre ale reţelei parteneriale a proiectului.
Luni, 23.08.2021, a avut loc o sesiune de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate în care au fost implicate instituţii de învăţământ din comunitatea Soleşti: Şcoala Soleşti, Grădiniţa cu program normal Soleşti, Şcoala Şerboteşti, Grădiniţa cu program normal Şerboteşti şi Şcoala-Grădiniţă Iaz. În cadrul evenimentului a fost prezentat proiectul InfoAcces, obiectivele acestuia precum şi modalităţile de diseminare a rezultatelor obţinute în cadrul proiectului pe site-ul http://infoacces.snsh.ro. Tot în cadrul evenimentului a avut loc prezentarea Şcolii Gimnaziale Theodor Rosetti din Soleşti în care, timp de 153 de ani, s-au realizat activităţi de educaţie incluzivă pentru elevii care i-au trecut pragul. De-a lungul timpului, şcoala a fost implicată în numeroase proiecte care au avut drept scop reducerea abandonului şcolar, dintre care amintim
Stay@School – proiect pentru profesorii din învăţământul secundar pentru acumularea de competenţe necesare în lupta cu abandonul şcolar, Live Long Learning Programme – proiect internaţional care a avut scop crearea unei reţele de profesori implicaţi în combaterea abandonului timpuriu al şcolii, şi Şcoala te face OM – prevenirea abandonului şcolar şi creşterea participării la educaţie a copiilor din clasele I-IV cu risc de abandon şcolar. Eforturile echipei de management şi ale dascălilor nu au fost în zadar, şcoala putându-se lăuda în acest moment cu abandon zero din partea elevilor. Aceste rezultate sunt lăudabile mai ales în cotextul unei situaţii economice precare în unele familii din comunitate, a problemelor familiare existente în multe gospodării şi a izolării locuinţelor. De asemenea, în cadrul şcolii s-au derulat proiecte pentru elevii aflaţi în situaţii de risc de excluziune socială, cel mai de impact fiind Proiectul POCU SMIS 122607 – Crearea şi implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale, cu scopul sprijinirii participării la viața socială, dezvoltării și aplicării strategiilor de dezvoltare individuală, familială și comunitară pe termen lung. Încercările cadrelor didactice de a nu lăsa nici un copil în urmă s-au finalizat cu un program de şcolarizare la domiciliu, pe parcursul a patru ani, pentru doi copii care au reuşit să finalizeze programele adaptate, cu sprijinul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională.
Dintre problemele comunităţii şi ale școlilor care activează în Soleşti au ieșit în evidență următoarele: violența pe internet, lipsa cabinetelor medicale în instituțiile școlare, spații de școlarizare insuficiente, lipsa unui psiholog școlar/ logoped, migrația cadrelor didactice, migrația permanentă sau temporară a părinților în Uniunea Europeană, familii cu resurse materiale precare şi resurse limitate ale unităţilor administrative teritoriale. La nivelul şcolii, printre soluţii au fost implicarea părinţilor în activităţile şcolare şi extraşcolare pentru ca elevii să vadă exemple de implicare în comunitate, precum şi colaborarea cu Liceul Ion Mincu.
Sesiunea de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate s-a finalizat cu o dezbatere în care s-a analizat situația copiilor care locuiesc departe de părinţi cu scopul identificării de posibili parteneri în proiect care să vină cu soluţii pentru rezolvarea problemelor identificate.
Evenimentele InfoAcces au continuat miercuri, 25 august 2021, cu o sesiune de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate la care au participat cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale Dimitrie Cantemir Vaslui, alături de consilierul şcolar şi un profesor de sprijin.
Școala nr. 2 din Vaslui a fost înfiinţată la inceputul secolului al XX-lea, în timpul mandatului lui Spiru Haret, ministru al Instrucţiunii Publice şi reputat matematician, a parcurs o istorie ce o reflectă pe aceea a oraşului şi a primit în 2012 numele de Şcoala Gimnaziala Dimitrie Cantemir. În prezent, în structurile Școlii Gimnaziale Dimitrie Cantemir Vaslui sunt şcolarizaţi 89 de copii cu vârste între 3 și 6 ani în cadrul Grădiniței cu program prelungit nr. 6 Vaslui şi 323 de copii cu vârste între 6 și 14 ani în cadrul școlii. Printre copiii care frecventează şcoala şi grădiniţa se regăsesc elevi şi preşcolari din grupuri vulnerabile: dezavantajați socio-economic, copii cu CES, copii cu părinți plecați în străinătate şi copii remigrați. Dintre cei 65 de copii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, aceștia reprezentând peste 15% din copiii care frecventează şcoala, 24.62% sunt preşcolari, 44.62% sunt elevi din ciclul primar şi 30.77% sunt din ciclul gimnazial.
În cadrul sesiunii de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, experţii din proiect au beneficiat de experienţa cadrelor didactice în lucrul cu copiii care locuiesc cu aparţinători, aproximativ 3% din totalul elevilor şcolii locuind fără nici unul dintre părinţi. Printre problemele sesizate de cadrele didactice se numără lipsa autorităţii părinţilor asupra copiilor, dificultăţi de exprimare emoţională şi refuzul unor elevi de a frecventa şcoala când cursurile au revenit la forma fizică după terminarea stării de urgenţă. Printre bunele practici enunţate de cadrele didactice enumerăm: implicarea crescută a invăţătorilor şi diriginţilor care antrenează copiii în activităţi atractive, existenţa unui consilier şcolar dedicat care discută în permanenţă cu copiii aflaţi în risc de excluziune socială şi implicarea celorlalţi părinţi care să fie exemple pozitive pentru toţi elevii din clasă.
Pentru creşterea implicării copiilor şi creşterea incluziunii la nivelul şcolii s-au realizat mai multe proiecte cu implicarea mediului public şi a celui privat: O școală pentru toți si pentru fiecare!, Programul Dezvoltare locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor, finanțat prin Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021, proiectul Erasmus+ KA1– Formarea profesorilor pentru integrarea elevilor cu cerințe educative speciale în școala de masă şi numeroase proiecte realizate la nivelul şcolii şi al comunităţii pentru dezvoltarea de atitudini şi comportamente. Acestea vor fi analizate de experţii împlicaţi în proiect pentru a fi transformate în parteneriate pe termen lung care să ajute cadrele didactice în activităţile realizate cu copiii la sala de clasă precum şi în activităţi extraşcolare. Informaţiiile obţinute în cadrul evenimentului şi ca urmare a analizei chestionarelor de feedback completate la finalul acesteia vor fi analizate şi centralizate pentru realizarea reţelei InfoAcces – o reţea partenerială în judeţul Vaslui între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate care să asigure un climat local benefic elevilor şi familiilor acestora.
Invitaţii prezenţi la eveniment au apreciat informațiile despre proiect, schimbul de idei și experiențele avute în diferite proiecte, prezentarea catalogului de oportunități prezent pe site-ul proiectului şi dezbaterea din cadrul acestuia, în special în ceea ce priveşte atragerea partenerilor din diferite domenii de activitate în susținerea educației elevilor cu părinți plecați în străinătate.
În luna septembrie se va continua cu sesiuni de conștientizare, informare și analiză cu privire la situația copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate şi se vor analiza premisele realizării de evenimente la nivel comunitar pentru a pune bazele reţelei InfoAcces.
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației si Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naționale, acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot.nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vietii; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe:
site-ul proiectului: http://infoacces.snsh.ro/
cât și pe rețelele de socializare:
Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/
Twitter: https://twitter.com/acces_info.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Irina Elena ANDRONIE,
expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces