Cel de-al cincilea sondaj Eurobarometru dedicat sportului şi activităţii fizice arată că 38 % dintre europeni fac un sport sau practică o formă de activitate fizică cel puţin o dată pe săptămână, în timp ce 17 % fac mişcare mai puţin de o dată pe săptămână. În prezent, până la 45 % dintre europeni nu fac niciodată sport şi nu participă niciodată la activităţi fizice. Deşi situaţia este stabilă în comparaţie cu sondajul Eurobarometru din 2017, promovarea continuă a sportului şi a activităţii fizice rămâne, în mod evident, foarte necesară. Sondajul arată, de asemenea, că, în timpul pandemiei de COVID-19, jumătate dintre europeni şi-au redus nivelurile de activitate sau chiar au încetat complet mişcarea.
Probabilitatea de a face sport cu o anumită regularitate este cea mai ridicată în rândul respondenţilor cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani (54 %). Această proporţie scade cu vârsta, de la 42 % în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 25 şi 39 de ani la 32 % în grupa de vârstă 40-54 de ani şi la 21 % în rândul persoanelor cu vârsta de peste 55 de ani. În general, sondajul Eurobarometru arată că respondenţii care desfăşoară în mod regulat activităţi fizice în scop recreativ sau fără legătură cu sportul nu formează o majoritate în niciun stat membru al UE.
Din răspunsurile participanţilor rezultă că ceea ce îi împiedică să fie activi este lipsa de timp, urmată de lipsa de motivaţie, sau pur şi simplu absenţa interesului pentru sport. Ca răspuns, campania HealthyLifeStyle4All a Comisiei va continua sensibilizarea cu privire la importanţa unui stil de viaţă activ şi sănătos la nivelul tuturor generaţiilor şi grupurilor sociale.
Sondajul arată că principalul motiv care îi determină pe oameni să fie activi este îmbunătăţirea stării de sănătate, urmată de dorinţa de îmbunătăţire a condiţiei fizice şi de relaxare. Comisia promovează beneficiile sportului pentru bunăstarea fizică şi mentală în fiecare an în cadrul Săptămânii europene a sportului. Jumătate dintre respondenţi şi-au exprimat, de asemenea, dorinţa de a face mişcare în aer liber, pe care Comisia o susţine prin eforturile sale de sprijinire a sportului şi activităţii fizice sustenabile, care protejează mediul. O nouă tendinţă, probabil încurajată de pandemia de COVID-19 şi remarcată la aproximativ o treime dintre participanţii la sondaj, este practicarea sportului la domiciliu.
În fine, importanţa eforturilor Comisiei Europene de a îmbunătăţi egalitatea de gen în sport este puternic confirmată de rezultatele Eurobarometrului, având în vedere că există în continuare un decalaj de gen în favoarea bărbaţilor atunci când vine vorba despre practicarea cu regularitate a unei forme de mişcare. În acest context, este încurajator faptul că majoritatea respondenţilor din 25 de state membre ale UE declară că le place să urmărească în egală măsură atât competiţiile masculine, cât şi pe cele feminine.
Context
Sondaj Eurobarometru special
Comisia lansează periodic un sondaj Eurobarometru special privind sportul – ultimele au fost în 2013 şi 2017 – pentru a monitoriza tendinţele în ceea ce priveşte participarea la activităţi sportive şi fizice, inclusiv nivelurile de activitate fizică în UE-27, şi prezintă informaţii cu privire la contextele în care oamenii fac mişcare.
Prezentul Eurobarometru special privind sportul şi activitatea fizică se bazează pe răspunsurile primite la aproximativ 20 de întrebări din partea a 26 580 de europeni din toate cele 27 de state membre. Sondajul ilustrează tendinţele în ceea ce priveşte nivelurile de participare, obstacolele şi preferinţele în ceea ce priveşte practicarea sportului, ca bază pentru viitoarele politici. Rezultatele vor contribui la acţiunile Comisiei de promovare a sportului, a activităţii fizice benefice pentru sănătate şi în general a unui stil de viaţă sănătos în Europa.
Planul de lucru al UE pentru sport (2021-2024), adoptat de Consiliu, a subliniat importanţa datelor privind sportul şi nivelurile de participare în UE. Noile constatări ale Eurobarometrului cu privire la tendinţele de practicare a activităţii fizice şi de participare la sporturi vor sprijini activităţile desfăşurate la nivelul UE în legătură cu aspectele operaţionale şi strategice ale sportului. Totodată, sondajul porneşte de la Eurobarometrele anterioare, oferind posibilitatea comparării în permanenţă a datelor şi o bază bună pentru evoluţia ulterioară a politicii în materie de sport la nivelul UE, în strânsă colaborare cu statele membre.
Săptămâna europeană a sportului
Săptămâna europeană a sportului este o iniţiativă a Comisiei Europene de promovare a sportului şi a activităţii fizice în întreaga Europă, inclusiv în Balcanii de Vest şi în ţările Parteneriatului estic. Sportul şi activitatea fizică contribuie în mod substanţial la sănătatea şi bunăstarea cetăţenilor europeni; cu toate acestea, nivelul activităţii fizice în Europa stagnează în prezent, iar în unele ţări chiar scade. Săptămâna europeană a sportului este un răspuns comun la această provocare, precum şi un apel la acţiune pentru combaterea fenomenului de inactivitate, prin încurajarea europenilor de toate vârstele să adopte un stil de viaţă sănătos şi activ. Evenimentul face parte din campania #BeActive, lansată oficial la 23 iunie, Ziua Olimpică Internaţională. Campania #BeActive 2022 va aduce în prim-plan oameni care inspiră şi în care ceilalţi se regăsesc, cu accent pe 3 elemente principale: tineret, incluziune şi egalitate şi stil de viaţă sănătos.
HealthyLifestyle4All
Iniţiativa HealthyLifestyle4All a fost lansată în septembrie 2021 ca o campanie de 2 ani menită să coreleze sportul şi stilurile de viaţă active cu politicile în materie de sănătate, alimentaţie şi alte politici. Scopul său este să prezinte angajamentul Comisiei de a promova un stil de viaţă sănătos pentru toţi, la nivelul tuturor generaţiilor şi grupurilor sociale, evidenţiind faptul că oricine poate beneficia de activităţi care ameliorează sănătatea şi starea de bine. Iniţiativa este deschisă organizaţiilor sportive, autorităţilor publice şi organizaţiilor societăţii civile, care se pot alătura cu propriile lor angajamente, publicate pe o platformă online.