Asociația „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură” este o componentă a societăţii civile care desfăşoară activităţi în domeniile învăţământului, ştiinţei și culturii. Preocupată de activităţi educaţionale, ştiinţifice și social-culturale, este permanent în căutarea de parteneriate și proiecte prin care să își ducă la îndeplinire obiectivele stabilite prin însuși statutul de înființare. Astfel, însuflețiți de ideile celui mai mare reformator al şcolii româneşti, profesorul și omul politic Spiru Haret, cadrele didactice ale asociației se apleacă în procesul de învățământ spre nevoile fiecărui elev și caută metode inovatoare și parteneriate prin care să contribuie la creșterea calității educației în România și la dezvoltarea comunităților aferente instituțiilor de învățământ. Anul 2021 a fost începutul a patru proiecte finanțate din fonduri europene cu grup țintă copii cu părinți plecați la muncă în străinătate care primesc servicii de suport educațional și servicii psihosociale de sprijin, iar părinții sau aparținătorii acestora beneficiază de servicii de educație parentală. Tot în cadrul proiectelor se urmărește semnarea unor protocoale de colaborare între şcoli, autorităţi locale, instituţii locale, ONG-uri şi comunitate astfel încât să se pună bazele unei rețele parteneriale care să asigure un climat local benefic, stringent necesar dezvoltării armonioase a preşcolarilor, elevilor şi a familiilor din care aceştia fac parte.
La nivelul județului Vaslui se implementează proiectul InfoAcces, în cadrul căruia, începând cu luna iunie 2021, 78 de elevi din mai multe școli au efectuat, cu ajutorul a patru profesori, peste 7000 de ore de Matematică și Informatică. Aceștia au fost consiliați în cadrul proiectului de doi psihologi care au desfășurat activități de consiliere socială, vocațională și dezvoltare personală și au acordat suport psiho-social la problemele ridicate de elevi.
Activitatea de dezvoltare socio-comunitară realizată în cadrul proiectului InfoAcces presupune realizarea lunar a două sesiuni de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți în străinătate, prin care să se culeagă date referitoare la nevoile existențe în școală și să se creioneze măsuri pentru ameliorarea situației copiilor. Ulterior acestora, se vor realiza întâlniri cu actorii comunitari pentru prezentarea situației din comunitate și a planurilor de măsuri astfel încât aceștia să adere la rețeaua partenerială InfoAcces prin semnarea protocoalelor de colaborare.
Miercuri, 13 aprilie 2022, începând cu ora 13.00, a avut loc, cu participarea Școlii Gimnaziale Teodor Juncu Băceni, o sesiune de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin. La eveniment au fost prezente 23 de persoane care au dezbătut provocările pe care le are școala în ceea ce privește lucrul cu elevii cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Prezentarea Şcoala Școlii Gimnaziale Teodor Juncu Băceni ne-a adus în fața unei echipe care colaborează pentru binele copiilor realizând un climat deschis, stimulativ, caracterizat prin dinamism în care este vizibil respectul, ataşamentul faţă de copii, libertatea de exprimare și sprijinul reciproc. Elevii provin din medii diferite din punct de vedere social, financiar, religios, etnic, cultural, intelectual şi cu referire la locul de rezidenţă şi la cerinţele educaţionale (CES-5 elevi). Elevii rromi ocupă un procent important din efectivul de elevi: 58 la învățământ preșcolar, 123 în învățământ primar și 40 elevi rromi la gimnaziu. Familiile din localitate se confruntă cu o situație financiară precară, ceea ce determină un dinamism mare al plecărilor părinților în străinătate, deoarece lipsa studiilor îi împiedică să găsească locuri de muncă care să asigure stabilitate financiară familiei.
Structura elevilor din instituția de învățământ care au părinți plecați la muncă în străinătate este următoarea:
Decizia părinților de a pleca în străinătate se soldează de multe ori cu creșterea absenteismului, scăderea motivației de participare la cursuri și apariția de comportamente deviante, copiii au reacții pe fond emoțional care se pot solda cu violență. Procentul elevilor cu părinți plecați la muncă în străinătate este de 5.29%, un număr care nu ar fi atât de îngrijorător dacă nu ar fi corelat cu implicarea redusă a părinților în educația copiilor. Astfel, există 52 de cazuri de abandon școlar și peste 70 de copii au mai mult de 20 de absențe în anul curent, eforturile cadrelor didactice de angajare a părinților în actul educațional nu sunt, de cele mai multe ori, încununate de succes. Cu toate că acestea încearcă să facă școala un mediu atractiv în care elevii să vină cu drag și există parteneriate cu biroul de asistență socială Vaslui care vine săptămânal în școală, problemele de abandon școlar și absenteism persistă. Soluții pentru diminuarea acestuia pot veni prin intervenția mediatorului școlar, cu care există o relație foarte bună deoarece este din comunitate și cunoaște copiii și părinții, sau din realizarea unor parteneriate cu alte instituții care să ofere mai mult ajutor copiilor.
Proiectul InfoAcces oferă prin activitatea de dezvoltare socio-comunitară un instrument de lucru facil, deoarece oferă lunar echipei de management un Catalog de oportunități / surse de finanţare relevante pentru îmbunătățirea situației privind copiii cu părinți plecați în străinătate și pentru dezvoltare socio-comunitară. Astfel, se simplifică căutarea surselor de finanțare disponibile și se primesc informațiile sistematizate, iar la cerere se poate primi ajutor în ceea ce privește verificarea proiectelor înainte de depunerea acestora. Sursele de finanțare se actualizează lunar pe site-ul proiectului https://infoacces.snsh.ro/retea-parteneriala, unde pot fi găsite și exemple de bune practici în lucrul cu copii care au părinți plecați la muncă în străinătate.
Prezentarea proiectului InfoAcces a fost marcată ca partea preferată a mai multor participanți la evenimentul InfoAcces din 13 aprilie, acesta fiind considerat „un eveniment bine organizat, în care s-au discutat unele probleme din școli”. S-a arătat interes pentru colaborarea pe termen lung în cadrul proiectului deoarece chiar dacă există parteneriate punctuale nu sunt cooperări pe termen îndelungat.
Joi, 14 aprilie 2022, a avut loc a doua sesiune din această lună, dedicată conștientizării, informării și analizei situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin. Evenimentul a fost organizat cu participarea celei mai „tinere” unități școlare din orașul Bârlad, Şcoala Gimnazială George Tutoveanu. Inaugurată pe 3 decembrie 1980, școala a primit ulterior numele George Tutoveanu, legând destinul şcolii de numele celui mai reprezentativ poet local, preşedinte şi fondator al Academiei Bârlădene. Instituția de învățământ s-a axat pe activități literare, a editat prima revistă de cultură generală pentru elevi în anul 2000, MUGURI AURII, care, ulterior, a purtat numele ACCENT , iar apoi ARIPI DE LUMINĂ, dar a obținut performanţă și la alte diferite discipline, precum Matematică, Geografie, Fizică, Chimie etc.
Profesorii Şcolii Gimnaziale George Tutoveanu Bârlad așează elevii în centrul tuturor preocupărilor pe care le presupune curriculum-ul asumat, dezvoltând în egală măsură eforturi pentru performanţa şcolară, dar şi pentru recuperare. Implicarea cadrelor didactice în procesul educativ este evidențiată și prin participarea în număr mare a acestora la evenimentul organizat, fiind prezente 37 de persoane din școală, profesori și personal administrativ.
Evenimentul InfoAcces a debutat cu prezentarea beneficiilor pe care proiectul le aduce în comunitate, oportunitățile și sursele de finanțare relevante pe care le pot accesa pentru îmbunătățirea situației copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate și nu numai. Prin realizarea parteneriatelor se dorește dezvoltarea întregii comunități, de aceea și sursele de finanțare prezente pe site pot fi folosite de instituțiile de învățământ, dar și de alte instituții, care pot susține ulterior activitatea și proiectele școlii.
Prezentarea Şcolii Gimnaziale George Tutoveanu Bârlad a evidențiat un mediu inclusiv în care studiază 71 de elevi cu părinți plecați în străinătate, aceștia reprezentând 7.51% din copiii înscriși în instituția de învățământ. Copiii sunt implicați împreună cu învățătorii, diriginții și consilierul școlar în activități menite să le întărească confortul emoțional odată cu plecarea unuia sau a ambilor părinți în străinătate, astfel încât să nu existe cazuri de abandon școlar. În această instituție de învățământ găsim cazul fericit în care există 2 cabinete de specialitate – Consiliere psihopedagogică și Logopedie, astfel că elevii care au nevoie de susținere emoțională și ajutor în dezvoltarea vorbirii pot primi suport direct de la școală. Conform viziunii – „Școala noastră încape în cultură pentru că societatea de mâine este atât cât poate da școala de azi. ”, cadrele didactice fac eforturi pentru a oferi cât mai multe oportunități copiilor, astfel i-au implicat în numeroase proiecte și concursuri școlare fiind interesate de modalitățile de intrare în grupul țintă a proiectului InfoAcces precum și de parteneriatele ce se vor dezvolta. Informații referitoare la rezultatele proiectului și partenerii acestuia sunt actualizate permanent de pe site-ul https://infoacces.snsh.ro
Sesiunea de conștientizare, informare și analiză a situației copiilor din județul Vaslui cu părinți plecați în străinătate, în vederea dezvoltării rețelei parteneriale de sprijin din 14 aprilie a fost apreciată pentru materialele oferite și prezentarea proiectului conform Chestionarului de măsurare grad de satisfacție a participanților la evenimentele InfoAcces, evenimentul fiind cotat ca plăcut, de ajutor, pozitiv, stimulativ și interesant.
Evenimentele organizate în cadrul activității de dezvoltare socio-comunitară a proiectului InfoAcces vor continua și în luna mai cu întâlniri în alte instituții de învățământ din oraşul Bârlad: Liceul Pedagogic Ioan Popescu Bârlad și Școala Gimnazială Iorgu Radu – Bârlad.
În cadrul proiectului InfoAcces, luna mai va reprezenta început pentru alte grupe de elevi care vor participa la activități. Şcolile care au înscris copii în grupul țintă al proiectului sunt:
- Şcoala Gimnazială Ștefan cel Mare Vaslui
- Şcoala Gimnazială Vasila Pârvan Bârlad
- Liceul Tehnologic Ion Mincu Vaslui
- Şcoala Gimnazială nr. 1 Văleni
- Şcoala Gimnazială Mihai Eminescu Laza
Proiectul este în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ET2020) și contribuie la îndeplinirea obiectivelor sectoriale în domeniul educației stipulate în Strategia Europa 2020. Din punct de vedere al reglementărilor naționale, acesta vizează: Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020 (Hot. nr. 317/2016); Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii; Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 322014-2020; Strategia Națională pentru Învățare pe tot Parcursul Vieții; Regulamentele de organizare și funcționare ale ISJ; Planurile de Dezvoltare Regională și Locală; Planurile de Dezvoltare Instituțională ale Școlilor.
Informații suplimentare despre activitățile și evenimentele InfoAcces pot fi consultate pe site-ul proiectului: http://infoacces.snsh.ro/ și pe rețelele de socializare:
Facebook: https://www.facebook.com/InfoAcces-106350121594314/
Twitter: https://twitter.com/acces_info
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Irina Elena ANDRONIE
Expert organizare evenimente dezvoltare parteneriate InfoAcces